Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskar achter geveerde (lig)fiets - Forum Wereldfietser

Fietskar achter geveerde (lig)fiets

Na wat korte kampeervakanties waarbij we de kampeerspullen met de auto vooruit brachten en met de kinderen op de (lig)fiets naar de camping fietsten is het toch een stuk leuker om er met de complete uitrusting op uit te trekken.
Een paar jaar geleden hebben we dat uitgeprobeerd, zeker om te proberen of we alle spullen een beetje fatsoenlijk mee konden krijgen, en kon ik een Radical Cyclone lenen. Alles ging goed mee en het karretje rijdt heel goed, dus de Cyclone staat zeker op m'n verlanglijstje ware het niet dat dat ding zo duur is (ca. 460 euro). Veel duurder dan b.v. een Bob.

Een Bob, of in het algemeen een eenwieler, durf ik niet aan achter een fiets met een geveerde stalen achterbrug ivm. het torderen van de hele combinatie en het daardoor instabiel worden.
Omdat ik klein woon, is een andere wens dat de kar compact opklapbaar is.
Bij Rose kwam ik de Double Trailer, een tweewiel bagagekar tegen, koppeling zoals een Bob dus op beide kanten van de as, inklapbaar en een grote tas als bagagecompartiment. Prijs vergelijkbaar met een Bob (ca. 270 euro)
Heeft iemand ervaring met deze aanhanger?

groet,
Peter
Peter
Ik snap je angst en heb die zelf ook wel gehad bij mijn combinatie fuenda calypso met een BOB Yak. Mijn ervaring is dat je hem eigenlijk alleen voelt torderen op het moment dat je de kar niet stabiel beladen hebt. Dus wanneer het links rechts evenwicht al verstoord is door de lading.

Verder heb ik de stelling betrokken dat Mark Burgers van ACE mij vast wel aan een nieuwe achterbrug kan helpen als het wel te zwaar zou blijken. Maar dat heb ik tot op heden nog niet nodig gehad.
zo te zien het broertje/zusje van de single trailer van Rose en die lijkt toch wel verdacht veel op een goedkope chinese BOB-kopie. Curieus overigens dat ze de typische ophanging van een eenwieler gebruiken op een tweewieler, waar dat juist niet nodig is omdat die zn eigen gewicht draagt? Lijkt me een nodeloos zware constructie.
Ik blijf de prijzen voor een goede bagagekar overigens volstrekt buitensporig vinden, maar dat zal wel met de lage productie-aantallen te maken hebben.
mattijsw schreef: Curieus overigens dat ze de typische ophanging van een eenwieler gebruiken op een tweewieler, waar dat juist niet nodig is omdat die zn eigen gewicht draagt? Lijkt me een nodeloos zware constructie.
Ik blijf de prijzen voor een goede bagagekar overigens volstrekt buitensporig vinden, maar dat zal wel met de lage productie-aantallen te maken hebben.
Ik heb het idee dat de "eenwielercontructie" voorkomt dat de kar je fiets opzij drukt bij hard remmen hoewel ik dat zelf niet meegemaakt heb, zelfs niet bij een (asymetrische) Burley met 2 kinderen en bagage.
De prijs van een bagagekar zoals een Bob is best hoog maar nog wel reëel denk ik. Een Cyclone zit daar zo'n beetje 150 euro boven en dat vind ik ook wel buitensporig hoog, temeer ze nu ook in China gemaakt worden.
Vandaar mijn zoektocht naar een 2-wielig alternatief.
Ik kwam trouwens ook bij de Rose-kar uit omdat'ie invouwbaar is, de Bob kan dat niet.

Ik kan wel ergens een Bob lenen om te kijken wat het effect is van de combinatie fiets-volgeladen kar.

groet,
Peter