Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Defecte carbon voorvork gevraagd - Forum Wereldfietser

Defecte carbon voorvork gevraagd

Ik ben bezig met de bouw van een fiets op zonne energie. Zie hier:
http://www.avdweb.nl/
De eerste stap is de bouw van een zeer lichte elektrische fiets. De fiets die ik hiervoor gebruik heeft een carbon voorvork en hierin komt een hubmotor. Echter een carbon voorvork is niet zondermeer geschikt hiervoor. Er is een aanpassing nodig zie hier:
http://www.avdweb.nl/solar-bike/mechani ... motor.html
Ik wil mijn carbon voorvork graag heel laten. Daarom wil ik eerst het een en ander op een andere (defecte) voorvork uittesten om er zeker van te zijn dat alles goed gaat.

Wie heeft een defecte carbon voorvork voor mij?
Ik keek even op je site en voorzover ik begrijp, ben ik het niet eens met je berekening.
Je motor produceert een koppel van 20 Nm. Dit wil zeggen dat de volledige vork tot aan het balhoofd wordt belast op 20 Nm, deze 20Nm worden gecompenseerd door twee tegenovergestelde en even grote krachten in het balhoofd.

Je rem is een velgrem (voorzover ik weet zijn er praktisch geen carbonvorken met schijfremaansluiting). Je velgrem genereert geen kracht op de wiel as, de kracht grijpt rechtstreeks aan op de voorvork ter hoogte van de vorkkroon (in het geval van een zijoptrekrem). Enkel de vorkkroon en de vorkbuis ondervinden dus de kracht van je remmen.

Dit wil niet zeggen dat het niet kan, enkel de redenering achter de berekening is volgens mij mis. Ik zou aanraden om een vork te nemen die geschikt is voor een schijfrem, dan heb je absolute zekerheid dat het ding stevig genoeg is, bovendien kan je de momentarm van de motor er waarschijnlijk makkelijk aan vast maken.
EnriceV schreef:Ik keek even op je site en voorzover ik begrijp, ben ik het niet eens met je berekening.
kon er ook al geen chocola van maken

en carbonvorken zijn onderling zo verschillend dat ik de zin van deze vraag niet kan ontdekken. Of iets met een willekeurige carbonvork wel of niet wil zegt niks over andere vorken
Zo even rekenend geeft de motor de fiets een acceleratie van ca. eentiende van de deceleratie bij een rempartij. Dat je de krachten dan toch niet kunt afwentelen op alleen het patje lijkt me evident, maar het lijkt me ook logisch dat om het even welke niet heel fragiele vork het wel aan gaat kunnen, met een remarmpje natuurlijk. Merk wel op dat de remarm de krachten altijd op één vorkpoot zet. Daarom ging die vorkpoot vroeger bij de stadfietsen altijd eerder kapot :roll:
Leon
m-gineering schreef:
EnriceV schreef:Ik keek even op je site en voorzover ik begrijp, ben ik het niet eens met je berekening.
kon er ook al geen chocola van maken

en carbonvorken zijn onderling zo verschillend dat ik de zin van deze vraag niet kan ontdekken. Of iets met een willekeurige carbonvork wel of niet wil zegt niks over andere vorken
Ja, sorry, mijn artikel was nog niet af en erg onduidelijk. Het is aangepast. Ik hoop dat het nu wat begrijpelijker is.
In grote lijnen ben ik het wel eens met je mechanica. Belangrijkste puntje lijkt me dat je de aansluiting van het armpje aan het carbon halverwege de vork goed uitdenkt. Je moet aan de ene kant vermijden dat er speling op zit, maar aan de andere kant mag je de vork niet 'samenknijpen', want dan kan je heel snel lokale spanningen krijgen die hoog oplopen.

Succes, Merlijn
Merlijny2k schreef:In grote lijnen ben ik het wel eens met je mechanica. Belangrijkste puntje lijkt me dat je de aansluiting van het armpje aan het carbon halverwege de vork goed uitdenkt. Je moet aan de ene kant vermijden dat er speling op zit, maar aan de andere kant mag je de vork niet 'samenknijpen', want dan kan je heel snel lokale spanningen krijgen die hoog oplopen.

Succes, Merlijn
Ik denk erover om de torque arm met carbon vezel en epoxy te bevestigen aan de carbon voor vork.
Ah, ja dat kan natuurlijk ook. Ik had meer 5mm dik rubber in gedachten om een gelijkmatige drukverdeling te garanderen. Is dat nog enigszins te doen om de nieuwe en oude hars te laten binden?
Merlijny2k schreef:Ah, ja dat kan natuurlijk ook. Ik had meer 5mm dik rubber in gedachten om een gelijkmatige drukverdeling te garanderen. Is dat nog enigszins te doen om de nieuwe en oude hars te laten binden?
Ik ga alles eerst op een paar defecte carbon voorvorken uitproberen. Epoxy zou hechten op alles.
Je gaat dat armpje toch niet helemaal aan de vork vastmaken? Het moet nog wel demontabel zijn denk ik.
Of epoxy echt hecht op het gladde oppervlak van een carbonvork betwijfel ik.
Het kan uitdraaien op een klont epoxy om de vork heen met veel glasvezel erin. Of dat dan fraaier is dan een voorzichtig gemonteerd metalen beugeltje met - inderdaad - 5 mm dik rubber eronder is de vraag.
Leon
Ik weet uit ervaring dat het niet hecht op een gebarsten kunststof autoradiator. Ik heb natuurlijk geen idee wat voor kunststof het was maar ik heb er echt van alles op geprobeerd om het gefixt te krijgen en epoxy deed het em ook niet.
Merlijny2k schreef:Ik weet uit ervaring dat het niet hecht op een gebarsten kunststof autoradiator. Ik heb natuurlijk geen idee wat voor kunststof het was
het gebruikte materiaal staat er gewoon ergens in geperst, ivm het recyclen. Vervolgens kun je een lijmstrategie bepalen

Bij een carbon vork moet je voor een goede hechting uiteraard eerst de afwerklagen wegschuren totdat je weer op de carbon matrix zit