Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd voor een nieuwe fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd voor een nieuwe fiets

Dat van Singlespeed begrijp ik nog niet helemaal.. Is dat ook een fiets die je van verschillende onderdelen samenstelt? Ik zal eerst naar bike2build gaan en mijn ervaring hier opschrijven.
Singelspeed houd ik ook in mijn achterhoofd.

Ik hoef inderdaad geen poespas, maar verlichting, spatborden en eventueel een bagagerek is wel een must.

Thanks!
Dagelijks 50km woon/werk verkeer met de fiets is heel goed te doen.
(ik doe het zelf ook al jaren)
Maar het is wel zo makkelijk met een goede en snelle fiets.
Het schilt dus makkelijk 20min. per dag tussen mijn trekking fiets en mijn randonneur.
Waaraan moet een goede woon/werk fiets voldoen:
1) comfortabel zijn (hoogteverschil stuur-zadel)
2) snel zijn
3) goede verlichting (best met een naafdynamo)
4) goede bandjes (25 of 28mm)
5) spatbordjes
Best dus een "randonneur" met een "racestuur"
Want denk er aan, als er vb veel wind op kop is, je dit 25km op kop hebt.
vb:
http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=1983
Ik zou zeker géén singelspeed willen. Je zal dus 10000km per jaar rijden,
en dit met alle soorten weer. En dit zowel met wind in de rug als met wind op kop.
Wil je géén racestuur, dan is deze een heel goede koop:
http://www.stevensbikes.com/2011/index. ... _NL&cou=BE
mvcsteroids schreef:Dat van Singlespeed begrijp ik nog niet helemaal.. Is dat ook een fiets die je van verschillende onderdelen samenstelt?

Er zijn wel kant en klare singlespeed fietsen, maar met zelf op -laten- bouwen krijg je natuurlijk meer wat je wil. Veel singlespeeds zijn bovendien fixies van de minder woon-werk verkeer achtige soort
m-gineering schreef:
mvcsteroids schreef:Dat van Singlespeed begrijp ik nog niet helemaal.. Is dat ook een fiets die je van verschillende onderdelen samenstelt?

Er zijn wel kant en klare singlespeed fietsen, maar met zelf op -laten- bouwen krijg je natuurlijk meer wat je wil. Veel singlespeeds zijn bovendien fixies van de minder woon-werk verkeer achtige soort
Een singlespeed heeft gewoon iets unieks. Het is bijna het echte fietsen.
De fiets is licht, degelijk, hufterproof, simpel, basic, strak en ook nog eens goedkoop en duurzaam (dikker kettingbladen, dikkere ketting, rechte kettinglijn, eenvoudig en goedkoop onderhoud). Als je de fiets laat stuiteren hoor je tenminste niets rammelen en in plaats van versnellingen heb je het ritme van je benen die je kunt aanpassen. En met een paar dikker banden ook nog eens heel comfortabel.

Voor de echte fietsliefhebber dus ;). Maar kan me ook voorstellen dat je wat versnellingen wilt hebben hoor..., kun je er ook nog eens mee in de heuvels/bergen fietsen. Maar wie weet zoek je zoiets in je toekomstige derde fietsje :).
Ik heb even wat meer gelezen over een single speed fiets. De vraag is natuurlijk hoe dit fiets. Trap je je eigen niet helemaal dood als je wind tegen hebt en je even wat langzamer moet fietsen. Het lijkt mij wel een ideale fiets qua slankheid. Is gewoon gemaakt voor wat het moet doen.

Als ik als voorbeeld de Surly Steamroller neem. Kan je hier gewoon een spatbord, verlichting en eventueel een bagagedrager op monteren? Bagagedrager is optioneel, maar verlichting is toch wel essentieel. Verlichting kan je natuurlijk altijd met een batterij laten werken, maar wat als je het nu op een dynamo wilt laten werken?
Remmen komt er toch ook nog bij??

Zijn misschien stomme vragen, maar ja ben ook (nog) niet thuis in deze wereld
mvcsteroids schreef:Ik heb even wat meer gelezen over een single speed fiets. De vraag is natuurlijk hoe dit fiets. Trap je je eigen niet helemaal dood als je wind tegen hebt en je even wat langzamer moet fietsen. Het lijkt mij wel een ideale fiets qua slankheid. Is gewoon gemaakt voor wat het moet doen.

