Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets vakantie in nederland - Forum Wereldfietser

Fiets vakantie in nederland

Hallo, Fietser !
Ik wil voor het eerst op fiets vakantie gaan gewoon in eigen land.
Alleen ik zou eerlijk gezegd niet weten waar naar toe ( zat zelf te denken aan de zee )
Alleen ik ben nog geen ervaren fietser dus op een dag 80 km is denk ik wel redelijk.
Dus ik moet dan waarschijnlijk ook nog een tussen stop punt hebben. ( of zelf 2 )

Dus nu is mijn vraag aan meer ervaren fietsers :

Wat is een mooie plek om naar toe te fietsen en daar te overnachten ( in een tentje )
En wat zijn dan mooie plekken om een tussen stop te maken.

Het liefst zou ik aan de zee zitten of dichtbij want daar kom ik niet zo vaak.

Ojaa en ik woon zelf in de achterhoek ( lichtenvoorde )

Dus ideeën en tips zijn zeer gewaardeerd :D

Iedereen alvast heel erg bedankt !

Mvg, Diederick
Diederick,

Allereerst welkom op het forum. Leuk dat je wilt gaan fietsen.

Over hoeveel dagen fietsen zit je te denken? Ik vind 150 km op een dag wel veel. Ik plan altijd rond de 80, en dat worden er dan 90. Dan hebben we ook nog tijd om dingen te bekijken en af en toe een bakje te doen op een mooi plekje.

In dit topic vindt je een aantal weekendjes weg. Daar zou je eens mee kunnen beginnen.
Ik heb afgelopen week een groot deel van 'de Ronde van Nederland' gedaan. Die is ook erg leuk en pakt een heel stuk van de noord- en zuid-Hollandse kust.

Kortom, mogelijkheden genoeg.
Nu ik zit te denken je hebt gelijk dat is wel erg veel.
heb het even veranderd naar 80
diedje1996 schreef:Hallo, Fietser !
Ik wil voor het eerst op fiets vakantie gaan gewoon in eigen land.
Alleen ik zou eerlijk gezegd niet weten waar naar toe ( zat zelf te denken aan de zee )
Alleen ik ben nog geen ervaren fietser dus op een dag 150 km is denk ik wel redelijk.
Met een clubje tourfietsers 150 km fietsen is goed te doen. De route is bekend, je rijdt nauwelijks op kop, en de soep, thee en bananen staan onderweg al klaar. Met je huishouden achterop, zelf de route uitvogelen en zelf je eten en logies regelen is 150km veel. De volgende dag weer 150 km is nog meer!

Ik reken doorgaans met 13 km uur, dus voor 150 km zou je 12 uur onderweg zijn. Is zeker de eerste dagen zwaar, omdat je nog moet omschakelen naar de permanente vreetmodus ;)

Route? koers pal noord, en bij Nieuw Statenzijl links af tot je het zat bent ;)
Een mooi en goed bewegwijzerde route naar de kust is de LF4 midden nederland route.
Er zijn genoeg campings langs deze route te vinden dus je kunt de etappes goed indelen..
Fietsen in Nederland is leuk. Maar windkracht 2 op kop kan al zwaar aanvoelen!!! Wat niet moeilijk is en mooi is de LF1 tot Den Helder. Al vind ik Den Helder geen aangename stad.. Voordeel is dat je geen kaartenexpert moet zijn en dat de vele knooppunten je de kans geven moeiteloos af te wijken van de route. De kleinste campings zijn dikwijls de leukste. Een goedkoop en vriendelijk alternatief zijn de vele adressen van "Vrienden op de fiets". Voordeel is dat je geen kampeerspullen hoeft mee te nemen. Ga eens kijken op www.vriendenopdefiets.nl
Véél fietsplezier!!!
Leuk idee, zo ben ik ook weer begonnen een paar jaar geleden!

