Ik heb de Vrijbuiter Cruiser al jaren in gebruik en vooral gekocht vanwege het model, het lage gewicht en de duurzame aluminium tentstokken.
Ik had hem voor de zomervakantie van 2009 gekocht en heb hem sindsdien gebruikt in:
Zomervakantie van 2009 (3 weken)
Paasvakantie van 2009 (2 nachten)
Zomervakantie van 2010 (3 weken)
Zomervakantie van 2011 (3 weken)
Oud en nieuw 2011-2012 (2 nachten)
Ik heb niets gedaan aan onderhoud, behalve de meegeleverde tentharingen vervangen door rechte en steviger exemplaren van Bever die langer mee gaan en vooral veel makkelijker in de grond te duwen zijn.
Het aantal haringen dat je minimaal nodig hebt komt neer op:
Achterzijde buitentent: 3 haringen.
Voorzijde buitentent: 2 haringen.
Binnentent: 4 haringen.
Totaal: 9 haringen (neem er 10 mee voor het geval je er eentje verliest/vergeet).
Het aantal haringen dat je optimaal nodig hebt komt neer op:
Achterzijde buitentent: 3 haringen.
Weerskanten buitentent: 2 haringen.
Weerskanten voortent: 2 haringen.
Voorzijde buitentent: 2 haringen.
Binnentent: 4 haringen.
Totaal: 13 haringen (neem er 14 mee voor het geval je er eentje verliest/vergeet).
Het aantal haringen dat je maximaal nodig hebt komt neer op:
Achterzijde buitentent: 3 haringen.
Weerskanten tentstokken: 4 haringen.
Weerskanten buitentent: 2 haringen.
Weerskanten voortent: 2 haringen.
Voorzijde buitentent: 2 haringen.
Binnentent: 4 haringen.
Totaal: 17 haringen (neem er 18 mee voor het geval je er eentje verliest/vergeet).
Ik heb zelf altijd 12 haringen mee. Voor de tent dus 9 en 3 reserve voor het vergeten. Zolang ik de reserve haringen nog heb, gebruik ik er eentje voor het 's nachts vastzetten van de luifel van de voortent. Zodoende wappert dat deel wat minder in de wind, wat mijn slaap zeker ten goede komt.
Mijn Cruiser vertoont na al die keren dat ik hem gebruikt heb hier en daar wat slijtplekken, maar hij lekt niet en voelt nog steeds behoorlijk betrouwbaar aan als ik er eenmaal in zit.
Goed ventileren van deze tent doe ik door de ritsen van de luifel van de voortent aan de onderzijde zo'n 30-40 cm open te laten.
Verder heeft de binnentent twee "deuren" aan de voorzijde. De buitenste is van Polyester en laat ik 's nachts open voor de ventilatie. Daarachter zit een deur van dezelfde stof als waar de rest van de binnentent uit bestaat en die laat ik altijd zoveel mogelijk dicht, tegen insecten e.d.
Daardoor heb ik 's ochtends hooguit condens aan de binnenkant van de buitentent en helemaal geen condens aan de binnentent.
Ik ben de laatste jaren gevoeliger geworden voor het inademen van vochtige lucht, maar daar heb ik dankzij deze ventilatie opstelling geen last meer van.
Op de regen die door de openingen naar binnen komt heb ik een handig trucje gevonden:
Mijn losse grondzeil is iets langer dan de tent. Als mijn Cruiser net staat, trek ik het grondzeil zover mogelijk onder de tent door naar voren, zodat er voor de tent een stuk grondzeil uit steekt. Daarna zet ik voorin de voortent wat bagage die ik 's nachts niet nodig heb. Tenslotte sla ik het grondzeil daar overheen, zodat er een helling onstaat die het regenwater direct weer de tent uit voert zodra het naar binnen plenst. Dat werkt perfect.
Wat ik erg fijn vind, zeker als het regent, zijn de venstertjes aan weerszijden van de voortent. Zodoende kan ik de situatie buiten controleren voordat ik de tent uit ga, zoals een inschatting maken van de bewolking e.d.
Achterop de fiets meenemen is een makkie. Ik heb hem gewoon overdwars op mijn achterste bagagedrager liggen, zo breed is de tenttas namelijk niet.
In het donker opzetten is ook zeer goed te doen, omdat de tentstokken aan de uiteinden een kleurtje hebben die correspondeert met de kleur van de schacht waar ze doorheen moeten.
In de regen opbreken is ook een must. Ik heb al meerdere malen de binnentent grotendeels droog kunnen inpakken terwijl de regen met bakken uit de hemel kwam.
Als mijn tent kapot gaat neem ik weer een Vrijbuiter Cruiser.