Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Freewheel dat doortrapt, te repareren? - Forum Wereldfietser

Freewheel dat doortrapt, te repareren?

Hoop dat ik de juiste termen gebruik:
mijn freewheel werkt plotseling niet meer, trap zeg maar in de lucht.
Betreft een Shimano Deore FH-M530, daarachter staat er VIA.M (de I kan ook een L zijn), 5 jaar oud en heb er schat ik zo'n 10.000 km mee gereden (over het vlakke en zonder bagage, ben geen krachtmens)

Mijn vragen:
- is dit eigenhandig te repareren (ben niet echt technisch), en zo ja wat voor onderdeel(en) heb ik dan nodig. Palletjes stuk en/of vervangen???
- komt dit vaker voor, zeker gezien de 10.000 km? Ik heb dit nog nooit meegemaakt of er van gehoord, mijn vakantiefiets heeft bijvoorbeeld al 14k achter de kiezen.
- 200 km geleden nieuwe cassette geinstalleerd, maar m.i. staat dat volledig los van de werking van het freewheel.
mikefiets schreef:Hoop dat ik de juiste termen gebruik:
mijn freewheel werkt plotseling niet meer, trap zeg maar in de lucht.
Betreft een Shimano Deore FH-M530, daarachter staat er VIA.M (de I kan ook een L zijn), 5 jaar oud en heb er schat ik zo'n 10.000 km mee gereden (over het vlakke en zonder bagage, ben geen krachtmens)

Mijn vragen:
- is dit eigenhandig te repareren (ben niet echt technisch), en zo ja wat voor onderdeel(en) heb ik dan nodig. Palletjes stuk en/of vervangen???
- komt dit vaker voor, zeker gezien de 10.000 km? Ik heb dit nog nooit meegemaakt of er van gehoord, mijn vakantiefiets heeft bijvoorbeeld al 14k achter de kiezen.
- 200 km geleden nieuwe cassette geinstalleerd, maar m.i. staat dat volledig los van de werking van het freewheel.
De freewheelpalletjes woren door minuscule veertjes uit gedrukt, anders zou de naaf kleven en veel wrijving hebben als je freewheelt. Er is dus niet veel roest (of ijs) nodig om de palletjes in de open stand te blokkeren.

verwijder de cassette
verwijder de achteras met kogels
steek een 10mm inbus in het freewheel en draai de bout los

Misschien kun je met kruipolie vanaf de achterkant de boel weer in beweging krijgen, maar beter monteer een nieuwe body

plaatje en onderdeerlnummers hier
Als aanvulling op wat Marten al schreef onderdeel 13 vervangen. Een echte fietsenmaker kan dat onderdeel voor je bij Shimano bestellen (al verkopen ze je natuurlijk liever een nieuw achterwiel). En als je dan toch bezig bent is het misschien ook een goed idee om de kogeltjes te vervangen. Veel meer dan 20 euro zou het onderdeel je niet moeten kosten.
Pman schreef:Als aanvulling op wat Marten al schreef onderdeel 13 vervangen. Een echte fietsenmaker kan dat onderdeel voor je bij Shimano bestellen (al verkopen ze je natuurlijk liever een nieuw achterwiel). En als je dan toch bezig bent is het misschien ook een goed idee om de kogeltjes te vervangen. Veel meer dan 20 euro zou het onderdeel je niet moeten kosten.
Kijk ook wat ev eenzelfde naaf los kost, alles compleet aanschaffen en overzetten is soms voordeliger dan alles los bestellen
Heren (ik ga er tenminste van uit dat achter Pman een man zit),
dank voor jullie reacties.

Na een hoop gezwoeg met twee linkerhanden heb ik het freewheeel weer aan de praat weten te krijgen. Uiteindelijk met hulp van W-40.

Blijft staan dat ik het vreemd vind dat zoiets na een beperkt aantal kilometers plaatsvindt, zeker als je weet dat fiets het nooit zwaar gehad heeft én altijd binnen slaapt.
Misschien nog vreemder is te ontdekken dat een losse hub voor de naaf
FH-M530 duurder dan een volledige nieuwe naaf is. Duimen dat ik 'm niet nodig zal hebben.
Mike, ik ben idd een man. Heb je na het los weten te krijgen er wel voor gezorgd de boel weer te smeren. Wat WD40 precies doet weet ik niet maar voor veel smering zorgt het volgens mij niet. De prijs die je voor losse onderdelen moet betalen is net als bij een auto vaak groter dan het geheel. Het is bij naven echter wel vaak mogelijk om een body van een andere serie te monteren, Marten zal je ongetwijfeld meer hierover kunnen vertellen.

Peter
Gaat het weer aan de praat krijgen van een freewheel op een el-cheapo stadsfiets terugtrapremnaaf hetzelfde? Het toeval wil namelijk dat vanochtend mijn stadsfiets hetzelfde euvel had. Daar ik naar het werk moest geen tijd gehad er goed naar te kijken. Ik weet dus ook niet het exacte type van mijn terugtrapremnaaf.

Of is het voor een terugtrapremnaaf (is dat een woord?) niet de moeite en is een nieuwe binnenwerk aan te raden?

Arjan
koekie schreef:Gaat het weer aan de praat krijgen van een freewheel op een el-cheapo stadsfiets terugtrapremnaaf hetzelfde? Het toeval wil namelijk dat vanochtend mijn stadsfiets hetzelfde euvel had. Daar ik naar het werk moest geen tijd gehad er goed naar te kijken. Ik weet dus ook niet het exacte type van mijn terugtrapremnaaf.

Of is het voor een terugtrapremnaaf (is dat een woord?) niet de moeite en is een nieuwe binnenwerk aan te raden?

Arjan
Nee, een remnaaf is totaal anders van opbouw. Als de naaf doortrapt is een nieuw binnewerk vermoedelijk het simpels, maar controleer eerts of de ketting niet doortrapt en of het voortandwiel nog vast aan de crank zit
Een volledige naaf is inderdaad goedkoper; daarom bestel ik steeds een nieuwe naaf en zet ik de body over...