Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Missie 1: Belgische kust! - Forum Wereldfietser

Missie 1: Belgische kust!

Hallo allemaal dit is mijne 1ste post op het forum.
Ik ben alles behalve een ervaren fietser ben ook nog maar jong (16 :) ).
Maar hoop via deze weg veel bij te leren en nieuwe reizen te ontdekken en te maken.
Ben al enkele jaren gebeten door de fietsmicrobe maar ben nu op een leeftijd gekomen dat ik al wat meer zelfstandig kan gaan fietsen.
Mijn ouders zijn alles behalve fietsers laat staan wereldreizigers.
Ik ga donderdag mijn 1ste zelfstandige toch maken. (niet enorm maar toch wel iets)
ik ben van België en ga naar de noordzee fietsen met als vertrek rondom Leuven.
Dan fietsen tot in Laarnem daar in een jeugdherberg overnachten. (om de bagage beperkt te houden het fiesten van camping naar camping komt nog)
en dan de volgende dag naar zee en met de trein terug. (ik moet namelijk nog werken vrijdag :P )
Zo nu heb ik me even voorgesteld en hopelijk komen er reactie's op het is nog maar mijn 1ste echte tochtje (ik heb dit wel al eens gedaan op mijn 12jaar) en hoop dat er grotere gaan mogen volgen.
Bedankt voor het lezen en ik hou jullie op de hoogte van eventuele veranderingen aan de planning of zeker hoe het is gegaan.

Mvg,
henrikopdefiets
Ho Henrik,

Welkom!
Leuk een jonge wereldfietser. Ik hoop dat je ons ook een hoop kunt leren want de jeugd heeft vaak een frisse blik op zaken. En ze zien mogelijkheden waar ik beperkingen zie.

Ik hoop dat je een leuke tocht heb en denk er ook eens over om met de wereldfietser tochtjes mee te gaan. Zo is er in juni een jongerenweekend. Hartstikke leuk om ervaringen op te doen en uit te wisselen.
mooie eerste tocht! is een klassieker hé naar de kust

en heb je een concrete eigen route uitgestippeld?
Hallo Henrik,

Met zo'n houding kom je vast wel tot de Noordzee, en verder :)
Fiets veel en lekker.

Frank
leuk man! Toen ik zo oud was (lang geleden) fietste ik met een maatje van vlak boven Amsterdam tot voorbij St.Vith en terug. Belgie is een prachtig fietsland!
Bedankt allen ja ik ben nog niet helemaal 'ingeburgerd' op het forum dus ga het nog allemaal uitzoeken.
Maar de vooruitzichten zijn voor dit jaar: Nog 2x zee en hopelijk 1x Parijs.
Volgend jaar zou ik naar Santiago willen gaan lijkt me prachtig misschien nog wat te jong maar begin al wat te zoeken en rond te kijken en zie het volledig zitten :)
Gunter (ik hoop dat het juist geschreven is) ik ga de routes volgen via fietskaarten en neem zeker voor de 'pijlers' waar ik moet zijn ook een gedetaileerdere stafkaart mee. ook heb ik een route via 'routenet' afgeprint dit is voor moest ik ergens op willen terugvallen.
Het verloopt allemaal vrij hectish de laatste dagen want ik ga morgen mijn nieuw velgen plussen binnen- en buitenbanden halen en donderdag vertrek ik al :oops:
Mijn zakken staan al klaar van gisteren maar de fiets valt niet meer mee te rijden de laatste dagen. SPIJTIG! :cry:
Maar ik heb het geluk dat ik een familielid heb dat wel wat ervaring heeft in het wereldfietsen.
Ik denk dat ik de eerste jaren hier meer van jullie zal leren dan andersom ookal hebben jongeren een frissere kijk op de zaken :lol:
Zijn er nog dingen die ik moet onthouden voor ik vertrek?
Misschien tips?
Niet dat het zo een enorme fietstocht is ik heb het nog al gedaan maar wil gewoon niet voor verassingen komen te staan.

