Additionally, paste this code immediately after the opening tag: keuze fiets santos of snel (staal) - Forum Wereldfietser

keuze fiets santos of snel (staal)

:?: ik wil een fiets aanschaffen waar ik over de hele wereld mee kan fietsen.
Ik denk zelf aan een stalen fiets. In dezelfde prijsklasse vindt ik de SNEL SAVANNE LXT Special 2004 voor 1600 euro en de SANTOS Travelmaster LX (waarbij ik een achterderailleur xt, cassette XT en naven XT monteer en tubus dragers) voor 1575 euro. Beide 26 inch wielen.

Wat zijn jullie ervaringen met bovengenoemde merken en / of typen.
Of misschien andere ideeen voor me? :?:

Ikzelf heb 8 maanden geleden de Snel Safari LX met stalen frame aangeschaft. In het algemeen het volgende

- lak/ spuitwerk van mijn Snel frame was niet 100% ok (met name rond balhoofdgedeelte)
- mijn Snel frame toont lichte afwijking rond achterbrug (spoort niet helemaal 100% correct)
- laat achter de tandwielcasette een plastic schijf monteren zodat de achterderailleur nooit in het achterwiel kan komen (koste mij zonder dat 2 euro plaatje paar kapotte spaken, krom wiel, ontwrichte derailleur & frame)
- let er goed op dat bij aflevering van je bestelde fiets erop zit wat je hebt bestelt
- vervang een aantal boutjes aan je nieuwe fiets zodat je minder gereedschap mee hoeft te nemen (een aantal steeksleutelboutjes oa bij bagagedrager heb ik vervangen door imbus-boutjes).

Buiten deze aandachtspunten heb ik met de Snel Safari een hele fijne fiets waar ik nog vele jaren fietsplezier mee kan gaan beleven.

sont schreef:- mijn Snel frame toont lichte afwijking rond achterbrug (spoort niet helemaal 100% correct)
- laat achter de tandwielcasette een plastic schijf monteren zodat de achterderailleur nooit in het achterwiel kan komen (koste mij zonder dat 2 euro plaatje paar kapotte spaken, krom wiel, ontwrichte derailleur & frame)
- vervang een aantal boutjes aan je nieuwe fiets zodat je minder gereedschap mee hoeft te nemen (een aantal steeksleutelboutjes oa bij bagagedrager heb ik vervangen door imbus-boutjes)
In niet sporend frame moet je nooit accepteren. Dat is het hart van je machine. Snel kennende zullen ze dit ook zonder meer niet accepteren.
Een plaat op het achterwiel achter de casette is absoluut niet nodig wanneer de derailleur goed is afgesteld. Met de 2 schroefjes op je derailleur stel je de maximale uitwijking in. Alleen wanneer dat niet goed is ingesteld of wanneer je derailleuroog is verbogen, kan je ketting tussen de casette en de spaken terecht komen.
Wat de boutjes betreft: heel goed idee. Zo min mogelijk verschillende boutjes. Zorg ook voor roestvrije boutjes. Die kosten iets meer maar daar heb je tijdens je reis erg veel plezier van.

Zowel Snel als Santos maken beiden perfecte vakantiefietsen. Wat je keuze betreft: dat zou ik laten afhangen van een proefrit. Zo'n fiets moet tenslotte toch "passen".

Succes,
Marco

Voor wat betreft de afwijking qua niet sporen is het een lichte afwijking echter het achterwiel staat 1 a 2 mm uit zijn verband bij mijn fiets. Eerste de beste goede monteur/ fietsenmaker had dit naar mijn smaak echter wel zelf al moeten opmerken.

De achterderailleur klapte bij mij al binnen 500km na aflevering in het achterwiel. Kwam inderdaad door slechte afstelling van achterderailleur. Bij terugkomst bij Snel wensten ze geen volledige reparatie te doen aan de fiets (ik rijd nu nog steeds met aantal beschadigde) spaken rond)

sont schreef:Voor wat betreft de afwijking qua niet sporen is het een lichte afwijking echter het achterwiel staat 1 a 2 mm uit zijn verband bij mijn fiets. Eerste de beste goede monteur/ fietsenmaker had dit naar mijn smaak echter wel zelf al moeten opmerken.

De achterderailleur klapte bij mij al binnen 500km na aflevering in het achterwiel. Kwam inderdaad door slechte afstelling van achterderailleur. Bij terugkomst bij Snel wensten ze geen volledige reparatie te doen aan de fiets (ik rijd nu nog steeds met aantal beschadigde) spaken rond)
Hoi,
Ik vind het knap dat je een afwijking van 1 a 2 mm in het frame kunt zien; de paraplu gespaakte achterwielen zijn zo asymmetrisch dat een recht frame al gauw scheef lijkt - handig bij verzekeringskwesties :wink:

Ik weet niet of ze bij Snel nog steeds werken met die minuscule bestelbonnen waar ze compleet naar wens gemonteerde fietsen op noteren, maar als dat nog zo is je moet inderdaad oppassen dat ze opschrijven wat je bestelt en dat je (8 weken later) krijgt wat op het bonnetje staat.

Snel maakt fantastische fietsen, maar ze proberen je inderdaad soms af te schepen met een drogreden. Bij mij: "de velgen zijn anders geworden; specificaties kunnen wijzigen". Onzin natuurlijk voor een fiets die je onderdeel voor onderdeel bestelt. Ze hebben dat toen ter plekke voor mij opgelost.

