Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Piepende remmen - Forum Wereldfietser

Piepende remmen

Mijn velgrem aan de voorkant maakt een buitengewoon irritant snerpend geluid als ik em gebruik. Iemand een tip hoe ik ervan af kom?

Bij voorbaat dank, Merlijn
- Velgen ontvetten (aceton)
- controleren of alles voldoende vastzit (alle remonderdelen)
- remblokken controleren op slijtage of vastzittende vuildeeltjes

In de meeste gevallen is het hiermee opgelost.
Merlijny2k schreef:Mijn velgrem aan de voorkant maakt een buitengewoon irritant snerpend geluid als ik em gebruik. Iemand een tip hoe ik ervan af kom?

Bij voorbaat dank, Merlijn
remblokjes even schoonmaken, slijpsel eruit peuteren, eventueel even glad vijlen, velg schoonmaken en checken op bramen en oneffenheden....?
Merlijny2k schreef:Mijn velgrem aan de voorkant maakt een buitengewoon irritant snerpend geluid als ik em gebruik. Iemand een tip hoe ik ervan af kom?
blokjes iets toe-in geven
aahh.. toe-in

Afbeelding

:D ga ik dan ook eens proberen op mijn piepende koolstop salmon blokjes (op parallellogram LX-V-brakes :shock:)
Ah kijk eens aan. Matthie bedankt voor de poging mij het licht te doen zien maar ik snap nog steeds niet wat de stippellijntjes in je plaatje voorstellen. Gelukkig vond ik ook dit http://www.jimlangley.net/wrench/brake1.htm Toe in for dummies zullen we maar zeggen :).

Iedereen bedankt voor de adviezen. Rest slechts het sleutelgenot.

Merlijn
Matthie9000 schreef::D ga ik dan ook eens proberen op mijn piepende koolstop salmon blokjes (op parallellogram LX-V-brakes :shock:)
Door de vierentwintig scharnierpunten is het op termijn door slijtage en corrosie vaak niet meer mogelijk om het geheel spelingsvrij af te stellen... :(
Gelukkig worden deze remmen niet meer gemaakt.

Hier een plaatje met de juiste afstelling, met toe-in enzo...
Afbeelding
Merlijny2k schreef: ik snap nog steeds niet wat de stippellijntjes in je plaatje voorstellen

houden zo, dit is tenslotte een fietsforum! :D
Merlijny2k schreef:Mijn velgrem aan de voorkant maakt een buitengewoon irritant snerpend geluid als ik em gebruik. Iemand een tip hoe ik ervan af kom?
Sinds ik mijn velgen heb vervangen door iets bredere en dus mijn remmen iets anders heb moeten afstellen, kom ik ook niet van het gekrijs van de voorrem af. Blokjes zijn nieuw, staan keurig afgesteld met iets toe-in.

Heb wel eens ergens gelezen dat het iets te maken kan hebben met het in trilling raken van de binnenkabel door minimaal bewegen van stuur t.o.v. vork tijdens remmen.

Dit geldt dus wel alleen voor canti's en oplossing is misschien het iets verplaatsen van de driesprong in de remkabel. Is echter lastig in het geval van een remkabel die aan 1 kant naar de remhoef doorloopt (geen apart brugkabeltje).

Het remt er niks minder om, maar mijn bel kan ik net zo goed weglaten, ik jaag ook wel iedereen de stuipen op het lijf als ik in de voorrem knijp :(

Misschien eens de remvlakken inspecteren op rare dingen.

Sjors
Sjors schreef:
Merlijny2k schreef:Mijn velgrem aan de voorkant maakt een buitengewoon irritant snerpend geluid als ik em gebruik. Iemand een tip hoe ik ervan af kom?
Sinds ik mijn velgen heb vervangen door iets bredere en dus mijn remmen iets anders heb moeten afstellen, kom ik ook niet van het gekrijs van de voorrem af. Blokjes zijn nieuw, staan keurig afgesteld met iets toe-in.

Heb wel eens ergens gelezen dat het iets te maken kan hebben met het in trilling raken van de binnenkabel door minimaal bewegen van stuur t.o.v. vork tijdens remmen.

Dit geldt dus wel alleen voor canti's en oplossing is misschien het iets verplaatsen van de driesprong in de remkabel. Is echter lastig in het geval van een remkabel die aan 1 kant naar de remhoef doorloopt (geen apart brugkabeltje).

Het remt er niks minder om, maar mijn bel kan ik net zo goed weglaten, ik jaag ook wel iedereen de stuipen op het lijf als ik in de voorrem knijp :(

Misschien eens de remvlakken inspecteren op rare dingen.

Sjors
Bij canti's kun je een trillingsprobleem krijgen doordat de buigende vorkbuis de rem verder aantrekt, maar dat is meestal een wat meer grofstoffelijk geklapper in plaats van gepiep. De vorm van de cantidriehoek heeft daar niet direct effect op, maar als de rem het minder goed doet zal het geklapper ook wel afnemen .
Sjors schreef:Heb wel eens ergens gelezen dat het iets te maken kan hebben met het in trilling raken van de binnenkabel door minimaal bewegen van stuur t.o.v. vork tijdens remmen.
Lijkt me stug...
Het heeft wel te maken met resonantie en bewegende delen, maar ik heb nog nooit een kabel horen krijsen.
Sjors schreef:Dit geldt dus wel alleen voor canti's en oplossing is misschien het iets verplaatsen van de driesprong in de remkabel. Is echter lastig in het geval van een remkabel die aan 1 kant naar de remhoef doorloopt (geen apart brugkabeltje).

