Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets zelf in elkaar steken: onderdelen? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Fiets zelf in elkaar steken: onderdelen?

135 berichten
Allright, vond het al zo raar, ging er gewoon vanuit dat het om ze ervan te halen was :p

Toch vind ik het ambetant, een fiets moet vertrouwen geven en met allerlei geluidjes is dat niet het geval, vind ik.
Groot gelijk Wouter. Ik had daar trouwens ook last van toen de spatborden nog op mijn ATB met noppenbanden zaten. Ik heb een vermoeden dat de Secu Clip van SKS wat stabieler is, misschien moet je die eens uitproberen en dan verslag uitbrengen? ;)

Als SKS hun nieuwe Longboard spatborden zou uitbrengen voor 26", 60mm, zou ik die direct bestellen. Een beetje langer kan nooit kwaad, niet waar?

Mario, over welk moertje heb je het juist?
De ASR Clips heb ik bevestigd zonder moertje, op de zelfde wijze als op de SKS site te zien is:
Afbeelding
En ook de stangetjes zitten op de zelfde manier vast als bij SKS, met het moertje aan de buitenkant:
Afbeelding
(op deze foto hebben ze wel andere kapjes dan de bij mij volledig omsluitende kapjes, die er niet kunnen afvallen)
Hier nog enkele foto's waarop details beter zichtbaar zijn, de spatborden staan ondertussen bijna helemaal zoals ik het wil...

Surly LHT 26" 62cm:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Brooks Flyer met een regenhoes erin gepropt:
Afbeelding

Busch & Müller Toplight Line Plus op Tubus Cargo:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De SLX Shadow achter derailleur:
Afbeelding

Op vraag van een van de forumleden, foto's met wat details van de spatborden, SKS Bluemels P60 :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De SKS Bluemels ASR Clip naast Shimano DH-3N72:
Afbeelding
Welke voorlamp heb jij? En geeft hij een beetje licht?
Ik ben nog opzoek naar een nieuwe aangezien mijn vriend de oude om zeep
geholpen heeft. En ik zag dat B&M een 60/70 lux lamp had. Deze lijkt heel erg
op de lamp die jij hebt gemonteerd.
Ik heb de Busch & Müller IQ Cyo R Senso Plus, 40 lux dus. Heerlijk lampje, in het pikkedonker ruim voldoende om ook op slechte wegen (lees: zand/gruis wegen vol putten) door te kunnen rijden.
De 60 lux versie heeft minder licht dichtbij het voorwiel en geen geïntegreerde reflector.

(Zo goed als alle onderdelen staan ook in de eerste post van dit onderwerp.)
Lasse schreef:
Surly LHT 26" 62cm:
Afbeelding
Lasse, sorry hoor maar ik vind het er niet uit zien. Zo'n enorm frame met van die ieniemienie-wieltjes.
Waarom niet gekozen voor 28 inch wielen?
Lasse, hoe vind jij het zadel fietsen. Ik merk nauwelijks iets van de vering. Ik vond mijn B17 lekkerder fietsen.

Mario
Gios, smaken verschillen natuurlijk!
Waarom 26"? Er zijn een paar mogelijke redenen voor:
-Meer ruimte voor brede banden, in het geval van de LHT dan toch: 53mm vs 42mm (met spatborden). En ik wou brede banden, er zitten nu 50mm Kojaks op.
-Breed gamma aan zeer uiteenlopende banden voor te krijgen: van echte mountainbike banden tot snelle slicks zoals de Kojaks. Sinds de introductie van 29" MTB banden komt daar wel verandering in natuurlijk.
-Het centrum van het gewicht licht lager, dus zou de fiets stabieler moeten zijn. De fietstassen zitten ook dichter bij de grond.
-De wielen zijn steviger, als alle andere factoren gelijk zijn.
-De wielen zijn lichter, optrekken gaat sneller.
-Overal ter wereld beschikbaar, dus als ik in de middle of nowhere ooit een band/binnenband/wiel nodig heb is de kans veel groter dat ik ook iets kan vinden in de buurt...


