Additionally, paste this code immediately after the opening tag: teflon of siliconen - Forum Wereldfietser

teflon of siliconen

Hallo,

Ik moet mijn racefiets voor de eerste keer goed gaan schoonmaken. Nu heb ik een bus met siliconenspray in de kast staan, en wilde de ketting na het schoonmaken daarmee inspuiten. Is dat net zo goed als teflon of zit er toch een belangrijk verschil in. Op een website las ik namelijk dat je je ketting nooit met siliconen moest insmeren maar er stond geen uitleg bij.
Vandaar dat ik deze vraag stel op dit forum.

Arno

Hallo Arno,

Ik heb geen direct antwoord op je vraag, maar ik heb wel de volgende info:
- Siliconen en olie gaan niet samen. Je zou je ketting dus grondig moeten ontvetten.
- Het teflon is slechts een hulpmiddel. Het belangrijkste deel wordt door de olie gesmeerd die in de teflon olie zit.

Maar of dat het verstandig is om je ketting met siliconen te smeren weet ik niet.

Groeten,

Marco
Arno,

Smeermiddel op basis van siliconen is redelijk droog, smeert matig, en heeft weinig hechtende eigendschappen. Niet geschikt voor de ketting dus. Rij je door een plasje en alle kettingsmeer ligt op de weg. Wel wordt het vaak gebruikt als (tijdelijk) beschermlaagje op frame en onderdelen in motorcross en mountainbike wereld. Hierdoor is de fiets tijdens de rit beschermd tegen vocht en evt. pekel en na de rit makkelijker schoon te maken.

groeten,

Hans

De teflon in het teflonsmeermiddel zijn in feite hele hele hele kleine balletjes.
Doormiddel van de olie in dat smeermiddel trekken die kleine teflonballetjes tussen de draaiende delen van je ketting.
De olie is het transportmiddel voor die balletjes.
Na een tijdje is de olie opgedroogd en blijven die hele kleine teflonballetjes achter.
Die balletjes zorgen voor de smering.
Als een soort extrakogellagertjes.
Er is minder of geen contact tussen de kettingonderdelen.
Teflon is bestand tegen hoge druk.
Dat is nodig.
De onderdelen van een fietsketting zijn klein.
De te smeren oppervlakten dus ook.
De kracht per te smeren vierkante centimeter is enorm.
Gewone olie wordt tussen de verschillende onderdelen uitgeperst.
Omdat de olie is opgedroogd kleeft er minder vuil aan je ketting.
Dat is natuurlijk beter.
Het is goed om je ketting de avond van te voren te smeren met teflonballetjes en vlak voor vertrek je ketting even met een schone doek droog te wrijven.
Kijk voor veel meer info op de site van Marten Gerritsen:
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
groet, niko

Siliconenspray is niet geschikt voor je ketting, maar wel goed voor het frame en onderdelen. Het geeft een mooie glans en bescherming. Daarvoor kun je het dus best gebruiken. Alleen wel opletten dat het niet op het remoppervlak en remblokken komt, want remmen wil dan niet best meer.

nikopaul schreef:De teflon in het teflonsmeermiddel zijn in feite hele hele hele kleine balletjes.
Doormiddel van de olie in dat smeermiddel trekken die kleine teflonballetjes tussen de draaiende delen van je ketting.
De olie is het transportmiddel voor die balletjes.
Na een tijdje is de olie opgedroogd en blijven die hele kleine teflonballetjes achter.
Die balletjes zorgen voor de smering.
Als een soort extrakogellagertjes.
Er is minder of geen contact tussen de kettingonderdelen.
Teflon is bestand tegen hoge druk.
Dat is nodig.
De onderdelen van een fietsketting zijn klein.
De te smeren oppervlakten dus ook.
De kracht per te smeren vierkante centimeter is enorm.
Gewone olie wordt tussen de verschillende onderdelen uitgeperst.
Omdat de olie is opgedroogd kleeft er minder vuil aan je ketting.
Dat is natuurlijk beter.
Het is goed om je ketting de avond van te voren te smeren met teflonballetjes en vlak voor vertrek je ketting even met een schone doek droog te wrijven.
Kijk voor veel meer info op de site van Marten Gerritsen:
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
groet, niko
De vlaktedruk op een ketting ter plaatse van de pennen, kan oplopen tot 375 N/mm2. (persoon van 80 kg die in kleinste verzet op pedaal staat)
Volgens mij overschrijdt dit de toelaatbare druk die een teflon deeltje kan hebben. Deze worden kapotgeperst. Dan blijft er alleen nog de oliefilm over die de boel smeert. (Hoe dikker de olie des te beter, liefst vet)

Het teflon werkt wel goed wanneer de belasting lager is. Maar je moet het wel regelmatig opbrengen omdat bij de hoge belastingen de deeltjes kapot gaan.

Groeten,

Marco