Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Caminho Portugues met de fiets - Forum Wereldfietser

Caminho Portugues met de fiets

Na de Camino Francés en de Via de la Pata willen we volgend jaar in het voorjaar (maand mei) van Lissabon naar Santiago de Compostela fietsen. Wie heeft die trip al gefietst? Een rittenschema of eventueel een reisverslag zou ook welkom zijn. Welke boekjes schaffen we ons het best aan? Dank bij voorbaat voor alle nuttige info.
Heb dat stuk gefietst maar dan van Santiago via Lissabon naar Sevilla, eigenlijk simpel de kust volgen, had geen boekje maar met een camping kaart van Portugal was het prima te doen, echt fietsvriendelijk kan ik Portugal niet noemen in tegenstelling tot Spanje, vooral bussen schijnen je graag van de weg te rijden maar het landschap maakt veel goed. :D
Petervd schreef:echt fietsvriendelijk kan ik Portugal niet noemen in tegenstelling tot Spanje, vooral bussen schijnen je graag van de weg te rijden
Dan moet je ver weg van de kust blijven. Het is al wat geleden maar toch illustratief: op de witte weggetjes op de kaart in het kustgebied bleek het het steevast erg druk te zijn, op een "rode weg" tegen de Spaanse grens lag een hond te slapen die pas na luid getoeter van de ene passerende auto opzij wilde.
Punt is wel dat er in de oostelijke helft van Portugal knap weinig campings zijn.
Voordeel bij dat nadeel is dat wildkamperen in veel opzichten aangenamer is dan kamperen op sommige portugese campings, althans een jaar of wat geleden, in augustus.
Leon
Deze lijkt me wel wat, wel veel onverhard 8).
http://moreocio.blogspot.com/2009/07/ca ... ugues.html
Met gps-tracks op wikiloc.
Het is in het Spaans, maar met google-vertalingen kom je er wel uit.
Bedankt mensen! We willen deze trip doen op rustige wegen maar niet off-road omdat we geen mountainbikers zijn maar pure trekkers. Graag info ook van trekkers die de route fietsten op verharde rustige wegen. Liefst zo dicht mogelijk of in de buurt van de voetgangersweg die naar Santiago leidt. Bestaat er voor Portugal een echte fietskaart? Of welke kaarten en welke wegen zijn aan te bevelen?
Dank alvast voor een reactie! :lol:
Ik ben jaren geleden van noord naar zuid gefietst door Portugal. Veel drukke wegen met zeer hard rijdend autoverkeer in de het westen. Recent zijn er echter ontwikkelingen dat het fietsen meer aandacht krijgt. Fietsen mogen nu in meer treinen mee.

Neem eens contact op de fietsersbond van Portugal. Ik heb in diverse landen een goede ingang gevonden dankzij de fietsersbond aldaar. Vaak vindt men het ook leuk als een buitenlandse fietser op bezoek komt.
Link naar: http://www.fpcub.pt Deze site is in het Portugees, maar je kunt het via Google vertaal laten vertalen.

Mailen kun je naar: fpcub@fpcub.pt


Succes.
Loopt er een verharde weg parallel met de voetweg naar Santiago? Of wijkt die ver af? Is starten in Porto allicht eenvoudiger voor het vinden van albergues?
Dank voor de info
Ik zit hier nu een kleine twee maanden in Noord-Portugal en ik had mijn fiets beter thuis kunnen laten. Ook op de kleine weggetjes wordt stevig gejakkerd door de plaatselijke bevolking en niemand houdt er rekening met fietsers. Die ziet men hier normaliter ook niet.
Veel wegen zijn erg bochtig en onoverzichtelijk en eigenlijk ben je als vakantiefietser met brede tassen je leven niet zeker met al die vrachtwagens die volgas over bekend asfalt jagen.
Fietsen voor je plezier: vergeet het maar. Het is hier meer survival of the fittest en als fietser trek je zeker aan het kortste eind.
Zoek liever een andere route naar Santiago, bijvoorbeeld door het Cantabrisch gebergte in Noord-Spanje.
Dank voor de info. Ik denk als ik dat hoor dat ik een andere route, dus door Spanje, moet zoeken. Dat zijn levensgevaarlijke toestanden op Portugese wegen. Dan ben je ook steeds in gevaar. Dat is niet leuk fietsen op die manier.