Een paar tips:
1. ga naar een VVV-kantoor of boekhandel en haal het boekje met de LF-routes in Nederland. Daaruit kun je eenvoudig een route samenstellen, heb je een indicatie hoe veel kilometer de rit is en heb je meteen kaartjes waar campings e.d. op staan.
2. meld je aan bij vrienden op de fiets als je kiest voor goedkoop overnachten bij particulieren i.p.v. kamperen. Dit bevalt mij (als verwoed kampeerder) in Nederland erg goed.
3. Via de LFroutes ben ik in de herfstvakantie van mijn woonplaats Sneek naar Maastricht gefietst en heb ik in Zuid-Limburg de ronde van het Mergelland gereden. Erg leuk! Met de trein weer terug.
4. Een andere optie is van Ligtenvoorde via de LF-routes naar Stavoren, daar overvaren naar Enkhuizen en dan richting zee en afzakken naar Scheveningen. Met de trein weer terug. Afgelopen zomer fietste ik in een paar dagen vanuit Sneek naar Den Helder en dan zo langs de kust naar Scheveningen. Een zware tocht door die verhipte duinen die je in de benen gaat voelen en steeds de Zuidwester tegen, maar wel erg mooi.
5. En als Sneeker moet ik natuurlijk reclame maken voor één van de mooiste rondritten van ons land: de elfstedentocht, helemaal bewegwijzerd (net weer opnieuw met een wat gewijzigde route) en 230 km lang. Als er maar niet te veel wind staat natuurlijk.

Maar zoals gezegd: met behulp van de kaartjes van de LF-routes kun je je eigen rit of rondje op maat maken.
Wat in Nl ook kan is een windmeetocht, in Lichtenvoorde startend met oosten- of zuidenwind natuurlijk. Je neemt een globale kaart met campingaanduidingen mee, kijkt niet meer dan 10 km vooruit, neemt soms een stukje LF als je de bordjes tegenkomt, soms wat knooppunten en je ziet wel waar je uitkomt.
Leon
Misschien de LF8, dan de LF4 naar het westen en dan de LF1 langs de Noordzee kust?
Boekje met LF routes is ook erg handig of via de website OpenFietsKaart.nl wat routes bekijken/plannen.
Ik vond zelf Rondje Drenthe erg leuk (het is alleen niet langs de kust) en deze is goed in te delen aan de hand van het boekje van de ANWB. Of de Zuiderzeeroute LF20/21/22.
diedje1996 schreef: Ik wil voor het eerst op fiets vakantie gaan gewoon in eigen land. [...]
Wat is een mooie plek om naar toe te fietsen en daar te overnachten ( in een tentje )
Goed plan! Wat ik vaak doe als ik een weekje (ofzo) in Nederland ga fietsen, is me laten leiden door het Groene Boekje: http://www.natuurkampeerterreinen.nl/
Dat koop je voor 15 euro, en dan mag je op Natuurkampeerterreinen staan die doorgaans voor 1 persoon zo tussen de 5 en 9 euro per nacht kosten, en meestal rustig zijn, fraai gelegen en ingesteld op fietsers. Er zijn er veel door heel Nederland (hoewel in sommige provincies meer dan in andere), en je kunt dus per dag in het boekje kijken wat je volgende camping wordt. GPS-coordinaten staan erbij, helemaal handig als je bv. op topografische kaarten rijdt (of, tja, met GPS-navigatiesysteem natuurlijk). Ik heb zelf al eens met veel plezier op die in Noordwijk (zee!) gestaan, en op de Waddeneilanden zijn ook een paar Natuurkampeerterreinen. Vanuit Lichtenvoorde naar de westkust kan ik je de campings in Snelrewaard (bij Oudewater, boomgaard van een boerderij) en Tull en 't Waal (bij Nieuwegein, fort Hollandse Waterlinie) aanraden als tussenstops.

Veel plezier gewenst,

Carl
Campings langs de kust kunnen zomers druk zijn en zelfs voor fietsers hebben ze vaak géén plaats. Natuurkampeerterreinen houden altijd wel plaats vrij voor fietsers die tot 18:00 uur aankomen (met uitzondering van de terreinen op de Waddeneilanden, waar je echt vooraf moet reserveren).
Camping de Donkere Duinen (geen natuurterrein) bij Den Helder heeft ook altijd wel plekjes vrij voor fietsers. Daar heb je echt geen idee dat zo dicht bij een van de meest lelijke en onsfeervolle steden van Nederland zit.
Drenthe is voor jou een in één zucht retour afstand, maar daar heb je heel veel soms verscholen vrijliggende fietspaden. Een slaapplaats is overal voor handen, campings te kust en te keur. Zelfs veel natuurcampings met primitieve voorzieningen. Sommige zelfs gratis. De bevolking ziet graag fietsers en minder auto's en dat schept een band met de traveller.