Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kennen jullie nog onverharde routes in de Alpen? - Forum Wereldfietser

Kennen jullie nog onverharde routes in de Alpen?

Dag allemaal,

Ik heb de afgelopen jaren al een groot aantal onverharde route's door de Alpen gedaan maar het begint ernaar uit te zien dat het een beetje op begint te raken. Vandaar mijn vraag of er onder jullie nog mensen zijn die net als ik graag met bepakking over bergen heen trekken en of jullie misschien nog route's weten die ik nog niet gedaan heb. De stukken die ik heb gedaan zijn:
-Parpaillon
-Col Mont Cenis via onverharde kant
-Ventoux onverhard
-Ligurische Kamstraat
-Maira Stura Kamstraat
-Varaita Maira kamstraat
-Mont Jaffrau
-Point Sommerlier
-Mont Chaberton
-Passo Mulatiere
-Assietta Kamstraat
-Rif Carmagnola
-Colle della Maurin/Col de Mary
-Passo San Giacomo
-Kleine en Grosse Scheideck
-Col de Granon

Ik merk dat er nog wel een paar wegen zijn naar skistations maar dat lijkt me een stuk minder interessant, tenzij ik via een geitenpad weer in een ander gebied kan komen. Douwen is geen probleem. Wie kan de lijst nog aanvullen? Alvast bedankt.

Groetjes Rens
De route van Susa naar Sestriere: Colle delle Finestre- Colle dell'Assieta- Colle Lauson- Colle Bigier- Colle Bourget- Colle Basset.

Staat bij mij hoog op het verlanglijstje!
het aantal onverharde routes in de Alpen (en dan niet alleen in Frankrijk of Italië) is immens, ook met bagage; in Oostenrijk bijvoorbeeld kan je gerust uren lang over de gekende schotterwegen fietsen die wel klimwerk bevatten maar nooit zeer technische stukken en dus goed doenbaar met bagage
Gios, bedankt voor je reactie. Bij mij staat deze route bekend als de Assietta Kamstraat dus helaas heb ik deze al gedaan. Hij is absoluut heel erg mooi om te doen doen dus ik zou je wens zeker in vervulling laten gaan. Gunter, heb je nog iets van een concrete naam om aan het lijstje toe te voegen? Alvast bedankt

Gr Rens
Misschien moet je eens wat routes van de Transalp voor atb's, en vergelijkbare tochten, zien te achterhalen?
Hallo,

Vorig jaar zijn wij voor de eerste keer in de Alpen gaan fietsen en hebben toen de col de parpaillon gedaan. Hierna hebben we onder andere de col de la Bonette en de col de la Cayolle gedaan.
We waren alletwee met de reisfietsen + bagage.
Na het afzien op de col de Parpaillon hebben we de smaak te pakken gekregen en ben ik op zoek gegaan naar een onverharde col in de Alpen tussen Frankrijk en Italie.
Zo kwam ik bij de Col de Tende, die er best zwaar uitziet maar doenbaar, denk ik.
Door hierover te lezen, kwam ik bij de Ligurische Kamstraat.
Hier vind ik minder info over en ik zie ook niet goed hoe die loopt. Heeft iemand dit op een kaartje?
En weet iemand hoe ik daar zo dicht mogelijk in de buurt geraak met de trein?

Of heeft er nog iemand een tip voor een onverharde weg van frankrijk tot Italie iets noordelijker in de Alpen?

