Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsroute Rome - Sicilië... - Forum Wereldfietser

fietsroute Rome - Sicilië...

Ik ben van plan om van de zomer vanuit Nederland naar Sicilië te gaan fietsen. Tot Rome heb ik een route. Wie weet of er een beschreven route (liefst met campings) is vanaf Rome tot aan Sicilië? Ik hoor er graag over!

Groeten,

Paul
Wij zijn net terug. Omdat we Zwolle naar Rome al gefietst hadden zijn we met het vliegtuig naar Rome gevlogen en vandaar onze tocht aangevangen. Via de westkust afgezakt naar de teen, overgevaren naar Sicilie en via de oost, zuid, west en noordkust naar Palermo gefietst. Een tocht van ruim 1500 km. 19 dagen gefietst, 2 reisdagen en de rest niets gedaan. Vanaf Palermo teruggevlogen via Rome naar Schiphol. Heb eventueel wel de gps track van de tocht. Kan je wellicht als leidraad gebruiken.
Bedankt voor de info. Ik heb geen GPS, dus daar heb ik niet zoveel aan. Ben wel benieuwd of er voldoende campings langs de westkust liggen vanaf Rome? Hebben jullie daar ervaring mee?
Ja, er zijn genoeg campings echter omdat we vroeg in het seizoen waren (in ieder geval voor italiaanse begrippen) waren ze nog niet allemaal open. Ik denk als je van plan bent om in juli, augustus te gaan fietsen dit geen probleem is. Overigens hebben we in Italie altijd op een camping gestaan maar we moesten wel eens 10 of 20 kilometer meer fietsen dan we gepland hadden. Op Sicilie hebben we een keer anders moeten overnachten omdat er gewoon geen camping in de buurt was. Volg je de kust op Sicilie dan is het ook geen enkel probleem
Hoi , bedankt weer voor je berichtje, weer 'een zorg' minder. Hoe heb je de westkust qua drukte ervaren. Op de kaart lijkt het een behoorlijk drukke weg. Ik twijfel om via het binnenland te gaan, maar dat lijkt me wel weer erg uitgestorven en een zeebriesje kan in de zomermaanden ook best prettig zijn. Kortom ben benieuwd hoe de kustweg bij jullie bevallen is?
De kustweg is druk maar er zijn best wel alternatieven voorhanden. Maar reken zeker dat je tussen de 30 en 40% op de drukke weg zit. Overigens hebben we deze weg ook wel eens bewust gefietst omdat we wat achter op ons schema lagen. Je kunt dan wel een behoorlijke afstand op een dag fietsen. Binnendoor valt niet altijd mee. Een verharde weg wil nog wel eens overgaan in onverhard met alle kuilen van dien. Maar dat is waar je voor kiest. Waarschijnlijk zal het in de maanden juli en augustus nog wel drukker zijn. Maar als je de weg langs de Amalfikust neemt, eigenlijk een toeristische route, mogen b.v. geen auto's met caravan en campers komen (zijn dus ook heel weinig of geen campings) . En dan is het gelijk een stuk rustiger. Ik vond wel dat hoe zuidelijker we kwamen, hoe rustiger het werd. (m.u.v. stedelijk gebied). Eerlijkheidshalve moet ik wel vertellen dat wij de italiaanse autorijder niet a-sociaal vonden ten opzichte van fietsers. Ik had wel het gevoel dat ze rekening met ons hielden (uitzonderingen daargelaten). Italianen moeten toeteren bij het passeren en dat doen ze dan ook veelvuldig. We moesten daar heel erg aan wennen maar het getoeter betekent ook gelijk "ik heb je gezien". En even afgezien van dat frisse zeewindje, het is inderdaad hartstikke mooi de afwisseling van water en land
kok36935 welke kaarten hebben jullie gebruikt?
Waar hebben jullie je info vandaan in voorbereiding op deze tocht?
Wij zijn net terug van de Reitsma route naar Rome,lijkt ons leuk om door te fietsen naar Sicilie.
Heb je zojuist ook een pb'tje gestuurd.