Mvg, Henrik
je kan je route ook uitstippelen op basis van de knooppuntennetwerken, zie www.fietsnet.be, als je een gps hebt dan heb je de gps-track direct beschikbaar maar ook zonder is het perfect te doen: gewoon een lijstje van te volgen knooppunten meenemen
Ja bedankt ga ik zeker ook afdrukken ik heb de kaarten met fietsroutes maar het is inderdaad makkelijker als ze al tot een route gevormd worden.
Je kan hier ook mee buiten België routes maken?
En zowiso neem ik de kaarten ook mee dan kan ik binnenwegen enzo nemen.
Alvast bedankt! :)

Henrik
fietsnet.be is enkel Vlaanderen en een stukje van Nederland, maar er zijn voor andere landen ook wel andere sites beschikbaar
Ok bedankt gunter heb het zo al wat bekeken wel handig.
Ik zou eventueel mee willen doen aan het jongerenweekend.
Maar zou per fiets naar de 1ste locatie willen gaan.
Ik hoop dat ik geen school meer heb de komende 2dagen ervoor dan kan dit anders kan ik zaterdag pas meerijden.
Ik kan zowiso niet meedoen aan het jongerenweekend omdat dit te hoog in Nederland gelegen is spijtig dat het ni in België of meer naar België toe is want dan was ik zeker meegegaan.

Henrik
Hey henrik,
Ben ook een jonge 'wereldfietser' in wording...
'k Ga ook vaak met de fiets weg, en doe alle verplaatsingen met de fiets.
Als je ooit een reisgenoot zoekt voor he komende plannen, laat maar weten!
Ik ben 16 ('k word 17 in Juli), dus ongeveer jouw leeftijd.
'k Ben van Ternat, dus niet zo heel ver van u ;)
Laat me iets weten!

Ps.: eind juni trek ik voor een kleine week naar noord Frankrijk, moest je geïnteresseerd zijn...
Hoi Henrik,

Veel plezier de komende dagen! Zal vast goed komen.

Je vroeg om tips.... Eet en drink voordat je honger en dorst krijgt. Voorkom de hongerklop, hongerklap, man met de hamer etc.

Succes!

Eric
Henrikopdefiets schreef:Ik kan zowiso niet meedoen aan het jongerenweekend omdat dit te hoog in Nederland gelegen is spijtig dat het ni in België of meer naar België toe is want dan was ik zeker meegegaan.

Henrik
Is het geen optie om (een deel) met de trein te doen dan?
Dat is wel het weekend om bij uitstek kennis te maken met de andere jongeren van de club. Je kunt ook kijken of er mensen uit het zuiden des lands met de auto erheen gaan. Misschien kun je dan meerijden?
Of overleg even met de organisator Paul.
Jetse ik ga zeker nog iets laten weten maar ik denk dat ik einde juni op scoutskamp ben in zuid-frankrijk. (Daar wil ik stiekem ook naartoe met de fiets maar weet niet of dit mogelijk is ga er zeker nog een post over doen om te zien of het mogelijk is dit nog te organiseren. het is tegen de zuid-franse kust dat ik moet zijn hoelang schatten jullie (ongeveer in grote lijnen) hoe lang het gaat duren? maar Jetse om even terug te komen op jou we zullen zeker eens samen gaan fietsen :)
Eric bedankt! ik ben niet de beste eter mager mannetje :lol: dus ga hier zeker rekening mee moeten houden.
En Hans ja ik zou dit eventueel kunnen doen maar dat wordt nog een heel geregel voor mij ik ga het eens bekijken want ik weet niet vanaf welke dag ik geen school meer heb en hoe ik dan daar geraak met fiets en bagage maar ik zal het nog eens bekijken en ik hoop dat ik eens contact kan opnemen met de organisator om enkele vragen te stellen.
Alvast bedankt voor de vele reacties en de goede tips :wink:

Tot de volgende keer,
Henrik :)
Welkom Henrik.

