Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereidingen Utah - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

voorbereidingen Utah

cyclingrecycled schreef:Mooi overzicht! Ik zou zeker voortassen meenemen. Zoals je zelf aangeeft zal dit een veel gelijkmatigere belasting van de wielen geven. Je zult geruster fietsen denk ik.

Het veel gehoorde devies om voortassen zo veel mogelijk thuis te laten wordt naar mijn begrip vooral gemaakt met betrekking tot tochten en vakanties in Europa. Voor een tocht van het kaliber dat jij gaat ondernemen, in zulke afgelegen gebieden, gaat dat volgens mij niet op.

Wat voor wielen heb jij op je fiets? Dan weten we wat 'goede wielen' zijn.
Ja, dat idee had ik al.... Europa:
- geen watervoorraden mee
- desnoods je eetgerei thuis laten
- geen waterfilter
- geen gps die mee hoeft.... (alhoewel voor de kleine paadjes wel verrekte makkelijk)
- en als je dan ook nog je dikke DSLR thuis laat
- en een lage BMI-index hebt, is het helemaal een "makkie" wat betreft gewichtsverdeling over beide wielen
- ga je dan ook nog over glad asfalt dan heeft een hoger percentage gewicht op je achterwiel niet zoveel invloed
- en dan ben je zonder voortassen ook nog een stuk aerodynamischer, vooral bij relatief hogere snelheden op asfalt

Ga je dus buiten "Europa", door dorre verlaten gebieden, over slechte wegen, offroad, eet- en watervoorraden meenemend, (wat natuurlijk ook gewoon binnen "Europa" kan zijn) etc.. dan is de voortas nog lang geen slecht idee....... hoewel er genoeg mensen zijn die de great divide zonder voortassen doen (als je de hitte vh hoogseizoen maar een beetje mijdt).

Maar nu in Juni in Utah op een niet op-waterpunten-beschreven route met waarschijnlijk weinig waterbronnen....: om dan zonder voortassen te rijden, kost dan aan toename van het dode gewicht* op het achterwiel toch zo'n 50,5%!

* Dood gewicht (eigen interpretatie) is totaalgewicht fiets+water+eten+bagage, exclusief het dynamische gewicht van de fietser die zijn lichaamszwaartepunt grofweg heen en weer beweegt tussen beide voorwielen op het moment dat ie anticipeert op slechte wegen, hobbels, gaten, spoorwegovergangen, een bocht instuurt, uit het zadel klimt, etc.

Afbeelding

het betreft de standaardwielen van een Idworx Off Rohler:
Rohloff / idworx SON Delux Wide Body naafdynamo met 26” idworx Rigida Darim CSS gecoate velgen, Sapim Race DB-spaken, Schwalbe Big Apple 2,35" buitenbanden...... maar wel slechts 32 spaakjes. Dus ik weet het niet of ik nou de vorige reis gewoon geluk heb gehad of niet.
Vandaag weer 2 aankopen gedaan bij de Bever:

* de Camelbak Mule: compacte rugzak, met 3L waterreservoir (en erg handig mondstuk, die je licht moet inbijten om er water uit te drinken, inclusief sluitschakelaar) plus aanvullend net voldoende ruimte voor een D700+70-300VR, een regenjas (als padding voor de camera), wat koekjes, gps, telefoon en kleine portemonnee. Voor een dag wandelen in de hitte (Arches NP, Chestler Park) de ideale combinatie lijkt me. Tijdens het fietsen gaat de zware camera in de Ortlieb Ultimate stuurtas.

* enkele spanriempjes om de tent compact op de drager te snoeren.

* en ontzettend handig een eVENT compressiefoudraal. Heb er al mijn kleren ingestopt, vacuum gedrukt en voila, opeens de helft aan ruimte in de zijtas gewonnen, zeer aanbevolen.

Verder er nog steeds niet helemaal uit om nou wel of niet met voortassen te fietsen. Met 3L water op de rug, 4L water(zak) in de frametas, en 1,25L in de bidons wordt het steeds aanlokkelijker om voor de topbag te gaan ipv de twee voortassen. Zelfs de waterfilter (700gr) zou dan thuis kunnen blijven.
AB schreef:* en ontzettend handig een eVENT compressiefoudraal. Heb er al mijn kleren ingestopt, vacuum gedrukt en voila, opeens de helft aan ruimte in de zijtas gewonnen, zeer aanbevolen.
Welke heb je? Hoe zwaar/stevig? Levert dat echt ruimtewinst op t.o.v. stevig proppen in de fietstas zelf?

Willem
willem.m schreef:
AB schreef:* en ontzettend handig een eVENT compressiefoudraal. Heb er al mijn kleren ingestopt, vacuum gedrukt en voila, opeens de helft aan ruimte in de zijtas gewonnen, zeer aanbevolen.
Welke heb je? Hoe zwaar/stevig? Levert dat echt ruimtewinst op t.o.v. stevig proppen in de fietstas zelf?

