Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plekken in Duitsland om te fietsen wie kent ze?? - Forum Wereldfietser

Plekken in Duitsland om te fietsen wie kent ze??

Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen weekend in Duitsland geweest om ff lekker een stukje te fietsen en natuurlijk wat familie bezocht. Ik was in een klein stadje wat Helden heet. Ongelovelijk mooi, als je van bergen bossen en schitterende uitzicht hou dan moet je daar zeker heen. Echt een aanrader. Nou wil ik weer ergens in duitsland fietsen maar weet niet zoveel mooie plekken.

Suggesties??
Google: radrouten - fahrradroute - untzw..
Zelf vind ik het Teutoburgerwoud mooi, 'vlakbij' en prachtig fietsen! Maar ook in de Eiffel zijn prachtige routes. Oja, het Zwarte Woud en en en en :wink:

Veel plezier!

Eric
Ik gebruik altijd:

http://www.radtour4u.de/


Die Duitsers hebben het goed voor elkaar.
Rob
Duitsland is schitterend om te fietsen.
Wat dacht je van de omgeving van Bad Bentheim.

De 100 Schlosser route

of de Ruhrtalradweg

of het Altmultal, Romantische Taubertal, De Limesroute langs de Rijn en de Main.

Legio mogelijkheden.
De Hanzeroute van Michael Wannet natuurlijk. Maar ik denk dat Michael ook nog wel terug komt in dit forum met tips.
Rutger
Rutger schreef:Maar ik denk dat Michael ook nog wel terug komt in dit forum met tips.
Rutger
Erg veel mooie gebieden daar voor korte of lange vakanties; Mecklenburg Vorpommern, Harz, Sauerland rond de stuwmeren, Brandenburg rondom Berlijn, Sleeswijk Holstein, langs de rivier de Weser, de Elbe of de Oder etc. etc. etc.
Kortom heel veel keus en Duitsland is gewoon veel bosrijker dan Nl. :wink:
Duitsland is een verassend land om te fietsen, mooie landschappen en een keur aan routes. Kijk eens op de site van de Fietsvakantiewinkel (http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/) naar de talloze beschreven routes in Duitsland. Zelf gebruik ik de boekjes van Bikline. Het belangrijkste is echter dat je een goed beeld krijgt van de mogelijkheden.

Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor route je zoekt, makkelijk, uitdagend?
Je kunt kiezen uit routes langs de diverse rivieren zoals de Weser of de Elbe, maar ook in het heuvelland zoals de Eifel.
Zelf heb ik met veel genoegen langs de Lahn, de Main, de Donau (het Duitse deel is totaal anders dan het Oostenrijkse deel van Passau naar Wenen) en de Moezel gefietst. Ook de Wellnessradroute is een aanrader. Verder is, als je van wat licht op en af houdt, de Romantische Strasse een aanrader of een rondje Eifel. Zelf heb ik net de R1 van Berlijn naar Nederland (Zwillbrock) gefietst.
Kortom, mogelijkheden in overvloed.

Jan
Ik heb verschillende keren in Duitsland gefietst. Erg mooi vond ik langs de Elbe, bijv Hamburg-Praag (Elbe loopt niet door tot Praag laatste stukje langs andere rivier), langs de Rijn (bijv Limes route) en langs de zee in het noorden maar dan alleen het "oost Duitse" gedeelte. (West Duitsland dan fiets je achter de dijk).
De Hanzefietstocht! Laat je niet afschrikken door de indianenverhalen. Ik heb tot Stralsund gefietst in mei vorig jaar. De route is geweldig. Een aanrader!
Ik ben zelf groot liefhebber van het Duitse Wad. Mooiste deel van de Waddenzee. De Noordzeeroute voert hier langs, maar enig eigen inzicht om nog wat extra kilometers buitendijks te maken kan geen kwaad.

