Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga signature met XT groep in uitverkoop? - Forum Wereldfietser

Koga signature met XT groep in uitverkoop?

Op zoek naar een nieuwe toerfiets naast mijn mountainbike en 20+ jaar oude stadsbrik, heb ik vorige week voor het eerst een Koga signature bij een dealer zien staan. Ik ben niet van plan om de wereld rond te fietsen maar ik zoek wel een fiets waarmee ik verhard maar ook onverhard goed mee uit de voeten kan. Ik combineer een leuke rit namelijk regelmatig met een geocache en weet dan nooit hoe de gps me laat rijden.

Vandaar dat ik meteen weg was van de signature omdat dit volgens mij voor dat soort werk gebouwd is. Er zijn vast wel andere fietsen maar vaak zijn die dan denk ik toch minder geschikt voor het onverhard.

Dus weer naar huis gegaan om eerst maar eens te kijken wat een signature was. Echter op de site vind ik een actie met daarbij de text dat de XT groep er letterlijk uitgaat. Ik lees echter nergens wat de vervanger daarvan gaat worden. Weet iemand dat?

Een rohloffnaaf en riem is uiteraard super maar toch wel een heel stuk duurder. Mij eigenlijk wat te duur want een signature zelf is al aardig aan de prijs. Wellicht is het dus interessant om juist nu te profiteren van die aanbieding of juist maar even te wachten. Iemand enig idee?

http://www.koga-signature.com/nl/Action ... disc-brake
Hoewel ik er zelf op fiets (x-dehands koga traveller) vind ik koga persoonlijk aan de dure kant voor wat ze leveren; er zijn legio andere fietsen die prima geschikt zijn voor onverhard en ik denk eerlijk gezegd niet in eerste instantie aan een koga signature bij een fiets die ook geschikt moet zijn voor offroad (maar hij is wel zo te customizen dat hij er prima geschikt voor is, daar niet van).

Voor grofweg hetzelfde geld als de (nieuwe) koga signature kun je naar mijn mening beter een idworx fiets kopen. Verder staat VSF (op dit forum) bekend om uitmuntende prijs/kwaliteit fietsen met goede onderdelen; diverse andere fietsen zijn ongetwijfeld ook geschikt voor offroad. Persoonlijk vind ik de belangrijkste eis om met een fiets wat offroad te kunnen rijden de mogelijkheid om brede (50mm oid) profielbanden te kunnen monteren.

Er zijn helaas maar weinig (ik ben er nog geen tegengekomen, dus tips welkom) 28" frames met excentrische bottom-bracket (op de toekomst/rohloff voorbereid dus) en genoeg ruimte voor zulke brede banden, en als lang persoon ga ik niet op een 26" frame fietsen tenzij ik er de wereld mee rond wil.
Ik heb een Santos 28" Trekking Comfort met Big Apple 50mm banden.
Niet de versie met verende voorvork maar een vaste. Met Rohloff naaf en excentrische bottom bracket.
Volgens mij wordt de XT groep van 2011 vervangen door die van 2012.
Dus ze houden de XT-groep er wel in
En sinds gisteren is de Koga met riemaandrijving officieel op de markt. Joepie.
Matthie9000 schreef:Voor grofweg hetzelfde geld als de (nieuwe) koga signature kun je naar mijn mening beter een idworx fiets kopen.
Waarop is deze mening gebaseerd want de prijzen zijn inderdaad vergelijkbaar? Ben daar wel benieuwd naar.
twdi schreef:
Matthie9000 schreef:Voor grofweg hetzelfde geld als de (nieuwe) koga signature kun je naar mijn mening beter een idworx fiets kopen.
Waarop is deze mening gebaseerd want de prijzen zijn inderdaad vergelijkbaar? Ben daar wel benieuwd naar.
Een combinatie van:
- Beproefde technologie (we wachten nog even voordat we meelopen met de hippe beltdrive)
- Duurzame componenten
- Onderhoudsarme componenten
- Balloonbike-concept waardoor geen onnodige vering e.d. wat meer weegt en snel stuk gaat

Ik denk overigens wel dat het overkill is; maar voor het geld krijg je er naar mijn mening een betere, duurzame fiets voor terug.
En... idworx komt volgend seizoen met een blauwe Rohloff naaf :P
ik zal ze eens kwa spec's naat elkaar leggen maar volgens mij ontloopt het niet zo heel veel.

