Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsverzekering/reisverzekering/ unigarant/outdoorpolis - Forum Wereldfietser

fietsverzekering/reisverzekering/ unigarant/outdoorpolis

hesterdezoete schreef: De polis van de outdoorverzekering zegt tegen een bedrag van 110 euro per jaar voor 2500 fiets tegen verlief, diefstal en beschadiging te verzekeren.Groet Hester
Esther,
Voor € 110,00 tegen verlief? Koopje altijd doen! :lol:

Wil

De meeste reisverzekeringen (waaronder ook de outdoorpolis) dekken de dagwaarde van de fiets (zie de voorwaarden).

Het is dus belangrijk om te weten wat de dagwaarde van een >3 jaar oude fiets is. En of de verzekeraar hier anders over denkt dan een particulier of fietsenhandel. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen idee heb.

Dennis.

Let er bij deze (en alle andere doorlopende reisverzekeringen) op dat je moet kunnen aantonen dat je op reis bent. Kijk naar de polisvoorwaarden 5.2.1 waarin staat "reizen die minimaal ??n overnachting of een periode van meer dan 24 uur omvatten waarvan de verzekerde het desbetreffende boekings-/reserverings-/betalingsbewijs kan overleggen".
En daar ging het bij ons (bijna) fout. Wanneer je bijvoorbeeld een weekendje gaat fietsen en je kampeert ergens in het wild dan kun je moeilijk aantonen dat je op reis bent. Daar komt bij dat zelfs al zou je van plan zijn zaterdagavond een camping te nemen en je hebt die niet vantevoren geboekt en je hebt een probleem op bv zaterdagmiddag, je reisverzekering in principe niet uitkeert. Je kan immers niet aantonen dat je op reis bent. Misschien ben je wel een leuk zaterdagmiddagtochtje aan het maken met 15 kg bagage :)

Doorlopende reisverzekeringen zijn eigenlijk bedoeld voor mensen die iets boeken/reserveren. De outdoorverzekering is daar kwa polisvoorwaarden geen uitzondering op. Hopelijk zijn ze wel iets coulanter. Verder ziet de verzekering er wel goed uit.

Groet,
Marco

dennisvb schreef:De meeste reisverzekeringen (waaronder ook de outdoorpolis) dekken de dagwaarde van de fiets (zie de voorwaarden).

Het is dus belangrijk om te weten wat de dagwaarde van een >3 jaar oude fiets is. En of de verzekeraar hier anders over denkt dan een particulier of fietsenhandel. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik geen idee heb.

Dennis.
Vaak vragen dit soort verzekeringen of je de fiets opnieuw wilt laten taxeren.
Schrik niet van de waarde van een 3 jaar oude fiets. Die is vaak verrassend laag :x

hesterdezoete schreef:[Dag Marco
Besef me inderdaad dat je moet kunnen aantonen dat je op reis bent. Weet je wat een Koga Miyate Wordltraveller, na 5 jaar ongeveer waard is? Hoe wordt dat bepaald de dagwaarde? Ik kocht hem tweedehands in 2001, hij was door degene in 1999 gekocht. In 2001 werd hij door een fietshandelaar als nieuw beschouwd, zo weinig was er door de vorige eigenaar op gereden. Ik heb hem nu aardig veel gebruikt tijdens een 3maandse reis en 3 weken vakantie.

Groetjes Hester
Hoi Hester,
Ik zou daar geen waarde aan durven te hangen. Dat ligt helemaal aan de afschrijvingstermijn die de verzekering hanteert. Het is dus niet de waarde die de fiets voor jou heeft maar puur de financi?le waarde die belangrijk is.
Bijvoorbeeld: ik heb een camerabody van 1700 euro. Die body is na 2,5 jaar voor de verzekering nog maar 600 euro waard. Dat gaat dus snel. Maar om echt de waarde te bepalen zou ik toch maar even contact met de verzekering opnemen. Het kan ook zijn dat ze standaard waarden hanteren waardoor de fiets helemaal niet getaxeerd hoeft te worden.

Succes,
Marco

Hallo Hester,

de waarde van een fiest kan op verschillende manieren worden bepaald. Sommige verzekeringen hanteren 1% per maand waardevermindering. Ik ken ook een rijwielhandelaar die het eerste jaar 40% afschrijft en daarna 10% per jaar van het resterende bedrag.

Misschien heb je hier iets aan om een beetje gevoel te krijgen bij wat je fiets ongeveer nog waard is.

groet Leo