Als ik als voorbeeld de Surly Steamroller neem. Kan je hier gewoon een spatbord, verlichting en eventueel een bagagedrager op monteren? Bagagedrager is optioneel, maar verlichting is toch wel essentieel. Verlichting kan je natuurlijk altijd met een batterij laten werken, maar wat als je het nu op een dynamo wilt laten werken?
Remmen komt er toch ook nog bij??

Zijn misschien stomme vragen, maar ja ben ook (nog) niet thuis in deze wereld

Als je wind mee hebt heb je een rustdag, dan kun je gewoon niet zo hard als op een fiets met versnellingen. Als je wind tegen hebt trap je wat langzamer maar kom je er ook. s'Winters kun je ev een iets lager verzet monteren.

Tenzij je een hele exotische verende vork hebt kun je altijd een naafdynamo monteren

Een Steamroller gaat tot 32mm met spatborden, een Cross Check lijkt me ook te overwegen, die pakt dikkere banden en V-brakes
Je zorgen over singlespeed met wind tegen zijn overigens wel gegrond. Zeker als je geen racestuur hebt. Vorig jaar telde in de herfst twee dagen dat de trip met wind vol tegen (Rotterdam Vlaardingen, kan je een flinke westenwind krijgen soms) echt zwaar knokken was. Dan zit je wel even te vloeken voor je op je werk bent. Op de lange fietspaden zie je ook nog wel eens jongens op een Stevens City Flyer of Courier. Die kunnen ook behoorlijk hard gaan.
Ik zou een Koga TerraLiner van midden jaren '90 van Marktplaats plukken en die uitrusten met: 2x9 Shimano 105 groep met 39-50x13-25, 28mm Continental 4-season bandjes, Brooks B17 Special zadel, Nitto B2520 stuur met barends, Shimano BR-R550 cantilever remmen, Tubus Vega achterdrager en SKS spatbordjes.

Zo'n fiets ben ik nu aan het opbouwen, ook al rechtvaardigt mijn woon-werkverkeer (9 kilometer enkele reis) dat nauwelijks.

.tsooJ
Merlijny2k schreef:Je zorgen over singlespeed met wind tegen zijn overigens wel gegrond. Zeker als je geen racestuur hebt. Vorig jaar telde in de herfst twee dagen dat de trip met wind vol tegen (Rotterdam Vlaardingen, kan je een flinke westenwind krijgen soms) echt zwaar knokken was. Dan zit je wel even te vloeken voor je op je werk bent. Op de lange fietspaden zie je ook nog wel eens jongens op een Stevens City Flyer of Courier. Die kunnen ook behoorlijk hard gaan.
Ik rijdt bijna alles tegenwoordig op een fixie. Stalen raceframe van vroeger, zelf opgebouwd. Prima te doen. Hij weegt gek genoeg door gebrek aan alle derailleurs etc, even veel als mijn aluminium racefiets met carbon vork... Hierbij kan je in tegenstelling tot een singlespeed niet je benen stil houden. Maar dat went heel snel!
Met tegenwind moet je wel iets meer je best doen inderdaad. Maar dat komt ook wel goed.
Een optie voor dat probleem kun je dan weer vinden bij surly. Ze hebben een tandwieltje voor fixies met twee aan elkaar, ze hebben dan 2 tandjes verschil. http://surlybikes.com/parts/dingle_cog/ Als je dan een dubbel voorblad neemt, met ook 2 tandjes verschil, kun je als het heel hard waait zonder je achterwiel te verzetten gewoon een versnelling lichter pakken. Een andere optie voor onderhoudsvrij is, dan heb je juist weer wel een fiets waar je je benen kunt stilhouden, een oude racefiets met (meestal 6sp) cassette ombouwen tot singlespeed. Let op! de fiets moet wel horizontale, of schuine achterpadden hebben of je gebruikt de oude derailleur als, of een nieuwe kettingspanner. De cassette gewoon behouden, alles er af: Derailleurs, shifters, etc, de ketting inkorten en op een van de tandwielen uit de cassette leggen. Bij tegenwind zet je het wiel een stukje dichterbij (of niet als je die kettingspanner hebt) en de ketting op een groter kransje, trap je ook lichter.
Oude racefiets op marktplaats, zorg dat je er een koopt met oogjes op de achter- en voorvork en er kunnen ook nog eens een bagagedragertje en vaste spatborden op.
Zit wel ver!!! onder je budget natuurlijk. Ik weet niet of dat een probleem is ;)
Bij mij staat een antieke Orbea te verroesten met een achterwiel met aan beide kanten een tandwiel. Achterwiel omdraaien en je hebt een ander verzet.
Ik weet niet of zoiets nog gemaakt wordt, duospeed dus.

