Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trek X500: waarom zo slecht? (of, waarom zo goed?) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Trek X500: waarom zo slecht? (of, waarom zo goed?)

57 cm met een sloping frame is vast groter dan 60 cm met een horizontale bovenbuis. Bovendien is niet de hoogte van de zitbuis van doorslaggevende betekenis maar de lengte van de bovenbuis (horizontaal gemeten voor de vergelijkbaarheid). Als je nu een fiets hebt die je goed past, meet die dan nauwkeurig op (er staat een formulier op www.m-gineering.nl), en ga de fietsen waar je het oog op hebt laten vallen gewoon passen.
Wim
Kennelijk kun je met de Trek X500 wel prima naar Praag :lol:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 22&t=13143
Maar daar zaten dan ook normale wielen op met een normaal aantal spaken, alsook een degelijke achterdrager.
Wim
Toen ik de wijsheid nog niet ontdekt had hebben mijn vriendin en ik ook een X500 gekocht, zij het model van 2008 met het malle patroon en ik het model 2009 met normaal patroon.

Je raad het al: het malle patroon heeft 2 jaar intensief fietsen en een fietsreis (op asfalt) overleeft. Het gewone patroon heeft me zwaar teleurgesteld en stond op het punt vervangen te worden: het wiel was stond in alle richtingen krom. Toen heeft een grapjas mijn fiets 2 dagen voor vertrek op vakantie komen stelen. (ik hoop dat ie er niet ver mee geraakt is)

(gewicht van mezelf is 83 kg, van mijn vriendin 63 kg)

om nog even te antwoorden op het initiële topic:
- achterlicht = rommel
- deore groep bleek maar niet goed af te regelen
- remkabel op de vrouwenfiets achteraan heeft problemen in de winter (vriest telkens vast)
- kader is superlicht en stijf (maar helemaal niet comfortabel)
- dragers: geen problemen mee gehad
- hollowtech lagers: op een jaartje waren ze op (0.5 cm speling op thv de pedalen!)
- kabels in het frame vervangen leidde tot allerlei vreemde taferelen met naaigaren en stofzuigers en is een afrader op fietsvakantie ;-)

De vrouwen fiets rijdt nog steeds rond als pendel fiets. De remmen zijn vervangen door een tweedehandssetje HS33's, wat het vorst probleem heeft opgelost. Schakelen is nog steeds wat "fingerspitsengefuhl" maar best wel aanvaardbaar.
Tja, ook een gewoon spaakpatroon kan dus verprutst worden. Alles bijeen is het wel een deprimerend verhaal.
Wim
Je kunt zo te lezen ook met een Trek X500 naar Santiago de Compostela. Moest onderweg wel een paar keer ermee naar de fietsenmaker:

http://vaderenzoonfietstocht.blogspot.com/
Dat kan je wel zeggen. Wat een gedonder: veel kapotte spaken, een slecht werkende derailleur, een gebroken ketting, en ook nog die scheve achtervork (heb ik nog iets gemist?).
Wim

Re:

Remius Lupin schreef: weliswaar iets duurder, maar wil ook weer niet alles laten vanwege het geld.
En als je nu een degelijke fiets koopt en fietsvakantie blijkt toch niet je ding, dan is die ook gewild als tweedehands object voor een volgende fietser en beur je er een redelijke prijs voor terug.
Hmmm na het lezen van bovenstaande antwoorden begin ik toch te twijfelen over de aankoop van twee trek's: een x400 en een x500. Beiden van het dit jaar (2011).

Wat zouden jullie doen? Twee nieuwe trek's of toch op zoek naar twee tweedehands koga's voor de tocht van Deventer naar Santiago de compostella?
tdwesten schreef:Hmmm na het lezen van bovenstaande antwoorden begin ik toch te twijfelen over de aankoop van twee trek's: een x400 en een x500. Beiden van het dit jaar (2011).

Wat zouden jullie doen? Twee nieuwe trek's of toch op zoek naar twee tweedehands koga's voor de tocht van Deventer naar Santiago de compostella?
Een tocht naar Santiago de compostella is voor je fiets niet even moordend als 5000 km onverhard door Patagoinië. Toch wil je er zo weinig mogelijk aan moeten sleutelen. Gezien de fietsen die je op het oog hebt, neem ik aan dat je budget beperkt is.

Wil je licht en snel op aluminium rijden dan zou ik eens kijken bij Stevens. Voor hetzelfde geld lees ik daar meer positieve reacties over dan over Trek's. Overweeg je staal, dan zit je in de goedkopere klasse in de stijl van VSF.

Een tweedehands Koga of iets dergelijks is, mits een grondige onderhouds beurt, ook perfect geschikt voor dit doel.
In tussen een oud draadje.

Toen ik de volgende advertentie op Marktplaats tegenkwam moest ik er echter direct weer aan denken:
TKA "Trek X500 Cyclocross ultegra racefiets 58 cm randoneur race"
zie http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... 4VB4M&df=1

Voorzien van wielset "easton ea70". Alleen de (licht en stijf) wielset kost geloof ik nieuw al zo'n 450 euro, maar is m.i. ongeschikt voor een serieuze randoNneur.