Mario, ik vind het zadel wel lekker fietsen maar heb nog geen B17 geprobeerd. De vering is (gelukkig) alleen echt op te merken op slechte wegen, dan stuiter ik toch duidelijk minder op het zadel dan op mijn vorige fiets met een (goedkope) Selle Italia. Ik hoor de vering ook wanneer die werk verzet, zal er nog een scheut siliconenspray op moeten spuiten geloof ik...
gios schreef:
Lasse schreef:
Surly LHT 26" 62cm:
Afbeelding
Lasse, sorry hoor maar ik vind het er niet uit zien. Zo'n enorm frame met van die ieniemienie-wieltjes.
Waarom niet gekozen voor 28 inch wielen?
Ieder zijn smaak, ik kan me beide gedachtengangen goed voorstellen, zowel de gedachte van de voordelen van 26" wielen, als wel de gedachte van een vreemdogende verhouding tussen frame en wielen.

Ik heb ook wel eens gelezen (weet niet of het ook zo is) dat de bracket van de LHT nogal laag bij de grond zit, en dat je pedalen dus sneller de grond kunnen raken en daardoor ook iets minder geschikt is voor offroad. Heeft Surly verschillende type frames voor 28" en 26"? En als je idd veel asfalt rijdt dan moet een 28" in principe lichter rollen dan 26". Een 28" frame geschikt voor brede banden, zoals big apples (28*2.35) zou dan denk ik ook mijn lichte voorkeur hebben.

Maar goed, ik heb zelf ook een 26" reisfiets en absolute snelheid speelt voor mij geen rol, net als dat de looks of verhoudingen een niet al te belangrijke rol spelen. Moet wel zeggen dat ik niet noemenswaardig snelheidsverschil merk tussen 28" en 26" wanneer je fully loaded gaat. En zoals je zegt, je hebt met 26" een ruime keuze aan atb-banden, kun je alsnog eens flink offroad als je wilt.

Denk echter wel dat ik persoonlijker een kleiner frame had genomen, aangezien ik meer een sportievere houding prefereer en liever de zadelpen wat hoger heb en de stuurpen wat lager. Heb je niet een iets kleiner frame overwogen? Of heb je ook de Karate Monkey overwogen?
AB, ik twijfelde wel om een 60cm te nemen in plaats van een 62, omdat ik toch ook geen te grote fiets wou kopen. Gelukkig past het uitstekend, vanmiddag ook weer 50km gereden zonder problemen. :)

Op de 62 kan ik het stuur eveneens een stuk lager zetten dan het nu staat, momenteel staat het gewoon zo hoog als het kan met de onderdelen die ik gebruikt heb. Om het wat sportiever te maken en wat meer handposities te hebben, overweeg ik nu wel een ligstuur aan te schaffen. Ik heb ook niet het gevoel dat het stuur te ver naar voor staat (ondanks een 13cm stem, kan dus nog een stuk dichter als ik het nodig zou vinden), dus denk dat de 62cm voor mij de juiste keuze was.

De looks was even wennen toen ik op voorhand foto's zag op het internet, maar nog voor het frame hier was had ik mij daar al lang meer dan mee verzoend. De fiets ziet er gewoon veel cooler uit omdat hij er zo anders uit ziet ;) maar vooral: de functionaliteit gaat voor mij boven het design en ik rijd graag op onverharde paden, zodus... Wat niet wil zeggen dat ik met de 28" versie niet ook zeer tevreden zou kunnen zijn! De 26" ligt gewoon nog iets dichter bij mijn wensen.

De Karate Monkey heb ik niet overwogen. Ik wou graag een horizontale bovenbuis, oogjes voor een voordrager en ben voor deze fiets niet geïnteresseerd in schijfremmen dus die bijgeleverde vork was ook minder interessant. De horizontale achterpadden lijken mij ook een minder goede keuze voor een derailleurfiets, maar zouden wel handig zijn als ik ze ooit zou willen ombouwen tot singlespeed of dergelijke...
Mooi project inderdaad, en je fiets heeft absoluut een unieke look :)

Ik twijfel op t moment ook over een LHT fiets, met 26" wielen..
En wil me ook even aansluiten bij vraag van AB in verband dat het bracket van de LHT laag bij de grond zou staan? (als dit zo is, en hoeveel dit scheelt met laten we zeggen een koga, santos, etc frame?)

Wat me naast de lengte van de balhoofdbuis bij LHT namelijk ook opviel was de zgn 'BB drop'(hoe heet dit in NLs?) . ofwel: als je een horizontale lijn zou doortrekken van achteras tot vooras, en dan de afstand van bracket recht omhoog tot deze lijn.
Bij de LHT is dit 47 mm, terwijl bv bij de koga traveller deze afstand 1 cm langer is, namelijk 57 mm..

dan concludeer ik dat afstand bracket tot de grond juist groter is dan bij de Koga traveller, en wellicht ook bij andere vakantiefietsen. ..of mis ik hier iets? :?


