Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tweede visum Rusland - Forum Wereldfietser

Tweede visum Rusland

Hallo allemaal,

ik ben bezig onze fietstocht te plannen van Fins/Russiche grens via St. Petersburg, Baltische staten, Kaliningrad, Polen richting Nederland.
Telefoontje naar visumbureau zegt dat je maar 1 visum kan aanvragen, betekent dat we onderweg een tweede visum voor Kaliningrad moeten regelen. Heeft iemand ervaring/tips hiervoor ? We maken o.a. een stop van paar dagen in Riga.
Alvast bedankt voor tips, antwoorden etc.

Groeten van Ger
Je moet dan om een dubbel-entry visum vragen. Daarmee mag je (zoals het woord ook zegt) twee keer inreizen.

Meer info op de pagina van de Russische ambassade.
http://www.ambru.nl/?a=10012
Je zult ook een uitnodiging moeten hebben die een dubbel-entry mogelijk maakt.

Gr Hans

P.S. Overigens vond ik Kaliningrad, de regio en de stad, zeer de moeite waard en prima befietsbaar. Als je vanaf Nida binnenkomt heb je nog voor Zelenogradsk een (voor Russische begrippen :-) ) prima camping.
Svetlogorsk is de moeite waard, wij gingen via Gvardeysk en Gusav naar Goldap.

Tip: in Kaliningrad zit het consulaat voor Wit-Rusland. Daar kan je een transitvisum kopen, waardoor je 48 uur in Wit-Rusland kan fietsen.
Bijvoorbeeld even in Hrodna kijken (wat wij deden) en dan naar het zuiden rijden en bij het nationaal park Byalistok weer Polen in. Was 2008 voor ons, maar als je nazoekt kan dit wellicht een leuke optie zijn.
Bedankt voor je reactie,
zo'n double entry visum is alleen voor zakenreizen en dan moet je een verklaring van de russische kvk overleggen.
Ik las ergens dat je ook een transit visum aan de grens kan kopen voor 72 uur.
Ben benieuwd of dit bvb ook in Klaipeda kan.

Groeten van Ger
Ha Ger,

Zo'n zakenvisum is een multiple entry visum, waar je onbeperkt Rusland mee in en uit kan gedurende drie maanden.
Een dubbelentry wordt altijd (anders kom je Kaliningrad niet in) gebruikt door fietsers die vanuit Finland via Petersburg de kust af willen reizen.
Het kan wel, zal wat meer kosten, maar volgens mij niet meer geregel opleveren. Die uitnodiging - om "iemand" in Rusland te bezoeken - zal je toch ergens vandaan moeten halen. Als dat een dubbele uitnodiging is (wat je ook koopt) kan je een dubbel visum aanvragen c.q kopen.
En, het is natuurlijk onzin en geldklopperij, zo'n visum. Maar wel de moeite waard, zeker als je niet in één dag door Kaliningrad heen bent.
De stad is mooi, aan de kust vind je leuke plaatsjes, je kan barnsteen oprapen van het strand, het is goed fietsbaar, onderdak en eten-drinken zijn basaal goed en makkelijk verkrijgbaar.

Terwijl je in Rusland bent wil je natuurlijk wat Russisch praten :-)
Wellicht ten overvloede stuur ik je:
http://russian.dmll.cornell.edu/loras_dialogs/part1.htm
en
http://masterrussian.com/vocabulary/mos ... _words.htm

Gr Hans
Dag Ger, Je zal ongetwijfeld al meer info hebben verzameld, maar ik wil je dit nog even meegeven.
Onze Zoon (Dennis)fietst op dit moment in Polen de R1 route. hij heeft een dubbelvisum(idd 3 maanden geldig) geregeld via onderstaande link. je hebt een Engelstalig bewijs van je ziektekosten verzekeraar nodig om je visum aan te vragen.
Daarnaast was de werkgever van onze zoon behulpzaam om het zakelijke visum in orde te maken. hij heeft eea geregeld zonder uitnodiging uit Rusland te krijgen.
http://www.eurocult-lito.nl/p/12/338/ms ... nwijzingen
De prijs voor zo'n visum was wel gepeperd, maar van diverse kanten advies gehad om het niet zelf te regelen via de ambassade, tijd is tijd en als de rij wachtende voor zo'n visum nog niet is geholpen wordt je plots naar huis getuurd om een volgende keer meer succes te hebben.... zonde van je vrijetijd en moeite.
Hoop dat je hier wat verder mee komt.
mvg en succes Jan
Hallo Hans en Jan,

bedankt voor jullie meedenken. Zonder uitnodiging ben je meer dan 400 euro (2 personen) kwijt voor double entry visum. Is wel een hoop geld. Lijkt erop dat het wel de enige manier is.
Heb wel overnachting geregeld in Peterhof en Zelenogradsk, maar dit is volgens mij niet geldig als uitnodiging.

Groeten van Ger
dag ger,
ik weet niet of je al aan je reis bent begonnen,maar wij fietsen (3pers) vanaf midden juli tot in augustus(2011) de R1 route, dus 2x door russischs gebied,nl.Kaliningrad en st.Petersburg,we hebben ons visum met double entry aangevraagd via een visumbureau in Brussel,half juni,en op 4 juli kregen we de melding dat het klaar was,dus een 14 tal dagen,de kostprijs was 105 € per persoon,ik weet niet hoe die andere personen aan 400€ komen,mocht je nog iets willen weten,dan wel voor vrijdag aanstaande want dat is onze vertrekdatum.
veel succes
jean
Hallo Jean,

nee, we zijn nog niet vertrokken, vliegen 24 juli naar Lappeenranta (Finland), vlak bij de Russische grens. We fietsen dan terug richting Groningen. Het wordt een combinatie van R1 en eisener vorhang route. Visa zijn ondertussen geregeld, was inderdaad een stuk goedkoper. Op de site van het visumbureau kon je alleen kiezen tussen toeristisch single entry en zakelijk double entry (en deze laatste was pp ong. 250 euro). Blijkt dat je ook een toeristisch double entry kunt krijgen. Deze is iets meer dan 100 euro pp. Was dus weer een meevaller. Enig verschil is dat toeristisch visum maar 30 dagen geldig is en zakelijk visum 90 dagen, maar dat is geen probleem.
Nog kleine twee weken, goede reis, geniet ervan en misschien komen we elkaar onderweg nog wel tegen.

Groeten van Ger