Willem
ik had mijn ortlieb classic tas tot aan het ophangsysteem volgestouwd met kleren..... daarna in de compressiefoudraal en nu heeft het volume van een volleybal... meer dan de helft aan ruimte gewonnen. Dus bij mijn manier van "volstouwen" had het wel zin :).... Nadeel is natuurlijk wel dat je niet snel bij je kleren kunt, maar het grote voordeel is wel dat ik er gemakkelijk wat eten en cola-blikjes bovenop kan gooien.

Het ding weegt 150gram
http://buitensport.site.nl/product/1/97 ... ack-S.html
Afbeelding
Zo moet ie maar gaan worden, spatborden en voordragers eraf geschroefd, scheelt weer 1073gram (haha, wordt ook al een grammenjager). Vreemd genoeg had ik nu geen last van geshimmy van de voorvork bij het fietsen met losse handen. Alles bleef strak en rillingsvrij. Wellicht dat de voordragers hebben bijgedragen aan het geshim. En aanvullend dat nu alle bouten weer even goed zijn aangedraaid, plus door de topbag goed vast te snoeren dat daardoor nu alles resonantievrij is. Blijft een willekeurig fenomeen dat geshim, bandendruk kan ook nog een rol spelen.

Bagage:
- stuurtas: 3,8kg (fotocamera, batterijen, documenten, gps)
- frametas: 4,2kg (1,5L water in petfles, kabelslot, fietspomp, zakmes, 1kg eten, zonnebrandolie)
- zijtas rechts: 4,7kg (flightbag, kleding (2,3kg), ehbo-set, electronica)
- zijtas links: 4,7kg (toilettas, toiletpapier, waterfilter, slaapmat, slaapzak, hoofdlamp)
- topbag: 12,4kg (tent, 5L water, onderzeil, mini-statief, benzinebrander, pan, rol ducktape, gereedschaps-etui, 1kg eten)

max. gewicht op de achterdrager: 21,8kg
totaal op de fiets aan bagage, excl. eten+drinken: 21,3kg
totaal op de fiets aan bagage, incl. eten+drinken: 29,8kg (8.5kg eten+drinken)

- fiets: 15,0kg (incl. benzinefles, 2 reservebinnenbanden, pedalen, excl. 0,5L water)
- lichaamsgewicht: 90,0kg
- kleding aan tijdens fietsen: 1,7kg
- camelbak mule, op de rug: 4,7kg (3L water, regenjas, 35/2 groothoeklensje, geheugenkaartjes, smartphone)
- totaal aan eten+drinken: 2kg eten, 1,5Lpetfles, 3L camelbak, 5L waterzak, 0,5L bidon+ = 10L water + 2kg eten = 12kg (5L zit in een 10L waterzak, dus er kan altijd nog 5L water bij mocht dat nodig zijn)

totaal aan gewicht: 141,7kg (incl. 12kg eten+drinken)
verdeeld naar voorwiel: 45,8kg (32%)
verdeeld naar achterwiel: 95,9kg (68%)

Nu maar hopen dat die spaken, velg en 60mm big apples niet uit elkaar spatten :D.
Misschien kan de voorlamp er nog af, scheelt weer een paar gram...

Zonder gekheid: ziet er strak uit!
Hoi AB,

Mijn ervaring in dat gebied (in '95 voor het eerst en vanaf 2001 jaarlijks 1 of meerdere keren) is wat water betreft: beter mee verlegen dan er om verlegen! Nooit bezuinigen op water en bij twijfel altijd voor de grootste hoeveelheid kiezen. Niet zeuren over een kilo meer of minder als het om drinkwater gaat. Dus voortassen mee. Check van tevoren de informatie over de campground waar je naartoe gaat.Er is niet altijd water aanwezig. (hiervoor zijn handige kaarten gratis verkrijgbaar bij "rangerstations"). Schroom niet om bij andere campinggasten te vragen. Amerikanen zijn doorgaans erg gastvrij en behulpzaam en waarderen en hebben. respect voor het feit dat je de fiets als vervoermiddel hebt gekozen.

Goede reis en fijne vakantie!

Ineke Valster (fietsamerika.nl)
Hoi Auke,

Voordat dit berichtje je nog op tij bereikt.

@zonnbrandolie: heb nu een goede week ervaring op gedaan met witte zomer sleeves voor de armen. Zonne bescherming tot zo n factor 40 en zelf boven 25 C verkoeling.

Mogelijk hebben ze zelfs longsleeve shirts van dat spul. Werkt perfect en frisser dan zonnebrand op de armen. Op de benen smeerde ik wel, factor 45. Je wilt toch een beetje rijwind voelen.

