Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bakfiets of fietskar? - Forum Wereldfietser

Bakfiets of fietskar?

Volgend maand vertrek ik met de fiets naar Estland om daar een jaar te blijven.
Nu gaat er een hond mee (Basenji) en moet er wat meer mee qua spullen dan dat normaal word meegenomen voor zo'n tocht. Dus ben aan het twijfelen of ik een fietskar koop voor achter de fiets te hangen om hond en wat extra spullen te vervoeren, of dat ik mijn fiets verkoop en een bakfiets koop in de plaats. Heb 2 maand om vanuit België tot halverwege Estland (Tartu) te geraken, dus kan het heel rustig aan doen en ook geregeld eens een paar dagen op mooie plaatsen blijven.

Maar praktisch gezien, wat zou het handigst zijn om met te rijden? Kar of bakfiets? Gaat beide niet zo praktisch zijn als een gewone fiets natuurlijk, maar heb er geen idee van wat voor langere afstanden dan toch het makkelijkst zou zijn. Zou wel redelijk low-budget moeten blijven, dus zowel qua fietskar als bakfiets zou het een goedkoper model (of 2de hands) worden.
voordeel van een fietskar is natuurlijk sowieso dat je ook ZONDER die kar kunt rijden. Een stuk flexibeler dus. Daarbij zijn bakfietsen per definitie loeizwaar en dus erg traag. Met een MTB plus fietskar kom je nog makkelijk een helling op.
Een kar rijdt duizend keer beter.
Wim
mattijsw schreef:Daarbij zijn bakfietsen per definitie loeizwaar en dus erg traag. Met een MTB plus fietskar kom je nog makkelijk een helling op.
Wim schreef:Een kar rijdt duizend keer beter.
Dat is alletwee wel erg kort door de bocht. Die uitspraken kloppen voor de grote meerderheid van de bakfietsen, maar het is niet voor niets dat er fietskoeriers zijn (ook op locaties met hellingen) die gebruik maken van: http://www.larryvsharry.com/english/

Ik heb zelf ook al eens een testrit gedaan met deze fiets, en daar kan je gerust de bergen met in, verharde paden met verlaten, ...
Natuurlijk is deze fiets ook geen lichtgewicht, maar het verschil met een goede trekkingfiets + fietskar zal echt niet zo groot zijn.
Met de hond is het misschien een minder evidente oplossing maar je zou ook eens kunnen kijken naar de Yuba Mundo of de Surly Big Dummy: fietsen die voorzien zijn op grote vrachten maar die wel rijden als een gewone fiets. Als je op één van de zijplanken een hondenmand kan monteren dan ben je vertrokken. (voor een chiuaua geen probleem, voor een deense dog onmogelijk, voor jouw maat hond: te onderzoeken ;-))

PS: de bakfietsen van Gazelle en die van de fietsfabriek vind ik niet leuk rijden. Je hebt tijd genoeg dus je zal wel op je bestemming geraken.
een kar rijdt zwaar. zo'n ding achter je fiets is niet prettig. een Bullitt is daarintegen wel goed berijdbaar. ook in heuvelachtig gebied. een uitvoering met wat meer versnellingen is wel aan te raden. Heb zelf de alfine 8 maar ik geloof dat het een alfine 11 gaat worden.
Mooi hoor zo'n Bullitt, maar ook een prijs waar je u tegen zegt. Daarnaast is de zitpositie niet echt sportief. Zelf rijden we al 6 jaar met een Kiddy Van en dat is een degelijke aanhanger gebleken. Dezelfde fabrikant heeft ook een hondenwagen:
Afbeelding

Voor € 200, dan wist ik het wel.
Zorg wel dat je een MTB verzet op je fiets hebt en bij heuvel op stuur je gewoon de hond uit de kar, doe ik ook met de kids :wink:

Succes en veel plezier!

Eric
De bakfietsen die ik hier zie voorbijkomen zitten toch al snel rond de 2000 euro, wat toch wel iets meer is dan wat ik er nu voor wil geven. Ook 2de hands lijken die niet echt goedkoper te zijn.

Dus blijkbaar dat een karretje achter je fiets dan wel relaxter rijd dan een goedkope bakfiets.
Fiets die ik heb is een gewone Gazelle stadsfiets. Vind niet direct een type terug, maar was een fiets die ik een klein jaar geleden een 800 euro heb betaald, dus nog een vrij degelijke fiets neem ik aan. Is ook maar enkel voor deze trip dat ik hem wil gebruiken. En gezien ik alle tijd heb, maakt het ook niet veel dat ie iets minder geschikt zou zijn dan een echte trekkingsfiets.

En zal dus waarschijnlijk een karretje worden. Is die dog-croozer die op die foto staat een beetje stabiel en stevig? Heb vroeger 2 zulke karretjes gehad maar verschil in kwaliteit en rijgemak was enorm. De ene heb ik al snel weggegeven omdat daar bijna niet met te rijden viel. Schudde enorm van de moment dat er wat putjes ofzo in de weg waren. En de fabrikant van de goede die ik had is er al jaren met gestopt.