Groet, Tom
Lasse schreef:AB, ik twijfelde wel om een 60cm te nemen in plaats van een 62, omdat ik toch ook geen te grote fiets wou kopen. Gelukkig past het uitstekend, vanmiddag ook weer 50km gereden zonder problemen. :)

Op de 62 kan ik het stuur eveneens een stuk lager zetten dan het nu staat, momenteel staat het gewoon zo hoog als het kan met de onderdelen die ik gebruikt heb. Om het wat sportiever te maken en wat meer handposities te hebben, overweeg ik nu wel een ligstuur aan te schaffen. Ik heb ook niet het gevoel dat het stuur te ver naar voor staat (ondanks een 13cm stem, kan dus nog een stuk dichter als ik het nodig zou vinden), dus denk dat de 62cm voor mij de juiste keuze was.

De looks was even wennen toen ik op voorhand foto's zag op het internet, maar nog voor het frame hier was had ik mij daar al lang meer dan mee verzoend. De fiets ziet er gewoon veel cooler uit omdat hij er zo anders uit ziet ;) maar vooral: de functionaliteit gaat voor mij boven het design en ik rijd graag op onverharde paden, zodus... Wat niet wil zeggen dat ik met de 28" versie niet ook zeer tevreden zou kunnen zijn! De 26" ligt gewoon nog iets dichter bij mijn wensen.

De Karate Monkey heb ik niet overwogen. Ik wou graag een horizontale bovenbuis, oogjes voor een voordrager en ben voor deze fiets niet geïnteresseerd in schijfremmen dus die bijgeleverde vork was ook minder interessant. De horizontale achterpadden lijken mij ook een minder goede keuze voor een derailleurfiets, maar zouden wel handig zijn als ik ze ooit zou willen ombouwen tot singlespeed of dergelijke...
Heb je ook iets gemerkt dat de LHT een laag bracket heeft? Raken je pedalen daadwerkelijk eerder de grond of valt het wel mee en is het een broodje aap verhaal? De Karate Monkey lijkt me iets meer een atb-fiets en met al die nokjes en plaatjes kun je idd alle kanten op, v-brakes, rohloff, schijfrem, derailleur, etc.... dus vandaar de vraag. Maar vind persoonlijk je fiets er al met al heel stoer uitzien hoor. Ook slim die binnenband om de cargo, had ik ook moeten doen, scheelt behoorlijk wat slijtage aan de drager. De spatborden zitten er ook strak om zo te zien. Wellicht nog een paar mooi RVS bidonhouders en idd een mooi ligstuurtje, de Syntace C2 kan ik je van harte aanraden. Al met al een mooi karretje voor je, en altijd mooi om te zien als iemand zelf zijn fiets opbouwt. Trots stukje werk :). grtz
Tom, de Koga Traveller is een 28" fiets geloof ik dus dan moet je ook nog rekening houden met de extra hoogte gecreëerd door de wielen met grotere diameter. De BB drop op zich is wel groter, maar de afstand tot de grond misschien niet.
Even een eenvoudige, vereenvoudigde, berekening maken:
Als de banden even veel bijdragen aan de diameter (even breed zouden zijn, op de zelfde velg liggen), is het verschil in wieldiameter alleen afhankelijk van de binnendiameter die niet gelijk is: (622-559)mm=63mm, verschil in straal is dus 63/2mm=31,5mm. De BB van de 28" fiets zou dan dus 31,5mm hoger zitten dan bij een 26" fiets met de zelfde BB drop.
Maar op de 26" fiets zet je wellicht bredere banden die ook de wieldiameter groter maken en de BB dus verder omhoog brengen... Even een meetlat genomen en de straal van mijn wielen met banden gemeten (33cm) en de straal van de 28" wielen op een Gazelle Orange die hier in de garage staat (34,5cm), scheelt dus maar 1,5cm.
Als die Koga Traveller de zelfde wielstraal zou hebben als de Gazelle ligt de BB van mijn LHT dus 0,5cm dichter bij de grond. Ik vind dat een verwaarloosbaar verschil.

