Het klopt dat de autoslaaptrein dit jaar niet meer naar Avignon rijdt.
Dit komt, doordat de Franse spoorbeheerder RFF met een nieuw tarievensysteem is gekomen voor het gebruik van de sporen, dat nadelig is voor een spoorwegmaatschappij die slechts tijdens enkele maanden voor een paar treinen gebruik maakt van die sporen.
De autoslaaptreinen zijn een product van het Nederlandse bedrijf Euro-Express Treincharter EETC.
De nieuwe tarieven van RFF houden in dat er sinds 2011 een hoog vast bodembedrag per jaar geldt om van hun sporen gebruik te mogen maken. Ook al maak je maar een keer per jaar gebruik van hun sporen of je maakt heel veel gebruik, iedere spoorwegmaatschappij betaalt dat bedrag. Dit maakt het voor EETC onmogelijk om nog langer treinen te laten rijden op het Franse spoor.
Voor TGV's zijn er in augustus zeer laag geprijsde aanbiedingen, maar deze komen pas in juli op de markt. Vliegtickets kunnen dan weer juist duurder zijn, tenzij je er op tijd bij bent. De eerste stoelen gaan voor een prikkie weg en dan gaat de prijs steeds stijgen tot de hoge bedragen van de laatste stoelen. De kopers van de tickets van de laatste stoelen moeten zorgen voor de winst.