Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle Ultimate Excellent VS Sensa Superlite Deore LX - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gazelle Ultimate Excellent VS Sensa Superlite Deore LX

Griff schreef: Het geld moet er dan ook wel zijn :)
Dat snap ik, maar jij vraagt om info en die geven we zo goed mogelijk :)

Helaas zijn de algemene stadsfietsen minder goed van kwaliteit dan vroeger. Fabrikanten noemen bepaalde onderdelen en sommige onderdelen worden niet bij naam genoemd. Fabrikanten proberen de productiekosten laag te houden zodat er een concurrende prijs kan worden bepaald.

Tussen 1 mei 2010 en juli dit jaar hebben mijn vrouw en ik in totaal 4 nieuwe fietsen gekocht. Voor mezelf een Gazelle Medeo Excellent: bel werkt niet, jasbeschermer slijt aan, dubieuze kwaliteit banden, spaak stuk; een Union Quadra: stander stuk, remkabel vastgeroest, spatlappen van dubieuze kwaliteit (hard plastic). Mijn vrouw heeft vorig jaar een Union Montagna gekocht: trapas was niet in orde.

De Gazelle heb ik ingeruild voor een overjarige (budget) Koga. Op die fiets zit geen onderdeel verkeerd en over elk onderdeel is nagedacht. Natuurlijk zullen er kenners zijn die zeggen dat er bepaalde onderdelen van standaard kwaliteit izijn, maar voor een toerfietser die voor 95% van zijn tochten over asfalt gaat en 5% over schelpenpaden is de kwaliteit goed genoeg.

In jouw geval kun je op de tweedehands markt kijken naar een goede betaalbare fiets.
Griff schreef:
Janneke schreef: Het staat je natuurlijk vrij om overal op internet informatie vandaan te halen, maar als je zelf niet op zoek bent naar een fiets om mee te reizen dan vraag ik me wel een beetje af waarom je op dit forum informatie zoekt?
Omdat ik geen soortgelijk forum ben tegengekomen voor in principe een leek.


Als jij mij een betere informatiebron kan geven Janneke, dan hoor ik het graag van je.
Lijkt me dus een gat in de markt zo'n forum!? (overigens, snel zoeken: bij de fietsersbond is wel een forum over onderdelen en aanschaf fiets (http://www.fietsersbond.nl/vraagbaak-fo ... tsersbond/ niet heel actief, maar misschien staat er toch nog wat info op wat je kunt gebruiken?)

Succes met de aankoop!
Ja, ik zal vast niet de enige zijn die hier uit is gekomen! haha.