Ik heb nog helemaal geen last gehad van het bracket dat nogal laag zou zitten of van de pedalen die eerder de grond zouden raken. Het zou mij ook verbazen als ik daar ooit last van zou krijgen.

Die stukken binnenband waren echt nodig vond ik, na een aantal tochten begonnen de Ortliebs hun weg al te banen doorheen de verf en iets later begon de drager al te roesten op sommige plekjes... Had ik niet verwacht. Bijkomend voordeel is dat de tassen gewoon minder lawaai maken nu en ik houd van een stille fiets.

Bedankt voor de complimenten, mensen! :)
Na een goeie 500km inrijden eindelijk vorige week in Duitsland gaan fietsen, met bagage. Op de eerste dag 140km gereden van de Hoge Venen, door de Eifel, naar het Westerwald (vooral op en neer dus). Heel de weg geen enkele klacht gehad in polsen, rug of nek dus ik ben tevreden met hoe de fiets nu in elkaar zit :)

Voor de tocht wel de barends van mijn mountainbike gehaald en op het stuur gezet, die extra handposities maken een groot verschil, merkte ik op eerdere testritten van 70km. Verder nog een pompje achter de zitbuis gemonteerd, een goedkoop stuurtasje geïnstalleerd en een aantal spaakreflectoren aangebracht.

Afbeelding

Er komen nog extra bidonhouders op (in eerste instantie nog een gewone houder, passen PET flessen in, later misschien nog een bikebuddy onderaan), een SKS spoiler vooraan en ik overweeg ook een goeie stuurtas te kopen (het goedkope ding is niet echt stabiel, noch waterdicht en niet zo praktisch wat betreft kaartlezen).

Twijfel wel nog wat tussen stuurtas of ligstuur... Hoe worden kaarten gemonteerd met een ligstuur?
Lasse schreef:Na een goeie 500km inrijden eindelijk vorige week in Duitsland gaan fietsen, met bagage. Op de eerste dag 140km gereden van de Hoge Venen, door de Eifel, naar het Westerwald (vooral op en neer dus). Heel de weg geen enkele klacht gehad in polsen, rug of nek dus ik ben tevreden met hoe de fiets nu in elkaar zit :)

Voor de tocht wel de barends van mijn mountainbike gehaald en op het stuur gezet, die extra handposities maken een groot verschil, merkte ik op eerdere testritten van 70km. Verder nog een pompje achter de zitbuis gemonteerd, een goedkoop stuurtasje geïnstalleerd en een aantal spaakreflectoren aangebracht.

Afbeelding

Er komen nog extra bidonhouders op (in eerste instantie nog een gewone houder, passen PET flessen in, later misschien nog een bikebuddy onderaan), een SKS spoiler vooraan en ik overweeg ook een goeie stuurtas te kopen (het goedkope ding is niet echt stabiel, noch waterdicht en niet zo praktisch wat betreft kaartlezen).

Twijfel wel nog wat tussen stuurtas of ligstuur... Hoe worden kaarten gemonteerd met een ligstuur?
Kaartjes er een beetje tussenin vouwen, harde kunstofplaat als ondergrond, ortliebplasticje erover.
Ligstuur...., 2e stuurpen bovenop je 1e stuurpen en daar je ligstuur op monteren
Afbeelding

Maar lees net je beginpost, 1200euro voor je mooie homemade surly! Knap gedaan, zelf je wielen ook gespaakt?
Interessante opstelling op die mountainbike!
Zal eens moeten experimenteren met wat diy kaarthouders, ligstuur blijft iig interessant.

De wielen helaas niet zelf gespaakt nee, spaaktensiometer en richtstandaard zijn mij nog iets te duur. Ze komen van bij Meilenweit, waar ze met de hand gespaakt zouden moeten zijn.
Voor het geval er iemand geïnteresseerd is: hier mijn spreadsheet van alle onderdelen, incl prijzen. Gemakkelijk aan te passen om snel te zien hoeveel de fiets gekost zou hebben met bv Rohloff in plaats van SLX.
Ook wat ik er ondertussen nog op gezet heb zoals de tweede bidonhouder en spatbord spoiler staan al in het bestand.

(.ods bestanden kunnen onder andere geopend worden met LibreOffice)
Waar heb je je onderdelen gekocht?
Roeland
rose.nl / bike-components.de / meilenweit.net ?
owkee dankuwel!
Roeland