Leuk al je fietsplannen. Alle eerste keren zijn spannend. Bestaande routes zijn vaak met zorg uitgezet, knooppunten in Nederland en Belgie maar ook andere kant en klare route boekjes bijv naar Parijs of Zuid Frankrijk, evt in combinatie met een eigen aanrij route of zo. Je ontmoet dan misschien ook andere fietsers op de campings. Veel ervaring heb je er niet bij nodig.

Veel plezier in Belgie.
Hallo Henrik,

Je hebt een hele leuke eerste tocht uitgestippeld! Zoals eerder op het forum is aangegeven kan je het allerbeste gaan fietsen. Daarnaast is het inderdaad heel erg handig om gebruik te maken van vooraf uitgezette routes. Die bezorgen je een hoop fietsplezier en het is de ideale manier om het een en ander te ontdekken.

Je bent ook al gewezen op het jongerenweekend zag ik. Ik zou het erg leuk vinden als je er bij kon zijn. Als ik uit het zuiden zou komen dan kon je met me mee reizen, maar ik kom uit Groningen dus dat gaat niet. Mocht je hulp nodig hebben bij het plannen van de reis dan hoor ik dat graag. Ik wil je daar wel mee helpen, overigens is het niet zo heel erg ver naar het noorden toe. Zwolle ligt redelijk centraal in Nederland. :P

Heel veel plezier met je fietstocht en ik kijk uit naar je foto's.
:D
Groeten Paul
We zouden 31 juni of 1 juli vertrekken. Via de schelde en vervolgens de leie rijden we frankrijk binnen. Onze eerste dag eindigt na ongeveer 140 km.
De 2e dag rijden we nog eventjes langs het water, om vervolgens via gewone wegen naar de kust te rijden. (ook ongeveer 140 km).
Bij een nonkel die in Waben (kust van Noord-Fr.) woont kunnen we 2 daagjes uitrusten, de streek wat verkennen en van zon zee en strand genieten.
Vervolgens gaat het via de kust 150 km tot in De Panne, waar mijn reis eindigt (vermits ik 2 dagen naar Koksijde-airshow ga). Je kan eventueel met de trein naar huis gaan, of op een andere dag met de fiets naar huis rijden.

Ps.: andere (wereld)fietsers, van onze leeftijdsgroep (of wat ouder) mogen ook steeds mee gaan! :wink:
Pas op man!!!

Vakantiefietsen is verdomd verslavend :D
Ik reed toen ik 15 (bijna 16) was naar Santiago, stuk met moeder, stuk met zus. Sindsdien niets anders meer gedaan. Vorige zomer met een maat naar Rome en terug (4860km in 7weken, perfect die schoolvakantie dus gevuld.)

Nu rond ik dus bijna m'n humaniora af en ik ga een sabbatjaar nemen om van Brugge naar Melbourne te fietsen. Grofweg een 30.000km. M'n ma was eerst niet echt enthousiast, maar heb haar redelijk snel kunnen overtuigen. Mijn tactiek: bouw ervaring op zodat je ouders zien dat je het kan. Wees niet roekeloos e.d. want hierdoor zou je flink wat tegenwind kunnen vangen van je ouders/familie... en het laatste wat je wilt is dat je familie je niet steunt bij je ondernemingen.

Je bent met iets moois begonnen en ik kan je zeggen dat het niet je laatste tochtje was! Ik heb al een aantal mini-avonturen gedaan. Bv. naar de kust fietsen, op strand slapen en de volgende morgen om 9u terug thuis staan. Soms moet ik er ook gewoon uit, bv. in de herfstvakantie alleen in de ardennen gaan stappen en id krokus van Brugge naar Rouen gefietst in 2.5 dagen. Dan leef je pas intens! Ook ga je andere waarden ontwikkelen als je reist en begin je anders tegen de dingen aan te kijken. Ik heb het niet altijd even gemakkelijk met de kinderachtigheid van leeftijdsgenoten, maarja binnen 27 dagen ben ik weg :)

