Name: Christiaan
Email:
zandt@hetnet.nl
Nou, alsof de duvel ermee speelt: ik zit middenin een opmerkelijke ervaring met fietsverzekering ENRA. Onlangs is mijn fiets (Be one) gestolen. Binnen een week had ik een uitkeringsbesluit: positief! Lof en hulde. De vergoeding in natura via de fietsenzaak waar ik mijn fiets heb gekocht (Rijwielhandel Ferwerda in Groningen). Zij zijn verplicht mij dezelfde fiets te leveren of een 'gelijkwaardig vergelijkbaar rijwiel'. Daar gaat het mis: mijn wensen zijn wel wat veranderd het afgelopen jaar, en ik heb nu een fiets op het oog die zij niet in eerste instantie leveren. Ik heb doorlevering voorgesteld (zij kopen de fiets in bij de leverancier en verkopen hem door aan mij), maar ze blijken onverzettelijk: ik moet en zal bij hun een fiets uitkiezen, die ik dan maar moet inruilen bij de zaak waar mijn droomfiets wordt geleverd. Terwijl ze daar juist (terecht…) zeggen: "wij ruilen geen confectie-fietsen in". De verzekeringsmaatschappij blijft stoicijns en verwijst naar de verzekeringsovereenkomst. Zucht. De consumentenbond adviseerde een bezwaarbrief te sturen, wat ik nu maar heb gedaan. Niet alleen aan de verzekeraar, maar ook aan de raad van toezicht op schadeverzekeringen en aan de nationale ombudsman voor het verzekeringswezen. Mijn advies is dan ook: sluit een verzekering voor een fiets af via een zaak waarin je vertrouwen hebt. Als je wat minder ervaren bent, zoals ik, dan leer je snel bij en kunnen je behoeften per fietsreis veranderen. Bij een doorsnee fietsenzaak vang je daarna bot…
--- --- --- --- --- --- --- --- ---