Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste (mini) fietsvakantie - Forum Wereldfietser

Eerste (mini) fietsvakantie

Afgelopen vier dagen heb ik mijn eerste fietsvakantie gehad. Ik zat al een lange tijd te twijfelen over een grote fietsreis door Frankrijk, maar wist eigenlijk niet of ik dit wel leuk zou vinden. Dus een paar weken geleden heb ik besloten eerst maar eens klein en eenvoudig te beginnen in Nederland.

En ik kan jullie vertellen dat het mij erg goed bevallen!

Ik heb een fietsroute uitgestippeld op basis van knooppunten door Nederland. Ik vond een Garmin te duur voor een eerste fietsvakantie, waarvan het nog onzeker was of ik het vaker zou gaan doen.

Ik heb van te voren elke dag helemaal uitgestippeld en op papier gezet. Ik heb telkens een A4 gemaakt met een stuk kaart en de te volgen route punten. Ik kan jullie zeggen dat dit mij erg goed is bevallen (behalve dat je weleens een bordje mist of dat er een bordje ontbreekt).

Wat ik wel een must vond is een smart Phone met iets van Google maps, als je dan een knooppunt mist of een bordje ontbreekt weet je in ieder geval waar je heen moet (aanrader is de app Fiets! voor de Iphone).

Mijn afstanden varieerde van 95 tot 130 km per dag. Gisteren was het 130 km (sluitstuk), maar dat was echt te ver (voor het vakantiegevoel tenminste). Ik denk dat 110 km echt de max is.

Ik had trouwens nog oude banden op mijn fiets zitten, dit doe ik de volgende keer niet meer. Ik zou er dan nieuwe opzetten en de oude na de vakantie weer terug (woon-werk). Ik had trouwens de laatste dag een lekke band, waarvan ik overigens de oorzaak niet heb kunnen achterhalen. Het leek erop dat er een stukje glas aan de binnenkant zat, maar de buitenkant was nog helemaal gaaf.

Hieronder een voorbeeld van mijn kaarten die ik bij me had. Ik had een ortlieb kaart houder, met aan elke kant 2 van zulke kaarten met knooppunten. De kaarten heb ik gemaakt met http://www.openstreetmap.org/ (printscreen en op de afdruk met een markeerstift de route aangeven).

Afbeelding

Waarom dit bericht? Ik wil dit graag met jullie delen en misschien hebben andere twijfelende vakantiefietsers er wat aan.
Altijd goed om blijde fietser te zien :)
Op naar Frankrijk dan maar!
proficiat!

het is inderdaad het beste om je eerste fietsvakantie in een verlengd weekend ofzo in je eigen land te plannen, zo kan je de eerste stappen/fouten leren (de fiets, de tassen, het uitstippelen, de overnachtingen, de conditie, ...)

een Garmin gps zou natuurlijk veel van je zorgen oplossen maar is idd niet zo goedkoop
Gunter schreef:een Garmin gps zou natuurlijk veel van je zorgen oplossen maar is idd niet zo goedkoop
Eenmaal buiten de grote stad in Frankrijk heb je geen navigatieproblemen. Er zijn in vergelijking met Nederland (!) gewoon weinig verharde wegen, wat betekent dat vrijwel alle doorgaande wegen op de michelinkaarten 1:200.000 staan. Daarnaast zijn er nogal weinig fietspaden wat betekent dat de standaard bewegwijzering ook op jouw route van toepassing is.
In de Guide FFCC (google maar, kopen bij de ANWB) vindt je 20 pagina's aan kaartjes waarop alle (!) campings van Frankrijk staan.
Bij elkaar vindt ik Frankrijk nog altijd met vette stip het best te navigeren land.
Leon
Flinke afstanden, zou ik zeggen (hoewel, Nederland, misschien weinig bagage, maar toch...), zeker als je ruim boven de honderd uitkomt. Wat voor fiets heb je?!
Lenny2 schreef:Flinke afstanden, zou ik zeggen (hoewel, Nederland, misschien weinig bagage, maar toch...), zeker als je ruim boven de honderd uitkomt. Wat voor fiets heb je?!
Een Jan Janssen Impress met vaste voorvork. Ik had redelijk wat bagage bij me (2 zijtassen en een stuurtas vol). Ik reed gemiddeld tussen 20 en 22 km per uur (gemiddeld over de hele dag, dus tijdens het fietsen zit je dan rond de 24..27 km per uur)

Afbeelding
Klinkt goed Peter! :D

Overigens; is het voor het echte fietsvakantie gevoel geen idee om de kilometerteller omgedraaid op je stuur te hebben? Op die manier ben je tijdens het fietsen geheel niet bezig met het aantal kilometers en tijd en aan het eind van de dag, wanneer je er flauw van bent, kan je kijken hoeveel je hebt gefietst etc. :P

heb ik dit jaar voor het eerst gedaan, en ik ga het veel vaker doen :D
paul1987 schreef:Klinkt goed Peter! :D

Overigens; is het voor het echte fietsvakantie gevoel geen idee om de kilometerteller omgedraaid op je stuur te hebben? Op die manier ben je tijdens het fietsen geheel niet bezig met het aantal kilometers en tijd en aan het eind van de dag, wanneer je er flauw van bent, kan je kijken hoeveel je hebt gefietst etc. :P

heb ik dit jaar voor het eerst gedaan, en ik ga het veel vaker doen :D
Misschien heel raar maar ik gebruik mijn teller hoofdzakelijk om niet in een te zwaar verzet te fietsen. Ik hou in de gaten hoe hard ik ga en in welke versnelling ik fiets.

