Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rallarvegen als dagtocht - Forum Wereldfietser

Rallarvegen als dagtocht

Omdat onze trouwe fietsreisgezel (onze hond) wat te oud begint te worden om veel naast onze tandem te lopen, dit jaar een vakantie op vier wielen (auto), in Noorwegen.

Omdat het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan, willen we een dag fietsen en wel op de Rallarvegen. Idee is dan om ter plaatse fietsen met aanhangertje (voor de hond) te huren, en een dagje te fietsen - zonder bepakking. Ik kan de heftigheid van de Rallarvegen uit wat ik er hier en elders op t web over lees niet helemaal goed inschatten, hoogteprofiel is ook al niet 1-2-3 te achterhalen.

Hele stuk van Haugestol tot Flåm lijkt me wat te veel van het goede (we hebben natuurlijk nul training gehad......), fietsen zouden we kunnen oppikken in Finse en dan vanaf Flåm met de trein terug naar Haugestol. Is het dan te doen in een dag tot aan Flåm? Zitten er nog heftige klimmetjes in, of is dat vooral in t stuk van Haugestol naar Finse?

Roef
Er zitten niet zoveel zware klimmen in de Rallarvegen. In Haugastol begin je al op 1000 meter. De sneeuw zal zo langzamerhand wel verdwenen zijn, dus dat is geen probleem.
Het eerste stuk van Myrdal naar Flam is wel een hele steile afdaling. Toen ik er was (8 juli), was er net nieuwe steenslag gestort. Ik heb dat stuk van de afdaling grotendeels lopend gedaan.

Gerd
Het hoogteprofiel stelt niet heel veel voor. Maar het traject is geheel onverhard en er liggen tot ver in de zomer (in 2007 was rallarvegen pas in de laatste week van juli open) sneeuwvelden.
De heftige hellingen zitten juist in het deel dat je nu voorstelt om te gaan fietsen. Niet als klim, maar als afdaling. Vooral na myrdal zit er een hele pittige over een onverhard pad.
Misschien kun je beter van Haugastol naar Finse of Myrdal fietsen en van daaruit een retourtje flam? Juist dat stukje wordt gezien als een van de mooiste spoortrajecten en het is niet echt onderdeel van de rallarvegen.
Kijkdat klinkt helder. Lijkt me dan inderdaad wijs op vanuit Haugestol te vertrekken en het laatste stukje naar Flam gerieflijk vanuit een treincoupé te aanschouwen. Dank voor de antwoorden!

Roef
Goede dag,

wij zijn vorig jaar over de Rallervegen wezen fietsen met volle bepakking.
Hebben de trein genomen van Flam naar Myrdal, vanaf deze kant is de klim echt niet te doen. Afdalen zagen we wel veel mensen doen op mountainbikes zonder bepakking als dagtochtje. Hoewel ik me afvraag hoeveel tijd ze gelopen zullen hebben want er lagen echt enorme keien langs dat pad zo te zien.
Vanaf Myrdal zijn we via Finse - Haugastol naar Geilo gefietst in 2 dagen.
Het stuk Finse - Haugastol was het rustigt en het beste wegdek destijds.
Vooral het eerste stuk vanaf Myrdal naar Finse was erg pittig wegens steile hellingen en grote keien op 't pad.
De meesten lijken echter alleen vanaf Finse naar Myrdal of vanaf Myrdal naar Flam te fietsen. In Flam, Myrdal, Finse en Haugastol kun je fietsen huren.
http://www.rallarvegen.com/index.php?m= ... ls&lang=en
In Finse zagen we een stel 2 fietsen en een karretje voor 't kind huren, geen idee hoever ze zijn gekomen, ze wilden richting Flam.

succes en goede fietstocht,