Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Supreme vs Extreme (Schwalbe) - Forum Wereldfietser

Supreme vs Extreme (Schwalbe)

Ik vertrek de 27ste naar Kazachstan voor een rondje via Kyrgyzstan en China. Vooral in Kyrgyzstan denk ik redelijke stukken onverhard te gaan rijden. Ik rij al een tijd naar tevredenheid op Schwalbe supremes, maar ik vraag me af of ik er voor deze reis niet beter aan doe om Extremes te monteren.

Natuurlijk is de extreme de ultieme band voor onverhard. De belangrijkste vraag is echter: denken jullie dat ik problemen kan verwachten op supremes? En zijdelings: zouden extremes mij alleen het voordeel geven van meer tractie, of ook lekbestendighed? Ik vind het erg moeilijk dit in te schatten.

Schiet ik er iets mee op on enkel achter een extreme te monteren, voor de tractie, of zou dat van negatieve invloed kunnen zijn voor het rijgedrag?

Ik hoor graag jullie visies! Wat zouden jullie doen?

Dank!

Edit: misschien handig om er bij te zeggen. Ik rij nu op 26x2.0.
Ik vind de extreme een prima band, heb er nu 7000 km mee gefietst (afwisselend thuis met big apples voor het asfalt). Onverhard uitstekende band en op asfalt is het ook prima te doen. Nadeel vind ik dat door het profiel er regelmatig steentjes vastgeklemd zitten tussen het profiel van de band. Een steentje wat toevallig scherp is en hoger dan de profieldiepte, veroorzaakt toch echt een lekke band, na verloop van tijd. Dus regelmatig die steentjes er tussenuit "pulken"
cyclingrecycled schreef: En zijdelings: zouden extremes mij alleen het voordeel geven van meer tractie, of ook lekbestendighed? Ik vind het erg moeilijk dit in te schatten.
Dat lekbestendigheid valt ook mee met de extremes:

Afbeelding


dit was 1 van 7 in 24 uur: door deze lief kleine jongens.....
Afbeelding

Qua tractie valt het ook mee volgens mij, met bandenspanning verlagen maak je de grootste winst. Het grootste voordeel van de extreme's is misschien de profiel in wat zachter grond. Verder vermoed ik dat het onverhard weinig uit maakt, en verhard zijn de supreme's iets beter.
Beiden bedankt voor jullie antwoord. Dat de extremes goede banden zijn daar twijfel ik uiteraard geen seconde aan. Ik kan mij goed voorstellen wat Shane beschrijft, dat de band eventueel op zanderig of modderige ondergrond iets meer grip geeft. Het voordeel van een extreme in plaats van een supreme om het voorwiel lijkt me dan helemaal te verwaarlozen. Heb jij, Shane, ook met supremes 'onverhard' gereden? Het zou interessant zijn om ervaringen te hebben van mensen die met beiden banden ervaringen hebben.

Zou het af te raden zijn om enkel achter een extreme te monteren?
cyclingrecycled schreef:Beiden bedankt voor jullie antwoord. Dat de extremes goede banden zijn daar twijfel ik uiteraard geen seconde aan. Ik kan mij goed voorstellen wat Shane beschrijft, dat de band eventueel op zanderig of modderige ondergrond iets meer grip geeft. Het voordeel van een extreme in plaats van een supreme om het voorwiel lijkt me dan helemaal te verwaarlozen. Heb jij, Shane, ook met supremes 'onverhard' gereden? Het zou interessant zijn om ervaringen te hebben van mensen die met beiden banden ervaringen hebben.

Zou het af te raden zijn om enkel achter een extreme te monteren?
Het is juist lekker om grip te hebben op je voorwiel. Als die in de modder slipt ga je er echt onderuit. Gebeurt het bij je achterwiel dat ga je lopen. Een keer ben ik met een Supreme als voorband bijna onder een vrachtwagen geslipt. Dat was in China, onverhard en modderig. Goed voor mijn adrenaline. Toen wel bedacht dat een Supreme een goede band is voor asfalt en droog gravel, maar echt niet in de modder.

Sjirk
Ik heb met de Supreme en de Exreme - ook onverhard - gefietst. De Supreme is goed voor asfalt (ook nat), maar als het een beetje losse steenslag is geef mij dan maar de Extreme.
En zoals Sjirk al zegt, juist op je voorwiel wil je een band met goede grip.

Gerd
Onverhard rijden met supremes gaat prima als je terug gaat naar 2 bar, 4 / 5 bar geeft veel te weinig grip.
Mijn ervaring met de Supremes is dat zogauw er zand of modder ligt ze nogal vlug wegglijden.
Hoi,

Ik ben net terug van een vakantie uit het "landelijke" Engeland....Zuid- Engeland. Volgens mij ligt overal gravel en modder in Engeland. Ik had mijn Supremes erom...heb mij veelvuldig niet lekker gevoeld op de Supremes. Ik had liever de Extremes er op gehad. Ook op het asfalt. Vaak lag daar ook regelmatig grind (vooral op de kruispunten).

Met de Extremes heb ik afgelopen jaar veel gemountainbiked en ook veel VERHARD gefietst. En op het verharde (ook veel woon/werk) vielen ze mij erg mee (qua rolweerstand en slijtage).

In Duitsland fiets ik ook liever met de Extremes omdat je daar ook wel regelmatig lekker onverhard gaat. De Supremes hebben me in Engeland nooit in de steek gelaten, of heb ik lek gereden (wat mij erg mee viel)...maar ik had mij veiliger gevoeld op de Extremes.

En ja....er wil wel eens een steentje tussen de noppen blijven hangen bij de extremes, maar daar door nog nooit lek gereden.

En dus voor dat soort landen waar jij nu wilt gaan fietsen zou ik de extremes er om doen....
En...ze staan ook stoerder.... :evil:

Veel plezier.
Fokko
Dank allen voor de feedback! Het beeld dat is geschetst is dat ik de reis op supremes vast en zeker zou "overleven", maar dat de extremes toch geschikter zouden zijn. Dat laatste besefte ik wel, maar nu weet ik dat het ook op supremes zou kunnen. Nu ben ik aan zet om te besluiten of ik het de 80 euro waard vind.

Ik vrees van wel. :wink:
Nog even als nabrander , neem in de overweging ook de Dureme mee. Zit vwb gebruiksdoel tussen de supreme en de extreme. Omdat ik wat meer onverhard ging rijden ben ik een jaar geleden van de supreme naar de dureme overgestapt tot nu bevalt de band mij goed.

Ben Huve
Vredestein heeft de perfect trek. Schijnt een goede band te zijn.

Mario