Maar bedankt voor je tip, ik zal eens kijken op dat forum.
Ik vind het helemaal niet gek dat er hier ook vragen gesteld worden over minder sportieve fietsen. De kennis is er, en velen hier gebruiken de fiets ook voor de dagelijkse dingen.
Het probleem is dat de Nederlandse stadsfiets zich ontwikkeld heeft van een zware maar oerdegelijke constructie waar je bijna een leven mee deed (denk Gazelle Impala van een paar jaar terug) voor wat kortere tochten tot een blingding met van alles wat kapot kan en dat desondanks nauwelijks lichter is en net zo min geschikt is voor een leuke tocht. Veel onderdelen zullen niet langer dan 10000 km meegaan. Dat geeft voor de meeste klanten niet. Die hebben de fiets gekocht als goed voornemen om eens wat meer te bewegen, en na drie jaar kopen ze toch een nieuwe met het fietsenplan.
De vraag is dan wat je wel moet kopen. Wil je dicht in de buurt blijven van de traditie, koop dan een Azor. Wil je ook tochten maken, koop dan een Fahrradmanufaktur. Bel de importeur, en vraag hem naar een dealer bij je in de buurt: http://www.odice.nl/?page_id=12
Wim
Ik ben geen wereldfietser maar een fietsforens en via google kom je vanzelf op wereldfietser.nl terecht als je een degelijke fiets of informatie over onderdelen zoekt. Toen ik 5 jaar geleden ben begonnen met fietsen kocht ik uit de eerste de beste fietsenwinkel een nexus7 fiets met veel plastic, voorvering en dat ding woog iets van 24kg. Ik kan er nu wel om lachen maar ergens is het wel triest.
Wim schreef: Vergeet niet dat ook die 8 speed Shimano naven zeker niet het eeuwige leven hebben
De nexus premium / Alfine 8 naaf ook niet onderhoudsvrij, om de 5000km is een oliebad aan te raden en maakt echt veel verschil. Zelf heb ik dit klusje 3 keer gedaan en het is best smerig werk. Als als je weinig km's maakt dan adviseert Shimano om de naaf om de 2 jaar te smeren en een nog kortere interval als je veel door slecht weer fietst. Ik kan nergens vinden wat de verwachte levensduur van de naaf is, zelf heb ik meer dan 15000km op mijn Alfine 8 fiets, ik had 1 keer een gebroken lagerschaal en ga ik deze fiets verder gebruiken als reserve- en winterfiets. Mijn nieuwe fiets is een Thorn Audax met derailleurversnelling geworden :D .
Lenny2 schreef:Misschien een beetje naast het topic, maar mogelijk niet onbelangrijk: in hoeverre heeft een Alfine-8 naaf (die doorgaat voor de 'meest sportieve/lichtlopende') toch nog meer weerstand dan een een fatsoenlijk onderhouden derailleur?
Als je de naaf goed onderhoud is het verschil in soepel rijden / weerstand t.o.v een derailleur versnelling echt minimaal. Maar wat wel heel prettig is zijn de kleinere stapjes tussen de versnellingen bij een derailleurversnelling. Bij een naafversnelling kwam het toch vaak voor dat ik direct weer terugschakelde want die hogere versnelling fietste nog rotter.

Rob.
Bedankt Wim!

Even kijken wat de mogelijkheden zijn :)
Griff schreef:
Ja, ik wil de fiets ook dagelijks gebruiken, dus ook in de koudere en natte maanden. Onverharde wegen zal ik niet tegenkomen. Ik heb een mailtje gestuurd naar De Vakantiefietser of zij ook een VSF T-300 Shimano Nexus Premium 8-gang kunnen leveren, maar doen zij liever niet omdat de fiets te goedkoop is en het voor hun onrendabel word om hierbij service te verlenen.

Roel; bedankt voor je tip. Ik ga even kijken bij Bateco.
Ik denk dat Marco van Bike4travel geen moeite heeft om voor jou een VSF te bestellen met een Nexus naaf.
In het verleden heeft hij voor mij ook zo iets gedaan. (maar toen met een Sram naaf)
Marco zit in Rotterdam ( vlak bij Alexander) Een betrouwbare winkel met een goede reputatie en goede service
Absoluut mee eens. We hebben bij Chantal en Marco 2 T400's gekocht, een Rohloff en een 27. Terwijl er extreem lange wachttijden waren, bleken onze fietsen gewoon redelijk op tijd binnen. Perfect.
Een kleine fietsenmaker in Sneek (waar ik overigens een prima tweedehands Koga heb gekocht) levert ook VSF: Twa Tsjillen. Ze hebben twee modellen staan en de rest bestellen ze voor je.
Super, bedankt voor de antwoorden!

Is een fiets met derailleur eigenlijk ook om te bouwen naar een fiets met naafversnelling? Zo ja, is dat zelf te doen?

Bedankt.
Belangrijkste probleem bij overstappen naar naafversnelling is dat je geen derailleur meer hebt die de ketting op spanning houdt; het hangt dus wat van het frame af; in principe is het altijd mogelijk maar handigst is:

- Excentrische bottombracket icm verticale padden voor achterwiel (spannen van ketting middels excentrische bottombracket)
- Horizontale padden voor achterwiel (spannen van ketting middels wiel naar achteren verplaatsen in de horizontale padden.