Singlespeed vind ik helemaal niks, hooguit voor de wielerbaan. Maar ik fiets dan ook niet op vlak terrein, zonder wind.
Diederik Thier schreef: kun je dan weer vinden bij surly. Ze hebben een tandwieltje voor fixies met twee aan elkaar, ze hebben dan 2 tandjes verschil. http://surlybikes.com/parts/dingle_cog/ Als je dan een dubbel voorblad neemt, met ook 2 tandjes verschil, kun je als het heel hard waait zonder je achterwiel te verzetten gewoon een versnelling lichter pakken.
Leuk! die kende ik nog niet. Nadeel lijkt me dat het wel een vieze handen oplossing is. Dat kun je natuurlijk gezeur vinden maar ik vraag me toch af of het handig is voor woon-werk. Stel je even voor. Je rijdt heerlijk met wind mee naar je werk. Na het werk loop je twee trappen af naar je fiets en ziet dat het wel erg hard waait. Als je nu je verzet verandert kun je of met vieze handen opstappen en je handgrepen vervuilen, of de trap weer oplopen en je handen gaan wassen. Beide opties zou ik niet echt heel vrolijk van worden. Blijft dus eigenlijk alleen maar leuk als het echt maar een paar keer per jaar hoeft en dan kan je alweer bijna net zo goed gaan boksen :-)

Merlijn.
Merlijny2k schreef:
Diederik Thier schreef:
Leuk! die kende ik nog niet. Nadeel lijkt me dat het wel een vieze handen oplossing is. Dat kun je natuurlijk gezeur vinden maar ik vraag me toch af of het handig is voor woon-werk.
Dan prop je toch een benzinepomp handschoen in je zadeltasje oid
Kom, zeg! Single speed is single speed. Flip-flops, dingles, da's allemaal voor watjes. een beetje gezonde Hollandse jongen fietst op één en hetzelfde verzet tegen de wind in, tegen de brug op, in de zon, door de sneeuw, hagel en ijzel naar school of naar werk en terug. Op een pisbakkenstalen herenfiets van tegen de dertig kilo.

.tsooJ
Alien schreef:Kom, zeg! Single speed is single speed. Flip-flops, dingles, da's allemaal voor watjes. een beetje gezonde Hollandse jongen fietst op één en hetzelfde verzet tegen de wind in, tegen de brug op, in de zon, door de sneeuw, hagel en ijzel naar school of naar werk en terug. Op een pisbakkenstalen herenfiets van tegen de dertig kilo.

.tsooJ
Allemaal goed en wel, maar ik zie dat toch niemand dagelijks doen over een
afstand van 25km enkel......
hallo,
lang niet op het forum geweest, toch even inspringen op deze vraag; ook al zijn er al vele goede suggesties langs gekomen.