Mss nog iets over de manier waarop ik reis: ik heb alles mee om te kamperen/koken om redelijk onafhankelijk te zijn. Budget voor m'n overnachtingen is 0€. Deze zomer heel veel bij mensen thuis gekampeerd. Bv in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk zijn mensen zeer gastvrij. Ik belde gewoon bij een willekeurig huis (wel met tuin of een boerderij) aan en dat was nooit een probleem. Italië is wel een pak moeilijker. Dan heb je nog een interessante babbel ook! Je leert de taal, leert nieuwe gezinssituaties kennen. Pure zelfontwikkeling m.a.w. De fysieke uitdaging spreekt me ook enorm aan.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
En ik weet nog iemand die een fietskompaan zoekt om paar weken te fietsen deze zomer: Jelle Lecomte (zoek eens op facebook). Het is met hem dat ik naar Rome en terug fietste. Mss komen jullie samen wel op een mooi plan uit. En anders alleen op pad! Je komt gegarandeerd veel mensen tegen.

Groeten,
Wouter
wouter93 schreef:Pas op man!!!

Vakantiefietsen is verdomd verslavend :D
Ik reed toen ik 15 (bijna 16) was naar Santiago, stuk met moeder, stuk met zus. Sindsdien niets anders meer gedaan. Vorige zomer met een maat naar Rome en terug (4860km in 7weken, perfect die schoolvakantie dus gevuld.)

Nu rond ik dus bijna m'n humaniora af en ik ga een sabbatjaar nemen om van Brugge naar Melbourne te fietsen. Grofweg een 30.000km. M'n ma was eerst niet echt enthousiast, maar heb haar redelijk snel kunnen overtuigen. Mijn tactiek: bouw ervaring op zodat je ouders zien dat je het kan. Wees niet roekeloos e.d. want hierdoor zou je flink wat tegenwind kunnen vangen van je ouders/familie... en het laatste wat je wilt is dat je familie je niet steunt bij je ondernemingen.

Je bent met iets moois begonnen en ik kan je zeggen dat het niet je laatste tochtje was! Ik heb al een aantal mini-avonturen gedaan. Bv. naar de kust fietsen, op strand slapen en de volgende morgen om 9u terug thuis staan. Soms moet ik er ook gewoon uit, bv. in de herfstvakantie alleen in de ardennen gaan stappen en id krokus van Brugge naar Rouen gefietst in 2.5 dagen. Dan leef je pas intens! Ook ga je andere waarden ontwikkelen als je reist en begin je anders tegen de dingen aan te kijken. Ik heb het niet altijd even gemakkelijk met de kinderachtigheid van leeftijdsgenoten, maarja binnen 27 dagen ben ik weg :)

Mss nog iets over de manier waarop ik reis: ik heb alles mee om te kamperen/koken om redelijk onafhankelijk te zijn. Budget voor m'n overnachtingen is 0€. Deze zomer heel veel bij mensen thuis gekampeerd. Bv in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk zijn mensen zeer gastvrij. Ik belde gewoon bij een willekeurig huis (wel met tuin of een boerderij) aan en dat was nooit een probleem. Italië is wel een pak moeilijker. Dan heb je nog een interessante babbel ook! Je leert de taal, leert nieuwe gezinssituaties kennen. Pure zelfontwikkeling m.a.w. De fysieke uitdaging spreekt me ook enorm aan.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
En ik weet nog iemand die een fietskompaan zoekt om paar weken te fietsen deze zomer: Jelle Lecomte (zoek eens op facebook). Het is met hem dat ik naar Rome en terug fietste. Mss komen jullie samen wel op een mooi plan uit. En anders alleen op pad! Je komt gegarandeerd veel mensen tegen.

Groeten,
Wouter
Bergen respect, dat je zoiets onderneemt, Wouter! ;)
Wees wel voorzichtig hé, Iran en omstreken lijkt me nu niet bepaald ideaal om door te fietsen...
Wanneer vertrek je juist? Als 'k kan kom ik je zeker uitzwaaien op de markt van Brugge! Eventueel dat 'k van daar dan naar Frankrijk vertrek...