Grtjs,

walter
probeer de Vechtetalroute eens
Begint in Zwolle tot Darfield (225 km)
werkelijk schitterend als je van rustige fietspaden houdt
Wij hebben de Emslandroute gefietst die vlak over de Gronings-Duitse grens is op te pikken en heel makkelijk is bewegwijzerd. Ook de Hase-Emsroute is mooi. Wij vonden alleen de campings niet zo geweldig in dit deel van Duitsland. Hoe zit dat langs de andere routes?
Helen schreef:Wij hebben de Emslandroute gefietst die vlak over de Gronings-Duitse grens is op te pikken en heel makkelijk is bewegwijzerd. Ook de Hase-Emsroute is mooi. Wij vonden alleen de campings niet zo geweldig in dit deel van Duitsland. Hoe zit dat langs de andere routes?
Dan moet je toch eerst vertellen wat je van een camping verwacht... Wat voor de een geweldig is, is voor de ander een ramp.
Wij zijn door Duitsland gefietst op onze reis richting het Oosten en we kunnen ons alleen maar aansluiten bij de voorgaande reacties. Bijna overal vind je bewegwijzerde fietsroutes die je behoorlijk gericht van de ene plaats naar de andere plaats leiden. Onze route door Duitsland is grofweg Aachen, Trier, Tuebingen (erg leuke stad!), Bad Herrenberg, Memmingen en via Fuessen door naar Oostenrijk.

Op een gegeven moment zijn we op de Via Claudia Augusta terecht gekomen. Een erg prettige fietsroute.

Er zijn behoorlijk wat campings en de campings waar wij gebruik van hebben gemaakt waren stuk voor stuk dik in orde. Tegenover elkaar zeiden we keer op keer: 'Deze heeft ook al afgelopen februari alles opnieuw betegeld.'

Meer over Duitsland op onze website.
Bij deze een voorbeeld van wat kan:

Ik heb de afgelopen 2 weken in Duitland gefietst, van Luebeck naar Berlijn. Eerste 2 dagen, tot Rostock, met het boekje van Michael Wannet met de Hanzefietsroute deel 2. Daarna heb ik aan de hand van de kaarten een aantal bestaande fietsroutes gecombineerd. Die waren aan de hand van bordjes geod te herkennen en staan ingetekend op kaarten van de ADAC: de Freizeitkarten en de Radwanderkarten (beide soorten 1:100.000).

Mijn route op hoofdlijnen: Luebeck - Travemuende - Boltenhagen - Wismar - Neubukow, - Rostock - Prero (op schiereiland Darss) - Stralsund - rondje van 4 nachten over schiereiland Ruegen - weer Stralsund. Dan afzakken naar Berlijn via o.a. Demmin - Waren (Mueritz) - Jabel - Fuerstenberg - Zehdenick - Liebenwalde - Oranienburg. Daar in de S-Bahn gestapt naar het centrum van Berlijn. Ik kwam op 900km in 13 dagen (waaronder 2 rustdagen).

Heb gekampeerd (deels wild) en aan couchsurfing gedaan. Er bestaan Wasserwanderrastplaetze. Dat zijn minicampings, eigenlijk voor kano-ers, maar fietsers mogen er ook hun tent opzetten. 4-5 euro per nacht per tent, bijbetalen per persoon onnodig. Er zijn zeker 2x zoveel campings als op mijn kaarten stonden.

Qua landschap: glooiend, tussen 30-50 % bos, de route langs de Oostzeekust gaat lang niet altijd pal langs het water. Met name in de bossen waren er soms best lagne stukken met onverharde wegen, soms wat met modder of mul zand. Die boswegen waren overwegend prima te fietsen.
Behalve aand e ksut was eht overal zeer dun bevolkt, ik kwam soms een paar uur geen mens tegen. Veel dorpen van maar een paar huizen en zonder winkels. Een reserveband meenemen kan dus zinvol zijn, ook al had ik zelf geen enkel technisch probleem onderwerg.
Ben zelf ook 2 weken naar Duitsland gefietst, vond het wel jammer dat ik rondom Heinsen, camping Weserbergland (echte tour-camping zonder caravans met aangebouwd hutjes), (bij Polle) aan de Weser niet een paar lokale rondjes ben gaan fietsen in het Vogler gebied enzo.

Mooiste was wel het gebiedje boven bij de bronnen van de Eder, Lahn en Sieg, die liggen redelijk vlakbij elkaar.
Een betere vraag zou zijn: "Waar kun je niet leuk fietsen in Duitsland?" Overal bij onze oosterburen zijn wel leuke en goede fietsroutes. Kijk op http://www.adfc.de naar Deutschland per Rad Entdecken.
En in Duitsland zijn in de horeca de porties ruimer, de glazen groter en de prijzen lager, aldus wereldfietser John Telleman.
Wij hebben korte en lange fietstochten in Duitsland gemaakt.
Een prima land om te fietsen.
Kijk voor foto's, ervaringen, kaarten en gps-tracks op: http://www.wimsalemans.dds.nl