1)goed zitten is belangrijk: als je zoveel kilometers gaat malen elke dag dan moet de fiets echt perfect zitten. Neem dus geen risico hiermee. als je weet welke maat je nodig hebt voor een fiets fijn, als je dat niet weet zou ik toch langsgaan bij een heel goede fietsboer en je laten opmeten. (soms kost het geld, soms doen ze het gratis, bij aankoop is het normaal altijd gratis)
2)goed zitten betekent ook een goed zadel, stuur, handvaten en pedalen. dat is alles waarmee je in aanraking komt met de fiets.
3)goede banden: daarmee is je comfort goed en mag je eigenlijk vergeten dat je plat gaat rijden. het kan, maar de kans is klein; als je route echt vol glas ligt dan kan je eventueel latex in de band doen, ook al is dat niet ieders oplossing.
4)veiligheid: superbelangrijk: zorg ervoor dat je heel goede verlichting hebt, als je handig bent kan je ledlampen maken zodat je mega veel lichtopbrengst hebt; je kan voor een batterij kiezen aangezien je die elke dag kan opladen, maar zelf ben ik voorstander van een dynamohub in het voorwiel: is duurder, weegt meer, maar je hebt altijd stroom voor je lampen en dat is belangrijk.
5)veiligheid betekent ook goede remmen: een zijoptrek is voor mij geen alternatief, die opa fietsen hebben dat vaak, ook hebben ze vaak nog stalen velgen: bij regenweer rem je geen meter: dus alu velgen; goede remblokken en liefst een V-brake of beter; (ook een trommelrem kan)
6)veiligheid is ook gezien worden, dus een reflectoren zowel op fiets als op kledij zijn belangrijk; reken echt maar op een redelijke som voor degelijke kledij.

dit zijn de algemene opmerkingen. wat ik zou doen en waar ik zou opletten is hetvolgende.
1)ik zou voor een stalen frame gaan
2)ik zou voor een dynamohub gaan en led lichten
3)ik zou voor een brooks lederen zadel gaan
4)ik zou een stevige achterdrager nemen want misschien moet er toch ooit iets mee of wil je ermee naar de winkel
5)spatborden is een noodzaak, liefst stalen als je die nog kan vinden
6)ik zou voor een recht stuur gaan: je hebt iets meer controle vind ik over het sturen en in stadscondities is dat niet onbelanrijk; zorg wel voor een sportieve houding, dat wil zeggen dat je zeker niet rechtop zit maar redelijk voorover gebogen.
7)versnelling: OJEE dit gaat gecontesteerd worden: ikzelf rij al jaren met een sturmey archer 3 speed: die gaan zogezegd snel stuk, maar ik heb er nog nooit eentje in de prak gereden, (okee ik vet ze wel in om de twee jaar). je kan dan ook een kettingkast gebruiken en je ketting blijft perfect inorde. ik zou NOOIT voor een derailleur gaan bij woon werkverkeer als het tenminste vrij vlak is.

800 euro is een beetje een tussenbedrag. je kan bijvoorbeeld voor 250 euro een perfecte tweedehands kopen (goede frame met naafversnelling) en dan nog 250 uitgeven voor een eventuele upgrade.

wil je alles nieuw dan zou ik iets meer uitgeven; fahrradmanufaktur levert veel waar voor z'n geld. maar dan ben je iets meer kwijt. (je zou daar een nexus 8 kunnen aanschaffen)

hou vooral in het oog dat je veel geld aan je kledij gaat geven en dat als je niet zelf gaat sleutelen een goede fietsenmaker in de buurt moet hebben. Toch denk ik dat fiets (tweedehands of niet) die inorde is gezet, twee jaar moet kunnen draaien zonder probleem (daarna nieuwe banden, assen opnieuw invetten.....)

veel geluk, laat maar horen wat het geworden is
groetjes
eenzame schreef:
Alien schreef:Kom, zeg! Single speed is single speed. Flip-flops, dingles, da's allemaal voor watjes. een beetje gezonde Hollandse jongen fietst op één en hetzelfde verzet tegen de wind in, tegen de brug op, in de zon, door de sneeuw, hagel en ijzel naar school of naar werk en terug. Op een pisbakkenstalen herenfiets van tegen de dertig kilo.
Allemaal goed en wel, maar ik zie dat toch niemand dagelijks doen over een afstand van 25km enkel......
Tja, ík ben niet degene die voor die afstand een singlespeed aanraadde…

.tsooJ
Alien schreef:Tja, ík ben niet degene die voor die afstand een singlespeed aanraadde…

.tsooJ
heb je ooit wel eens 25 km op een fixie gereden?
heb je ooit wel eens een "pisbakkenstalen herenfiets "gewogen?
Ik ben afgelopen zaterdag naar bike2build geweest.
Duurde even voordat ik een verkoper te pakken had, want het was super druk. Ik heb mijn wensen verteld en hij dacht meer aan een racefiets. Ik heb hem gezegd, dat ik dat liever niet wil, omdat ik ook gewoon "normaal" wil fietsen wanneer ik dat wil.