Om de uitgezette mineralen weer aan te vullen Elite electrolyte druppels voor in je water of iedere andere drank. 25 ml is al goed voor 10 l water.

Veel plezier en succes! Gr. Willem
Ik ben een groot voorstander van fietsen zonder voortassen, maar wel voor tochten in Europa etc. Ik heb ook in Israel gewerkt en gefietst, en ik weet heel goed dat je dan heel erg veel water nodig hebt, zoveel dat je lichaam het bijna niet aan kan. Zoveel dat ik denk dat je dat niet alleen achterop kunt vervoeren. Het mooiste zou zijn als je flessen kunt monteren aan je vork. Dat water hoeft immers niet in een tas.
Wim
Haha, hoe raar is het om dit topic te volgen tijdens mijn eigen tocht en in Moab de fiets van Auke te zien staan bij de supermarkt :roll:
Foto! :wink:
Robertjan schreef:Foto! :wink:
Ben ook wel benieuwd naar die foto Mark :)


De hitte hier smiddags is niet echt leuk, te warm om het gezellig te houden, zelfs als je genoeg water bij je hebt.
Dus samen met mijn reisgenoot besloten terug naar Denver te fietsen door de koelte van de Colorado Rockies, ook mooi
Wordt er hier geen tweede Frank van Rijn ontdekt? :D
Krijg de foto er niet op, dan maar met een ouderwetse link

http://m.flickr.com/#/photos/63930994@N06/5818594967/
Er zijn wel een hoop spullen gejat ;)

Veel plezier daar!

Afbeelding
Afbeelding
AB schreef:goede tip die valley of the gods, heb um inmiddels in de route opgenomen, inclusief die klim van de moki dugway.
Probleem is gewoon de tijd en dat ik ook graag cathedral valley en capitol reef NP wil bezoeken.... Er zal dan zowieso iets moeten sneuvelen, of capitol reef (en dan ook smokey mountain road, burr trail, capitol reef, cathedral valley) of Grand Canyon of Monument Valley....

hier wat foto's ter inspiratie:
Voor de overige mooie foto's mag je ook op de site van http://www.ontdek-amerika.nl kijken. Dan kun je nog veeel meer inspiratie opdoen. :D :D
Amerika schreef:
AB schreef:goede tip die valley of the gods, heb um inmiddels in de route opgenomen, inclusief die klim van de moki dugway.
Probleem is gewoon de tijd en dat ik ook graag cathedral valley en capitol reef NP wil bezoeken.... Er zal dan zowieso iets moeten sneuvelen, of capitol reef (en dan ook smokey mountain road, burr trail, capitol reef, cathedral valley) of Grand Canyon of Monument Valley....

hier wat foto's ter inspiratie:
Voor de overige mooie foto's mag je ook op de site van http://www.ontdek-amerika.nl kijken. Dan kun je nog veeel meer inspiratie opdoen. :D :D
Inderdaad een topsite om je in te lezen en voor te bereiden op de parken in Amerika.
Hier een selectie van mijn fotootjes.

Helaas was het veel te heet om lekker te fietsen, daardoor liep de planning in de mist en moesten er ook trajecten gemotoriseerd afgelegd worden om op tijd het vliegtuig in Vegas te pakken. Daardoor heel wat mooie dirtroads gemist, maar het was in die hitte echt niet te doen. Hoe die FvR dat doet is me een raadsel. Desalnietemin was het weer een voorrecht om er te mogen fietsen. Wat een prachtig land is het toch. Volgende keer echter in het voorjaar om de hoge extremen van de zomer te mijden. 45graden in de zon is me wat teveel van het goede (moab, woestijnpan).

Al met al goede reis gehad, geen lekke banden met de big apples. Toch volgende keer meer profiel mee als het offroad gaat, scheelt wat doorslippen op sommige stukken. Zonder voortassen fietsen was een feest, stuk snellere afdalingen en stabieler gevoel in het stuur. Frametas en Camelbak bevielen heel goed.

Arizona Trail, Apache Trail, Grand Canyon, Antelope Canyon, Chelly Canyon, Monument Valley, Smokey Mountain Road, White Rim Road, de Kokopelli Trail en de subway in Zion komen een volgende keer nog wel eens aan bod, eerst maar weer eens sparen :).
Mooie foto's Auke!

Wij zijn zondag teruggekomen uit de V.S. en ik krijg bij het zien van je foto's meteen zin om terug te gaan :D
Mooie foto's zeg. Fijn dat je deze met ons wilt delen. Ik krijg helemaal zin om hier naartoe te gaan (behalve dan de temperatuur...).

Fijn ook dat iemand weer eens wat foto's laat zien (in plaats van al dat gezever over materiaal :?
Waanzinnige foto's