Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietssnelweg Zwolle - Hattem - Forum Wereldfietser

Fietssnelweg Zwolle - Hattem

Eerste onderdeel fietssnelweg tussen Zwolle en Hattem in gebruik, zie http://www.destentor.nl/regio/zwolle/89 ... ebruik.ece .
Is het fietspontje nu uit de vaart?
bert sitters schreef:Is het fietspontje nu uit de vaart?
Volgens mij niet zie http://www.zwolle.nl/vrije-tijd/toerism ... e-veer.htm . Veerpont Het Kleine Veer ligt hemelsbreed 1700 m stroomopwaarts en dichter bij het centrum van Hattem. Volgens mij heeft het weinig nut het fietspontje te handhaven of het moet om nostalgische redenen zijn.
Maar die heeft het dan ook weer over een snelfietsroute :roll:. Eerlijk gezegd staat het me ook bij dat fietssnelwegen te duur geacht werden, waardoor er in Nederland voorlopig alleen sprake zou zijn van snelfietsroutes... Kruist de (toekomstige) route veel wegen? En gaat dat dan gelijkvloers worden?
Het pontje tussen Oldeneel en Hattem blijft gewoon bestaan. De plannen om de aanlegplaats aan de Zwolse kant te verplaatsen zijn ook van de baan.

Verder is de Fietssnelweg nog lang niet klaar. Alleen de brug is klaar. Er lopen wel fietspaden naar toe maar dat zijn nog lang geen fietssnelwegen. Daar zijn ze nog druk mee bezig.

Bij Hattem kun je trouwens niet naar beneden bij de Geldersedijk. De route loopt langs de Gapersweg.

Detail is dat bij het aanleggen van de fietspaden rekening gehouden moest worden met een rijksmonument die een beetje in de weg lag
http://www.wgs.nl/genieten_van_water/wa ... ijk_zwolle
Ligger schreef:
Het pontje tussen Oldeneel en Hattem blijft gewoon bestaan. De plannen om de aanlegplaats aan de Zwolse kant te verplaatsen zijn ook van de baan.

Verder is de Fietssnelweg nog lang niet klaar. Alleen de brug is klaar. Er lopen wel fietspaden naar toe maar dat zijn nog lang geen fietssnelwegen. Daar zijn ze nog druk mee bezig. Het wordt wel erg makkelijk om vanaf achterkant van het station Zwollesnel de Veluwe op te gaan.

Bij Hattem kun je trouwens niet naar beneden bij de Geldersedijk. De route loopt langs de Gapersweg.

Detail is dat bij het aanleggen van de fietspaden rekening gehouden moest worden met een rijksmonument die een beetje in de weg lag
http://www.wgs.nl/genieten_van_water/wa ... ijk_zwolle
Kan iemand een definitie geven van een 'fietssnelweg' ? Wat verstaan jullie daar juist onder?
En komt dat veel voor in Nederland of is dit toch iets speciaal?

Bij ons in België is het feest bij de constructie van om het even welk degelijk fietspad ;)
Mijn idee van een fietssnelweg zou zijn het hele idee achter een autosnelweg alleen dan smaller en bedoeld voor fietsers.

voor mij zijn de kern elementen van een autosnelweg:
-) Verkeer gaat maar een richting uit per wegvak (dus echt gescheiden rijbanen).
-) Geen kruisingen maar vloeiende aan en afvoer van opkomend en afslaand verkeer. (ongelijkvloers)
-) Goed wegdek.

Met name de eerste twee punten zullen voor fietssnelwegen we nooit gerealiseerd worden.
In praktijk gaat het dus om een lang fietspad, dat verder weinig bijzonders heeft?
Die 'geen kruisingen' is alleen doenbaar langsheen grote riviere/kanalen, toch? Of is de ruimtelijke ordening in NL daar beter voor geschikt?
Die ongelijkvloerse kruisingen wordt al toegepast bij een aantal GebiedsOntsluitingsWegen (GOW's), m.n. aan de buitenkant van een bebouwde kom.
In de regel echter is (een) gescheiden fietspad(en) gebruikelijk. Alleen weet niet iedere wegbeheerder dat correct, duidelijk en logisch toe te passen (*kuch* gemeente Bergen op Zoom *kuch*).
jgking schreef:
Merkwaardig, ik heb familie in Hattem wonen (dat grote gele flatgebouw aan de noordkant) maar toch heb ik dit pontje nooit gezien!
Je gaat ten oosten van de kerk het oude centrum uit. Daar kom je bij fietsknooppunt 59. Ga richting fietsknooppunt 18 en je komt bij het pontje. Je kunt óók de LF-9 volgen, want die gaat ook over het pontje.
bert sitters schreef:Je gaat ten oosten van de kerk het oude centrum uit. Daar kom je bij fietsknooppunt 59. Ga richting fietsknooppunt 18 en je komt bij het pontje. Je kunt óók de LF-9 volgen, want die gaat ook over het pontje.
Kan wel zijn, nog in september 2010 heb ik van Zwolle naar Hattem (en daarna verder naar Apeldoorn) gefietst. Ik heb het fietspad over de oude witte verkeersbrug genomen. De Geldersedijk langs de IJssel was ten zuiden van de rotonde bij de Bijleveldsingel wegens wegwerkzaamheden helemaal opgebroken, zodat ik voorzichtig en al stuiterend over het puin richting Dijkpoort in Hattem fietste. Ik vond op Google Maps het weggetje (Hertog Willem Pad) naar de z.g. Kleine Veer, vlakbij waar het Apeldoornse Kanaal in de IJssel uitmondt.
Martin E. van Doornik schreef:
bert sitters schreef:Je gaat ten oosten van de kerk het oude centrum uit. Daar kom je bij fietsknooppunt 59. Ga richting fietsknooppunt 18 en je komt bij het pontje. Je kunt óók de LF-9 volgen, want die gaat ook over het pontje.
Kan wel zijn, nog in september 2010 heb ik van Zwolle naar Hattem (en daarna verder naar Apeldoorn) gefietst. Ik heb het fietspad over de oude witte verkeersbrug genomen. De Geldersedijk langs de IJssel was ten zuiden van de rotonde bij de Bijleveldsingel wegens wegwerkzaamheden helemaal opgebroken, zodat ik voorzichtig en al stuiterend over het puin richting Dijkpoort in Hattem fietste. Ik vond op Google Maps het weggetje (Hertog Willem Pad) naar de z.g. Kleine Veer, vlakbij waar het Apeldoornse Kanaal in de IJssel uitmondt.
Vandaar gaat het pontje!
vaste tussenstop tussen Harskamperdennen en thuis, in het seizoen staat er ook een theecaravan