Ik heb er een handje van om in een te zwaar verzet te trappen en dan krijg ik last van mijn knieën. Zo weet ik wanneer ik terug moet schakelen.
Gaaf !

Ik ga zondag mijn eerste ronde maken.
laatst oefenrondje van 100+ km gemaakt.
Ik moet ook echt leren om me in te houden.
Ik ben gewend aan rondjes van 50 km waarbij je daarna lekker thuiskomt en de dag erna niet perse hoeft te fietsen.... dan kun je lekker doorfietsen.

ik heb nog heel wat vragen maar daar open ik wel even een nw. onderwerp voor
nieks schreef:Gaaf !

Ik ga zondag mijn eerste ronde maken.
laatst oefenrondje van 100+ km gemaakt.
Ik moet ook echt leren om me in te houden.
Ik ben gewend aan rondjes van 50 km waarbij je daarna lekker thuiskomt en de dag erna niet perse hoeft te fietsen.... dan kun je lekker doorfietsen.

ik heb nog heel wat vragen maar daar open ik wel even een nw. onderwerp voor
Dat komt me bekend voor. Voordat ik op vakantie ging, maakte ik ook een oefenrondje door de duinen (+/- 85 km). Toen ik scooters en wielrenners ging inhalen, dacht ik van "dit moet echt veranderen". Met 30+ km/h fietsen is niet echt het vakantiegevoel!
Ik herken het helemaal.... :D

Als ik op de fiets zit wil ik altijd harder of verder dan de vorige keer, het is ook een soort strijd....
Ik heb een bepaald streven en wil niet toegeven.... daardoor blijf ik maar doorgaan..
Op zich niet erg, maar voor lange of meerdaagse afstanden niet handig, lijkt me.



Heel erg... maar ik wil ook gewoon niet ingehaald worden :oops:
Ik probeer het nu echt een beetje los te laten
Ik gebruik m'n metertje ook om niet te zwaar te trappen, en om een beetje de afgelegde afstand in de gaten te houden, als je halverwege je geplande aantal kilometers komt, is het een fijn gevoel vind ik. Voor julie vakantie gevoel, is het eigenlijk belangrijker om onderweg te zijn (met een redelijk tempo, maar wel mikken op een kilometer of 100 per dag als het niet al te bergachtig is) of juist ook veel onderweg stioppen en dingen bekijken?

Ik hoop komende week een week in Duitsland te gaan trappen, na dinsdag lijkt het weer te verbeteren...of met de trein naar Berlijn en dan terug rijden via de R1, of naar Basel en dan maar langs de Rijn terug ofzo. Frankrijk is mooi, maar het feistvervoer met de trein vind ik maar matig ivg met duitsland, dat doe ik wel volgend jaar als ik meer ervaring heb, dit wordt pas m'n tweede reis.
leuk om te lezen..

Ik ben ook met mijn eerste fietstochtjes bezig

Ik vind het moeilijk om te stoppen, het liefst fiets ik door en door (wel even om te eten natuurlijk) als je echt verder weg gaat en langer onderweg bent lijkt het me wel mooi om soms even wat rond te neuzen of een off-day te nemen.

as zo. wil ik in 3 dgn naar familie in Brabant (circa 300 km.)

en ik wil eigenlijk binnenkort ook nog naar familie in Leiden, ca 150 km; wil ik proberen om op 1 dag te fietsen.

houd je ook rekening met de wind ? bij een rondje rondom je woonplaats heb ik ook altijd wel weer wind mee....
als je een richting op fietst loop je ook het risico alleen maar wind tegen te hebben, toch ?
captain_fabulous schreef:Ik gebruik m'n metertje ook om niet te zwaar te trappen, en om een beetje de afgelegde afstand in de gaten te houden, als je halverwege je geplande aantal kilometers komt, is het een fijn gevoel vind ik. Voor julie vakantie gevoel, is het eigenlijk belangrijker om onderweg te zijn (met een redelijk tempo, maar wel mikken op een kilometer of 100 per dag als het niet al te bergachtig is) of juist ook veel onderweg stioppen en dingen bekijken?

Ik hoop komende week een week in Duitsland te gaan trappen, na dinsdag lijkt het weer te verbeteren...of met de trein naar Berlijn en dan terug rijden via de R1, of naar Basel en dan maar langs de Rijn terug ofzo. Frankrijk is mooi, maar het feistvervoer met de trein vind ik maar matig ivg met duitsland, dat doe ik wel volgend jaar als ik meer ervaring heb, dit wordt pas m'n tweede reis.
Ik vind het leukste aan een fietsvakantie het fietsen opzicht. Ik stop alleen als ik iets echt bijzonders zie of om lekker te lunchen, bak koffie, etc. Verder wil ik zoveel mogelijk per dag zien (=> kilometers), daarom kies ik mijn fiets tempo zo maximaal mogelijk. Dit klinkt heel erg sportief, maar onder maximaal bedoel ik een tempo waarbij ik niet vermoeid raakt en de volgende dag zeker geen spierpijn heb. Ik kan er niet tegen om 16 km/h te fietsen, dan raak ik verveeld.
Voor julie vakantie gevoel, is het eigenlijk belangrijker om onderweg te zijn (met een redelijk tempo, maar wel mikken op een kilometer of 100 per dag als het niet al te bergachtig is) of juist ook veel onderweg stioppen en dingen bekijken?
Tja, ik heb het dit jaar gevoelsmatig gedaan. Als ik zin had om af te stappen en over een markt heen te slenteren dan deed ik dat, had ik geen zin om dat te doen dan fietste ik door. En of ik zin had verschilde dan weer per dag.