Hij had niet echt veel staan voor mijn lengte en postuur:-) Hij heeft mij toen laten fietsen (in de winkel) op een Cube Hooper. Ik vond dit niet lekker zitten. Ik zat voor mijn gevoel dicht op het stuur. En fietsen kan je haast niet in de winkel. Het is super druk en je moet je overal doorheen slalommen. Het frame vond ik ook niet mooi (dikke buizen). Verkoper kon niet echt veel vertellen en ik moest zelf maar vragen blijven stellen.

Ik heb nu bike4travel een e-mail gestuurd of ik op de vsf randonneur een proefrit mag maken. Binnenbeenlengte is 95cm en een framemaat van 61 of 63 cm is toch wel wenselijk.

To be continued...
Wel een racefiets gaat ontegensprekelijk harder, een stuk harder zelf. toch is dat geen optie. (volgens mijn bescheiden menig); ik weeg evenveel als jou en blijkbaar doe je aan fitness; dus waarschijnlijk nog eens een pak kracht in de benen. ikzelf duwde ooit bij een revalidatie 350kg omhoog, en toen werd het duidelijk waarom ik racefietsen de prak in trap. kettingen die breken, sturen en stuurpennen die ik krom trek... wielen die gewoon paraplu staan. Een racefiets is een mooi staaltje techniek maar geen enkele van mijn vrienden op een racefiets weegt meer dan 80kg en die rijden er niet elke dag mee, daarbij komt ook dat ze er veel onderhoud aan doen. (iets vervangen lang voor het stuk is);

indien je 5 fietsen zou hebben hangen dan kan je dat eventueel aanschaffen, maar als je werkpaard nodig hebt waarmee je zowat alles kan is dat geen optie. als je rit redelijk vlak is speelt het gewicht van de fiets minder mee. zorg gewoon dat je snelle banden neemt en een redelijk diepe zit.

bike4travel is een deftige zaak, je zal uiteindelijk bij dat soort zaken uitkomen denk ik; en bij dat soort fietsen: snel, avaghon, fahrradmanufaktur.... je bent een nederlander, dus deftige zaken genoeg bij jullie. je gaat wel wat meer kwijt zijn, maar dat ga je snel vergeten zijn, het comfort, de kwaliteit en de duurzaamheid van die merken is redelijk indrukwekkend.

doei
mvcsteroids schreef:Ik ben afgelopen zaterdag naar bike2build geweest.
Duurde even voordat ik een verkoper te pakken had, want het was super druk. Ik heb mijn wensen verteld en hij dacht meer aan een racefiets. Ik heb hem gezegd, dat ik dat liever niet wil, omdat ik ook gewoon "normaal" wil fietsen wanneer ik dat wil.

Hij had niet echt veel staan voor mijn lengte en postuur:-) Hij heeft mij toen laten fietsen (in de winkel) op een Cube Hooper. Ik vond dit niet lekker zitten. Ik zat voor mijn gevoel dicht op het stuur. En fietsen kan je haast niet in de winkel. Het is super druk en je moet je overal doorheen slalommen. Het frame vond ik ook niet mooi (dikke buizen). Verkoper kon niet echt veel vertellen en ik moest zelf maar vragen blijven stellen.

Ik heb nu bike4travel een e-mail gestuurd of ik op de vsf randonneur een proefrit mag maken. Binnenbeenlengte is 95cm en een framemaat van 61 of 63 cm is toch wel wenselijk.

To be continued...
Ah, ik dacht dat ik de enige was. Maar bike2build is dus een van de mooiste zaken (veel fietsen) waar je dus een fiets niet buiten mag proefrijden. :shock: :shock: :shock: Ik zag wel mooie Cube fietsen, maar dan wil ik toch wel even op klinkerpaadjes en asfaltpaadjes fietsen om de zit en stabiliteit te testen. Maar dat mag niet.

Je kunt ook Herwerden bezoeken in Voorburg. Schijnt een goede zaak te zijn. Of 12gotrading in Waddinxveen.