De keuze tussen Snel of Santos zou ik laten afhangen van welke als fietsenmaker het dichtste bij is.

Leon

Vooralsnog - na 2 jaar - geen enkel probleem gehad met mijn Snel Safari, zelfs geen lekke band. De (goedkope variant) verende zadelpen begint nu wel aardig wat speling te vertonen. Santos lijkt me ook prima. Ik sluit me aan bij Marco: beide proberen.

Lisette
Heb je al eens aan Vittorio gedacht?
Zit in Heerhugowaard, maakt fietsen op maat, levert goed werk, goede service, weet veel van wereldfietsen/fietsers. Stalen fietsen met onderdelen die goed zijn maar ook in "derde wereld landen" nog te repareren zijn.

Kijk maar eens www.vittorio.nl

Mijn man rijdt al 10 jaar op zo'n Vittorio, reed ermee naar Sudan en terug, ik nu een jaar, en we rijden nu al 8 maanden via OostEuropa, Midden Oosten en nu in Egypte.
Om nog maar te zwijgen over Dick en Els die praktisch met die beestjes zijn vergroeid...

Het overwegen waard!

Heleen, die met Robin naar de horizon fietst.... (op een Vittorio)

hey robin,

leuk te lezen dat jullie ook op vittorio rijden; heb die van mij vandaag laten aanmeten, waarschijnlijk heb ik em met een week of twee, en dan maggie mee naar china.. ;)

tot mails,

eelco

Er is een groot verschil tussen de Santos LX en de Snel LXT. De Snel LXT heeft een echte 40-spaaks tandemnaaf (dus zwaar uitgevoerd met een dikke flens), waar Santos een standaard 40-spaaks XT naaf heeft.
Verder is een Snel Safari van 'staal' en een Santos Travelmaster van 'Aluminium'.
Een Snel is compleet met verlichting, bidons, pomp en slot (voor zover je daar allemaal behoefte aan hebt) een Santos is echt 'kaal'. Zelfs een fietsbel ontbreekt (al zet ik die er wel altijd op).

Als je een Vittorio in jouw overwegingen betrekt (ook een goede fiets) realiseer je je dan wel dat je het over maatbouw hebt, zoals de Snel Expedition of Explorer of een Avaghon (ook een goede fiets).

Groet,

Eric Schuijt
ik wil geen safari maar een SNEL SAVANNE LXT Special 2004 en de SANTOS Travelmaster Cr-Mo 2.6
zover bedankt voor al jullie reacties Cees :wink:
Hoi Cees,

Grappig h?, goed lezen is moeilijk. Eigenllijk is je vraag nog niet beantwoord.
Wel hen je een heleboel tips gekregen waar je op moet letten om de keus te bepalen.

Tip.
Vraag anders met vermelding waarom. Voorbeeld, zoek een nieuwe fiets om ---- Ben ZO LANG en ZO ZWAAR, heb meestal xx kilo bagage bij me. Fiets alleen in west europa (of desnoods in verwegistan)

Mensen noemen 40 spaken. De Rohloff naaf heeft alleen 32 gaten. Maar in een 26 inch wiel (wereldwijd makkelijker banden te vinden) wordt hij toch veel door verwegfietsers gebruikt. Wiel is sterk omdat symetrisch en kleiner is dan een 28 inch. Die zijn dan ook paraplu gespaakt. Ook mountainbikers weten de Rohloff wielen te waarderen. Ik weet kaal kost de naaf ca ? 850. Maar geen ketting die in je wiel/spaken gaat zitten.

Neen ik heb er geen. Wel een Poor-mans-Rohloff of te wel een Sachs Elan 12., in een 26 inch wiel.

Maar dat was ook niet je vraag, ik kan beter maar gaan fietsen, Brompting
Ik had een Santos str o1, een prima fiets en inderdaad krijg je hem helemaal kaal.
Voor een kleine bijdrage kun je wel een city pakket nemen waarmee je wel een pomp, spatborden ed waardoor de basis wat uitgebreider word.
Echter kettingbeschermer brak bij de eerste reis af, en pomp is niet geweldig.

Ik heb de fiets echter verkocht en heb nu een stalen van "van Herwerden"
die zit ook in jou prijsklasse maar bevind zich in Den Haag.

Het nadeel van aluminium vond ik dat je erg stuitert, ik weeg niet veel (70) en zelfs met wisselen van comfortabele banden stuiterde ik van de fiets af.
Met deze stalen fiets heb ik dat dus niet, het frame is ook lekker stijf wat ik persoonlijk ook fijner vind. Jammer is dat ik de Santos vertanding en schakelsysteem prettiger vond, ik ben met mijn nieuwe fiets al drie keer terug geweest en uiteindelijk een nieuwe crank erop laten zetten waardoor deze nu gelijkmatiger schakelt, overigens op kosten van de dealer, service is prima!
Belangrijk is dus ook dat je dealer een beetje in de buurt zit daarom heb ik ook niet voor Snel gekozen!
Als je een proefrit maakt met beiden zul je het verschil snel merken.

Oja, Santos heeft ook stalen frames!!
Groetjes Jolanda