Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitgelezen: De ronde van Nederland - Forum Wereldfietser

Uitgelezen: De ronde van Nederland

Paul Vreuls
De ronde van Nederland
ISBN 90-9017660-8

In de meivakantie hebben we 'de ronde van Nederland via LF-routes' grotendeels afgemaakt. Toen we eerder deze ronde begonnen heb ik het boekje van Vreuls gekocht als inspiratie en daarna vergeten. Dat is achteraf erg jammer want, hoewel hij niet dezelfde route fiets, er staan toch wel erg veel leuke en bijzondere tips in om onderweg te bezoeken. Na onze ronde heb ik het boek weer opgepakt en moet nu bekennen dat het een juweeltje is.

Vreuls fietst zoals er eigenlijk gefietst zou moeten worden. In 'slow-time' met de nadruk op het ervaren. Hij fietst in het 'nu', gaat op in de omgeving en geniet van het alledaagse. Om dat goed te kunnen doen fiets hij ook maar 50 km per dag. De overige tijd besteedt hij goed; een bezoek aan een klooster, een wandeling met de boswachter door een natuurgebied of gesprekjes met de mensen die hij onderweg tegenkomt. Hij kan lyrisch worden als hij het blauwbekje hoor fluiten of een zeldzame orchidee in de berm ontwaart. Dit weet hij op zeer fraaie, haast poëtische wijze op te schrijven waardoor het een genot is om te lezen. Daarnaast is hij ook niet bang om zijn missers, zijn meningen en gevoelens te beschrijven. En als ik hem lees, dan kan maar één conclusie trekken: die man geniet van elke minuut dat hij fietst.

Zijn route loopt dichter langs de landsgrenzen dan de LF routes. Daardoor is zijn ronde ook meer dan 2000 kilometers in elf etappes. Deze etappes fietst hij in verschillende weekenden, verspreid over het jaar.

Mocht je de ronde van Nederland nog gaan fietsen, dan is dit boekje een absolute aanrader. Het leukst is het om voorafgaand aan de etappe die je fietst, zijn etappe te lezen. En net als hem de tijd te nemen om te genieten. Het gaat tenslotte niet om de kilometers, het gaat om het ervaren!

Afbeelding
Hans,

en is het wachten op jou reisverslag van de ronde :wink:
Ik ben nu nog een beetje te druk met mijn voorbereiding voor Ierland.
Maar, ik heb veel foto's gemaakt, dus er komt vast nog wat. En een sneak-preview kun je wel vast krijgen op hansensaskia.waarbenjij.nu.