Beste Agnes, zie hier het bericht over de fietslift in Brussel in Mobility Linq. Voor de Nederlanders: Brussel heeft als hoofdstedelijk gewest met 19 gemeentes een gewestelijk bestuur met ministers.
Brussel krijgt een fietslift
Brussel kent een aantal steile hellingen. Voor fietsers is het
doorgaans een flinke uitdaging om hier tegenop te klimmen.
Omrijden kan natuurlijk ook, maar dat kost extra tijd. Het
stadsbestuur wil fietsers een handje helpen. Bij de Kunstberg
komt daarom een fietslift, die al in mei volgend jaar
operationeel moet zijn.
De fietslift heeft wel wat weg van een skilift. De fietser
plaatst zijn voet op een plateau met houder. Een
automatische ondergrondse kabel trekt de fietser vervolgens
met een snelheid van zeven kilometer per uur omhoog. De
aanleg gaat ongeveer 1200 euro per meter kosten.
Brussel wordt de tweede stad in de wereld met een
dergelijk systeem. Minister van Mobiliteit Pascal Smet nam dit
besluit na een bezoek aan het Noorse Trondheim in juni. Daar
staat al sinds 1993 ’s werelds eerste fietslift. Op het stadhuis
van Trondheim kregen Smet en zijn collega’s eerst een korte
uitleg over het concept. Daarna huurden zij een Trondheim
City Bike en probeerden de fietslift naar de top van de steile
heuvel Brubakken zelf uit.
In mei volgend jaar is de Belgische hoofdstad gastheer van
de Velo City 2009, de grootste fietsconferentie van Europa.
Brussel wil de meer dan duizend conferentiegangers
afkomstig uit alle werelddelen laten zien dat het werk maakt
van een goed fietsbeleid. De fietslift moet daarom nog voor de
opening van de conferentie in gebruik zijn. Als het concept
aanslaat, komen ook op andere locaties in Brussel fietsliften.
Heuvelachtige steden hebben doorgaans een laag
fietsgebruik. Dit geldt echter niet voor Trondheim. De
bergachtige derde stad van Noorwegen kent juist het hoogste
aandeel fietsers van het land. Dit komt niet alleen door het
relatief grote aantal studenten in de stad. Ook het fietsbeleid
speelt hierin een belangrijke rol.
In de afgelopen twee decennia investeerde Trondheim
meer dan twintig miljoen Noorse kronen in betere fietsvoorzieningen.
De fietslift is het paradepaardje van dit beleid.
Sinds de opening maakten al meer dan 220.000 fietsers
gebruik van de lift in het centrum van de stad. Uit
klantonderzoek blijkt dat 41 procent van de gebruikers sinds
de installatie van de lift vaker fietst. De inwoners van de stad
betalen ongeveer tien euro voor een jaarabonnement op de
fietslift. Ongelukken zijn nog nooit gemeld.
Afgelopen voorjaar is het systeem grondig gemoderniseerd.
De aanhaaktechniek van de voetplaten en het aandrijfsysteem
zijn verbeterd. De kabel trekt fietsers nu nog gelijkmatiger
en comfortabeler omhoog. Het systeem bevalt zo
goed dat een meerderheid van de gemeenteraad onlangs
besloot onderzoek te doen naar de haalbaarheid van een
volgende generatie fietsliften op drie andere plaatsen in
Trondheim.
De helling waarop de lift in Trondheim is gebouwd heeft een stijging van 20%