Als je geen excentrische bottombracket hebt en verticale padden zit je geloof ik vast aan een extra kettingspanner en dat vind ik persoonlijk geen mooie oplossing. Als je dus tzt een naafversnelling overweegt, zorg dan dat je een frame hebt die er op voorbereid is (surly long haul trucker is dat bijv. niet).
Je hebt dan geen derailleur, maar wel een kettingspanner nodig. Dat doet wel af aan een paar voordelen die een naafversnelling juist heeft, omdat het de aandrijving zo eenvoudig maakt. De afbeelding is van De Vakantiefietser. Ombouwen is als je enige ervaring hebt met sleutelen best zelf te doen.

Afbeelding
Als bezitter en berijder van een Gazelle Ultimate Excellent kan ik de volgende gebruikerservaring delen;
Dit is een fiets die ik gekocht heb niet speciaal voor fietsvakanties maar voor de wat langere tochtjes zonder bagage, en eventueel wat Europese fietsvakanties met bagage.
Het is een zeer lichtlopende fiets, weegt ook niet zoveel, een kilo of 14, met een prettig "rijgevoel". De fiets rijdt makkelijk hoge snelheden, en stuurt direct maar toch ook stabiel.
Opvallend vind ik het grote comfort op slechte wegen, misschien komt dat door de koolstofvezel voorvork (wat meteen ook aangeeft dat deze fiets niet primair ontworpen is als vakantiefiets). Remt ook uitstekend dmv zgn "V-brakes". Komt met goede (batterij)led-verlichting. Al met al ben ik zeer tevreden met deze aankoop. (heb overigens geen belangen bij Gazelle oid)
Ik heb nog een week met bepakking in de planning maar daar is het nog niet van gekomen. Ik verwacht dat de fiets dat wel aankan, maar het is geen fiets voor het "zware" werk, is echt een asfaltfiets, maar aangezien het merendeel van de vakantiefietsers daarop fiets, en ik dus ook, was dat voor mij geen reden om van aankoop af te zien.
Zoek je daarentegen een echte vakantiefiets voor zwaar terrein/bepakking, dan is dit niet de fiets voor jou.
m-gineering schreef: Ik neem aan dat dit als waarschuwing is bedoeld?

:D
Dit is mijn tweede reactie op jouw opmerking en nu pas begrijp ik hem:-)

Ervaring is de beste leermeester en ik heb weer leergeld gegeven. Vorig jaar had ik een Union Quadra gekocht bij de Halfords, mede door een test. Als pluspunt van deze fiets werd: 'degelijke afwerking' genoemd. Het oordeel van de test:

'Voordat er een meter gefietst is valt de fiets al op vanwege de gunstige prijs. De fiets rijdt zoals hij eruitziet: vlot en stabiel.
“Een stevige fiets”, noteerde een tester op z’n formulier. Zo stevig dat het comfort wat tegenvalt door de matig verende zadelpen. De remmen en Nexus 8-versnelling zijn voor deze prijs uitstekend. De fiets is compleet en keurig afgewerkt. Al vond een testrijder de afwerking en dan met name de lasnaden minder mooi.'

http://www.plusonline.nl/reizenenvrijet ... #budgettip

Bij een test rijdt een tester 10 km op de fiets en komt tot een oordeel. Op zich is er niets mis met dat oordeel, maar na een jaar moet de tester eens weer kijken hoe de fiets zich houdt in de praktijk. Dat blijkt in vele gevallen smerig tegen te vallen. Als deskundige in de fietsenwereld weet jij dat, maar de lezer van zo'n test weet dat niet. De TS heeft een bepaald maximum prijs in gedachten, maar hij kan beter naar de onderdelen kijken of die van goede kwaliteit zijn. Goedkoop is vaak duurkoop.