Heb de idworx nog nooit gezien, maar zal er zeker ook eens naar kijken.
Inmiddels naar de Idworx fietsen gekeken maar vond geen trekking versies zonder rohloff naaf. Dus allemaal 3000 of meer euro's....

Zijn die er nog wel? Dat is wel een voordeel tov de signature die met de Xt groep leverbaar is. Scheelt toch veel geld
Er zijn nog twee idworxen Easy Transport (met XT) leverbaar. Plus lektrische motor.
Als ik het zo lees zoek je een prima vakantiefiets voor een middenprijs. Geen heel dure fiets als een Koga of Idworx met Rohloff naaf, en evenmin een goedkopere fiets als een Fahrradmanufaktur T 400. Vervolgens neem je aan dat dat betekent dat je uitkomt op iets van een Koga of Idworx met xt groep.
Dit kun je inderdaad doen, maar er is een alternatieve route: een simpele scherp geprijsde fiets met Rohloff naaf. Dat komt ongeveer even duur uit als een XT fiets van die dure merken, en je krijgt er veel meer fiets voor.
Zelf zou ik voor eventueel off road gebruik altijd 26 inch wielen kiezen. De keus aan banden is dan heel groot, van het expeditiesoort als de Marathon Extreme tot heel snelle maar ook kwetsbaardere als de Panaracer Pasela, en veel ertussenin.
Aan welke scherp geprijsde fietsen denk ik dan:
Avaghon Series 2.6 met Rohloff
Fahrradmanfaktuur T 400 Rohloff
Thorn Raven Tour, deze kun je direkt kant en klaar uit Engeland laten komen http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... wLoRes.pdf mar ook als frame via m-gineering bestellen en dan door hem naar wens laten opbouwen.

Er zijn nog wel goedkopere Duitse Rohloff fietsen, maar die zijn dan vaak wel heel matig afgemonteerd, of hebben een minder en veelal alu frame.

Zoals Andy Blanche van Thorn ook op hun website zegt, je hoeft een Rohloff fiets niet erg duur af te monteren om een onverwoestbare fiets te hebben. Denk aan een voorwiel met goedkope LX naaf, Sugino cranks van een paar tientjes met een stalen blad en een Shimano UN53 vierkante trapas, Deore v brakes, en bijvoorbeeld simpele Kalloy zadel en stuurpennen. Wel zou ik een Tubus Cargo achterdrager nemen.

Alles bijeen denk ik dat met de komst van deze scherper geprijsde Rohloff fietsen de markt voor xt vakantiefietsen minder aantrekkelijk is geworden.

Wim
Verschil T400 XT en rohloff is anders een flinke €1000; dat noem ik niet prijs-concurrerend; blijft het naar mijn mening een beter optie dan koga; tenzij je veel waarde hecht aan de service die koga de (eerste) koper geeft.

Misschien een idee om eens langs een zaak te gaan waar de diverse fietsen staan zodat je ze kunt uitproberen; gevoel van een fiets/frame is natuurlijk ook niet onbelangrijk. Geloof dat zowel bike4travel.nl als vakantiefietser.nl een aardige assortiment fietsen heeft die ook in dit topic genoemd worden.
Ja 1000 euro is niet niks, maar het verschil zit in meer dan de naaf. Die T400 Rohloff is ook verder veel luxer afgemonteerd. Zelf zou ik denk ik een lichte voorkeur hebben voor de Thorn Raven. Die valt vast niet veel duurder uit dan een XT fiets van een van de premium merken met vooral premium prijzen.
Wim
Nou wat ik eigenlijk zoek is een mooie kwalitatieve toerfiets waarmee ik ook eventueel op vakantie zou kunnen. Ik heb die plannen voor dit jaar niet meer. Wel ben ik dus regelmatig in het weekend op zoek naar geocaches en wil dit op de fiets kunnen doen en dan kom ik nog wel eens in buitengebieden over onverharde bospaden. Tevens wil ik bij mooi weer er woon- werkverkeer mee gaan doen. Dat is dan bijna 2x 28km per dag.

