Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke outerfirst tent - Forum Wereldfietser

Welke outerfirst tent

Dames en Heren,

Ik ga 2 juli a.s naar de Noordkaap fietsen, nu verwacht ik best wel een bui hier en daar. Een tent waarvan je eerst de buitentent op kan zetten is voor mij dus echt een pré. Nu ben ik op zoek gegaan ook op dit forum. En ik kom op 2 merken uit Hilleberg en Helsport. Nu liggen deze merken nieuw ver boven de prik (student). Hebben jullie suggesties qua tenten?

Groeten

Tijmen

p.s kijk ook een op http://www.expeditienoordkaap.nl
Eerst buitentent is niet noodzakelijk als je je tent snel kunt opzetten. M'n pa moest er even aan wennen onderweg naar Hamburg. Maar toen hij zag hoe snel de tent stond, vond hij het ook geen probleem meer. Ook condens is dan geen probleem: als het buiten nat is, wordt alles simpelweg nat. Binnen- of buitentent eerst maakt dan amper een verschil.

Hier in Europa vallen de buien i.h.a. nog wel mee overigens. Bij een tropische regenbui is het iets kritischer of je je tent snel kunt opzetten.
Robertjan schreef:Eerst buitentent is niet noodzakelijk als je je tent snel kunt opzetten. M'n pa moest er even aan wennen onderweg naar Hamburg. Maar toen hij zag hoe snel de tent stond, vond hij het ook geen probleem meer. Ook condens is dan geen probleem: als het buiten nat is, wordt alles simpelweg nat. Binnen- of buitentent eerst maakt dan amper een verschil.

Hier in Europa vallen de buien i.h.a. nog wel mee overigens. Bij een tropische regenbui is het iets kritischer of je je tent snel kunt opzetten.
Als je heel Noorwegen afrijdt ga je vroeg of laat een situatie tegenkomen waarin je heel blij bent met een 'outer first'. Al is het maar omdat je zo'n tent veel sneller opzet dan wanneer binnen- en buitentent apart opgezet moeten worden.

Maargoed, om de vraag te beantwoorden: Een vriend had met winterkamperen een Coleman Libra Connect mee. Zag er best goed uit. Natuurlijk niet de kwaliteit of het gewicht van een TN of Hilleberg, maar hij had er nog geen 100 euro voor betaald.

Veel plezier in Noorwegen, het is goed fietsen daar.

Grtjs, Walter - Ziet de meerwaarde van 'inner first' niet.
Misschien een Lowland Trailrunner?

Wij hebben een Lowland Caribou 3.
Meestal halen we de binnentent er bij het afbreken uit en verpakken 'm apart maar als alles goed droog is laten we 'm er voor het gemak ook wel eens in hangen.
Grtjs, Walter - Ziet de meerwaarde van 'inner first' niet.
Als het erg warm en droog is kan het lekker zijn alleen in de binnentent te slapen.
Overweeg ook de MSR Hubba (HP) or MSR Hubba Hubba (HP) (als je extra ruimte wil plak je er een hubba aan vast); deze is iets betaalbaarder, het totaal pakket heeft:

- Een footprint (of je gebruikt een onderzeil of je gebruikt er géén)
- Een buitentent (die kun je eerst opzetten; die kun je ook alleen opzetten icm grondzeil als je een binnentent niet nodig vindt).
- Een binnentent (die zet je normaal gesproken eerst op; maar kun je ook opzetten nadat je je buitentent hebt opgezet; je kunt hem ook zonder buitentent opzetten; dan ben je beschermd tegen muggen maar niet tegen regen en inkijkers).

Vergeet vooral niet de opgezette tent te bekijken; tenzij je denkt dat je het zonder kan inschatten; hoeveel ruimte heb je nodig? waar zet je je fietstassen? hoe belangrijk is gewicht t.o.v. comfort/ruimte etc.

Bekijk bijvoorbeeld deze video, daar zie je wat ik bedoel!

Veel succes met het uitzoeken van de juiste tent!


Om ook maar eens lekker recalcitrant af te sluiten,

De gewichtsfundamentalist - Ziet nergens het nut van in als het 10 gram meer weegt; doch, als het 10 gram minder weegt is het juist zéér (danwelniet extréém!!!11one) nuttig en bovendien een zéér goed product waarvan je stickers op je fiets zou gaan plakken, maar die wegen weer grammen dus dat weegt er niet tegen op. Conclusie: een tent van 990 gram mét binnentent is per definitie nuttiger dan een tent van 1000 gram zonder, maar een tent van 1010 gram met binnentent is dat per definitie weer niet, dat is lastig redeneren.