Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent behandelen met magische zilverspray - Forum Wereldfietser

Tent behandelen met magische zilverspray

Halleu :)

Ik merk dat mijn Vaude tentje al vroeg in de ochtend een broeinest wordt als de zon op het polymeer en polyester schijnt. Omdat ik de tent graag in warmere regionen wil gebruiken en ook wel eens zou willen uitslapen heb ik de vraag: is het mogelijk de tent te behandelen of moet ik een andere kopen ?? (weinig zin in dat laatste)

Een 75 jarige Duitse fietser die ik ontmoette had al decennia een grote wigwam tent met een zilveren coating. Toen ik hem vroeg of het niet warm werd, wees hij naar de coating: het zou de term ook in de middagtemperaturen van 35 graden aangenaam houden. Je kunt wel nagaan dat ik vanaf dat moment mijn Vaude zou willen ruilen voor deze tent uit de oude doos ;-)

Is er een manier om een tent te behandelen met zulke coating??
Ik heb nog nooit van zoiets wat jij beschrijft gehoord, maar gezien de practisch gebleken onmogelijkheid om een poreus tentzeil weer voor langere tijd waterdicht te maken geef ik je weinig kans.
Leon
Sjeng Langslaper schreef: Is er een manier om een tent te behandelen met zulke coating??
Dergeljke coating bestaat niet bij mijn beste weten. Een katoenen tent reageert in warme omstandigheden iets beter dan een tent met kunststoftentdoek, maar wordt ook warm.
In een grijs verleden waren er tenten te koop met een zilveren buitentent. Werden ook aangeprezen als tent voor het hoge noorden, waar het 's nachts met de zon erop niet warm in werd.
Om een of andere reden zijn die van de markt verdwenen volgens mij.
Reden??

Peter
Ik heb ooit (begin jaren 90) een zilverkleurige koepeltent gehad, het was net een UFO. Het ding werd in de hete zomers van toen net zo goed heet van binnen, kan ik me herinneren.
Helen
Ik heb ook nog zo'n zilverkleurige iglo-tent gehad. Je moet er eens mee wildkamperen als ie van kilometers ver staat te schitteren in het maanlicht ...
Natuurlijk is het mogelijk, maar wat heb je er voor over?

Een zilvercoating aanbrengen zal erg duur zijn. Waarom?
* zilver is een kostbare 'stof' om te gebruiken;
* je bent waarschijnlijk de enige die niet in alleen de binnentent of in een hangmat wilt slapen (lekker doorwaaien, en in alleen binnentent ook nog privacy), dus serieproductie wordt het niet;
* voor coaten van 'tentdoek' zijn machines nodig die niet iedereen thuis of in het bedrijf heeft, dus je moet een bedrijfje zoeken die het voor je wil doen (tegen betaling, hoogstwaarschijnlijk);
* een coating in sprayvorm ter duurzame behandeling van deze stoffen is, zoals Leon terecht aangeeft, praktisch niet bruikbaar;
* je zoekt iemand die bekend is met niet alleen de materialen, maar ook de betreffende vormen en gebruikte naaimethoden.

Andere opties:
* alleen binnentent opzetten (de meeste trekkerstenten van VAUDE laten toe alleen de binnentent op te zetten, behalve de Ferrets en Power-serie zoals de Mark).
Voordelen: weinig last van insecten; weinig last van grotere beestjes; ook te gebruiken in bijv. woestijn; goedkoop, want je hebt immers al deze tent.
Nadelen: iets warmer dan andere opties; relatief zwaar; geen regenbescherming (tenzij je ook de buitentent meeneemt); tassen waarschijnlijk open en bloot; geen schutkleur.
* een hangmat is natuurlijk ultiem in gebieden met voldoende mogelijkheden tot ophangen. Benodigde tussenruimte is ca. 4,5-5m.
Voordelen: erg veel ventilatie; weinig last van grotere beestjes; licht en compact; goedkoop.
Nadelen: muskieten; bagage buitenboord; ophangmogelijkheden nodig; niet waterbestendig zonder tentzeil (combineer met tarp voor de voordelen van beiden, of kies voor bijv. een Hennessy Hammock); schutkleur afhankelijk van gekozen model (maar je fiets- en tassenreflectie is wel buitenboord...).
* een tarp is een stuk tentzeil met lussen welke door een creatief persoon op diverse manieren gevormd kan worden.
Voordelen: licht en compact; op diverse manieren te gebruiken; waterdicht tegen regen; schutkleur bij gebruik van een goede groene kleur; tassen binnenboord; ventilerend (afhankelijk van ophanging).
Nadelen: muskieten (er zijn ook tussenvormen: tarp i.c.m. gaastent); grotere beestjes (kakkerlakken, muizen, etc.); harde wind (zandstorm); altijd ophanging nodig want bij gewoon om je heen wikkelen wordt je in een plas water wakker; geen bescherming tegen vocht van onderaf.

Vanwege de allround gebruiksmogelijkheden nemen mensen die verschillende gebieden (bergen, woestijn, jungle, gematigd) verwachten tegen te komen bij het wildkamperen in verre landen vaak genoegen met een dubbeldaks tent. In de woestijn en jungle wordt dan soms alleen de binnentent gebruikt.

Succes :wink:.