Het remt er niks minder om, maar mijn bel kan ik net zo goed weglaten, ik jaag ook wel iedereen de stuipen op het lijf als ik in de voorrem knijp :(

Misschien eens de remvlakken inspecteren op rare dingen.
Zijn je remmen al oud en misschien niet meer helemaal spelingsvrij?

Idworx had ook last van piepende remmen. Zij schroefden toen blokjes aan de blokjes: http://www.sintchristophorus.nl/blokje-aan-blokje/

Afbeelding
m-gineering schreef:Bij canti's kun je een trillingsprobleem krijgen doordat de buigende vorkbuis de rem verder aantrekt, maar dat is meestal een wat meer grofstoffelijk geklapper in plaats van gepiep.
Precies, dat geklapper heb ik bij hard remmen soms ook last van ja.
Christophorus schreef:Zijn je remmen al oud en misschien niet meer helemaal spelingsvrij?
Zijn niet de nieuwste meer idd. 100% spelingsvrij ook niet.
Christophorus schreef:Idworx had ook last van piepende remmen. Zij schroefden toen blokjes aan de blokjes: http://www.sintchristophorus.nl/blokje-aan-blokje/
Dacht dat ze alleen aan fietsen <6,8kg blokjes gewicht schroefden ;)

Maar hier ga ik toch maar niet zelf mee experimenteren.

Sjors
Sorry voor het autoplaatje, maar ik vond hem best duidelijk voor het idee (kende de term ook niet :shock:) :D.

Toevallig vanavond mijn v-brake remblokjes aangepast; juist de alom geprezen 'koolstop salmon' blokjes (v-brake; geen inserts) piepen als de neten; na wat aanpassen is het een flink stuk minder geworden (wat een gedoe trouwens), maar nog niet helemaal weg. Misschien dat het na verloop van tijd wel minder wordt.

Overigens; vervangen van blokjes moet toch als de vertikale profielstrepen weggesleten zijn? (in dat geval heb ik tijdig mijn oude blokken achter vervangen).
Matthie9000 schreef:Toevallig vanavond mijn v-brake remblokjes aangepast; juist de alom geprezen 'koolstop salmon' blokjes (v-brake; geen inserts) piepen als de neten.
..
Overigens; vervangen van blokjes moet toch als de vertikale profielstrepen weggesleten zijn?
* Je kunt altijd ook de zwarte proberen.
* Vervangen moet pas echt als je metaal op metaal dreigt te gaan remmen. Ik heb eens een oud Kool Stop-blokje waarvan de groeven er niet meer waren op de slijpmachine verder bewerkt: ik had er nog tijden mee kunnen remmen.
Sjors schreef:
m-gineering schreef:Bij canti's kun je een trillingsprobleem krijgen doordat de buigende vorkbuis de rem verder aantrekt, maar dat is meestal een wat meer grofstoffelijk geklapper in plaats van gepiep.
Precies, dat geklapper heb ik bij hard remmen soms ook last van ja.
Bij mij was dit de oplossing voor het geklapper. Piepen deden de remmen niet. Spelingvrij zijn canti's nooit.
Afbeelding
Piepende remmen heb ik eigenlijk alleen met parallellogramremmen (XTR, niet bepaald goedkoop). Nieuwe blokjes er op maakt niet uit. De stand ook nauwelijks. Wel alleen de voorremmen.
Jan Eleveld schreef:Piepende remmen heb ik eigenlijk alleen met parallellogramremmen (XTR, niet bepaald goedkoop). Nieuwe blokjes er op maakt niet uit. De stand ook nauwelijks. Wel alleen de voorremmen.
Had ik ook met mijn XTR's. Voor de koolstop blokjes vervangen door tricolor blokjes en geen gepiep meer. De tricolor blokjes zijn behoorlijk dik, misschien dat juist dat het verschil maakte bij mij.
Grappig; die oude LX-remmen op mijn koga werken ook via paralellogram-constructie dat tegenwoordig alleen op XTR zit; toch maar eens nadenken over magura's :D
Matthie9000 schreef:Grappig; die oude LX-remmen op mijn koga werken ook via paralellogram-constructie dat tegenwoordig alleen op XTR zit
Er zijn geen XTR v-brakes meer, dus das allemaal ouwe meuk :D
m-gineering schreef:Er zijn geen XTR v-brakes meer, dus das allemaal ouwe meuk :D
Noujah, weer een paar extra redenen om deze te halen ipv deze. :D
Matthie9000 schreef:
m-gineering schreef:Er zijn geen XTR v-brakes meer, dus das allemaal ouwe meuk :D
Noujah, weer een paar extra redenen om deze te halen ipv deze. :D
hs 11 kost minder, en de 2010 met betere grepen nog minder