Vermoedelijk is een lichte toerfiets van net boven de 1000 euro dus ook meer dan genoeg. Maar ja... moet wel bekennen dat ik altijd gevoelig ben voor kwalitatieve technische spullen van een merk wat me dan weer aanspreekt. Dat heb ik dus met de koga signature. :)
Een door m-gineering afgemonteerde Thorn Raven is kwalitatief zeker even goed maar vermoedelijk beter dan een Koga Signature (en de service is vast heel veel beter dan van veel Koga dealers). En die Rohloff naaf is echt beter dan XT. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de Avaghon Series fietsen van bike4travel. Als je de fiets ook voor woonwerk verkeer wilt gebruiken zou ik wel kiezen voor een naafdynamo. De duurste maar ook de beste is de SON naafdynamo.
Wim
Ik heb echt nog nooit van die merken gehoord... :)
twdi schreef:Ik heb echt nog nooit van die merken gehoord... :)
Welkom in de wereld die wereldfietser heet!
Leon
haha ja idd....
maar misschien ben ik dan toch op de verkeerde weg :)
twdi schreef:haha ja idd....
maar misschien ben ik dan toch op de verkeerde weg :)
Nee, beslist niet. Voor het doel dat je schetst zijn de merken die genoemd worden echt heel fijne fietsen. Wel zul je een keuze moeten maken tussen die prima fiets van net iets meer dan 1000 euro of iets dat er mooier uitziet voor fors meer en/of een investering in dingen die erg lang meegaan voor ook veel meer. (Lees: 1. iets dat hard blinkt gaat niet langer mee dan een no-nonsensefiets en 2. Rohloff en Son-naven koop je niet voor een fiets die je niet veel gaat gebruiken, want beide items overleven hoogstwaarschijnlijk de rest van de fiets.)
Nog belangrijker is dat de fiets die je koopt qua maarvoering bij je past, maar dit geldt voor elk merk evenzeer.
Leon
Dat verbaast me niet. Dit zijn heel gespecialiseerde merken voor tourfietsen. Fahrradmanufaktur is een heel groot Duits eigen merk van een keten van onafhankelijke Duitse fietsenwinkels. Het zijn goede fietsen ontworpen voor en door echte fietsers. Het zijn geen luxe fietsen, maar er mankeert niets aan, en de prijs is steeds heel goed. Sinds kort is er een echte Nederlandse importeur, en hebben wat meer winkels deze fietsen (voorheen alleen Bike4travel in Rotterdam en de Vakantiefietser in Amsterdam). Avaghon was een eigen merk van Recycle in Wageningen en is sinds kort overgenomen door Bike4travel. Thorn is de grootste Engelse aanbieder van vakantie en expeditie fietsen. Ook zij verkopen vooral direkt. M-gineering is een gerenommeerde gespecialiseerde framebouwer en onderdelen importeur uit Kiel Windeweer. Hij importeert ook wel frames van Thorn die hij dan zelf opbouwt. Dat laatste is vooral interessant voor wie echt zeker wil weten dat het frame goed past, en voor wie speciale wensen heeft voor de afmontage (speciale wensen zijn bij Thorn zelf nogal duur).
Als je een beetje zoekt op dit forum zul je zien dat de meesten hier weinig vertrouwen hebben in gewone fietsenmakers (al zijn er ook goede), en vooral kopen bij de echte vakantiefietsspecialisten.
Wim