Alvast bedankt
Groetjes
Marie
mariewessing schreef: Of heeft er nog iemand een tip voor een onverharde weg van frankrijk tot Italie iets noordelijker in de Alpen?
Frankrijk en Italie hadden in de tweede helft van de 19e eeuw geen beste relatie, vooral omdat bij de onafhankelijkheid van het verenigde Italie (1861) het Huis van Savoye gebieden ten westen van de Alpen (Savoye, Nice) moest afstaan aan Frankrijk. Veel defensiewegen aan weerszijden, waarover paarden kanonnen naar de grenskammen konden trekken, zijn overblijfsel van de vijandigheid van toen. Er zijn maar weinig wegen die de toen getrokken grens oversteken. Wel een paar paden, zoals naar een minder bekende Col de l'Autaret, waarover je vanuit het dal van de Ubaye kunt oversteken naar het Val Maira in Piemonte. Zie http://www.vttour.fr/topos/col-de-l-autaret,543.html . De route is wel heel zwaar ; ondoenlijk met reisfietsen en bepakking. Vanuit het Val Maira zijn er veel prachtige onverharde in onbruik geraakte verdedigingsroutes.
mariewessing schreef:Door hierover te lezen, kwam ik bij de Ligurische Kamstraat.
Hier vind ik minder info over en ik zie ook niet goed hoe die loopt. Heeft iemand dit op een kaartje?
En weet iemand hoe ik daar zo dicht mogelijk in de buurt geraak met de trein?

Of heeft er nog iemand een tip voor een onverharde weg van frankrijk tot Italie iets noordelijker in de Alpen?

Alvast bedankt
Groetjes
Marie
Afgelopen zomer heb ik de Ligurische kamstraat gefietst. Ik heb ervoor gekozen om halverwege af te dalen naar het mooie stadje Pigna, en de volgende dag weer omhoog te klimmen, maar je kunt ook de kam blijven volgen. Dan moet je wel veel eten en drinken meenemen, want onderweg is bijna niets te krijgen. Een goed startpunt is Ventimiglia. Je moet je wel bedenken dat dit een echte mountainbikeroute is, met zowel bergop als bergaf veel loopwerk. Vooral het stuk na Col de Tende, dat geen onderdeel meer is van de kamweg, (km 42 tot km 68 laatste route) was loodzwaar, maar wel heel erg mooi.

Dit is de route die ik heb gevolgd:
http://ridewithgps.com/routes/4806445
http://ridewithgps.com/routes/4852912
http://ridewithgps.com/routes/4738179

Laat maar weten als je meer info wilt.

Ik heb er ook nog een filpje van:
Bron
Beste Alpenfietsers,

Ik ben erg benieuwd welke kaarten (met schaal) jullie gebruiken voor het fietsen van deze onverharde wegen door de Alpen.

Hoor graag jullie favorieten

Paul Boumans
Bedoel je papieren of digitale kaarten? Dat maakt nogal uit. Digitaal is veel zo niet alles te vinden en vervolgens op de gps device te zetten.
Ik fiets met gps, maar ben opzoek naar goed papieren kaartmateriaal ter voorbereiding en als backup. De meeste papieren kaarten geven niet de mooie (onverharde) coll weggetjes aan.

Paul
PaulBoumans schreef:Beste Alpenfietsers,

Ik ben erg benieuwd welke kaarten (met schaal) jullie gebruiken voor het fietsen van deze onverharde wegen door de Alpen.

Hoor graag jullie favorieten

Paul Boumans
PaulBoumans schreef:Ik fiets met gps, maar ben opzoek naar goed papieren kaartmateriaal ter voorbereiding en als backup. De meeste papieren kaarten geven niet de mooie (onverharde) coll weggetjes aan.

Paul
Paul,
Ik fiets met GPS, en steek behoorlijk wat tijd in het samenstellen van gps-tracks:
- vanop verschillende sites gpx-files downloaden
- samenvoegen in Basecamp of Garmin Connect of ander
- controleren op Google Earth of de trajecten realistisch zijn
Het voordeel van de ge-uploade tracks, is dat ze al eens gereden zijn. Wel rekening houden met de rij-richting, want anders kan het serieus tegenvallen! ;-)

Geen papieren kaarten dus, voor mij.
Enkel een back-up gpx op smartphone voor moest gps defect raken, en externe batterij voor de +10u escapades!