Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderweg ketting smeren. Welk smeermiddel gebruiken jullie? - Forum Wereldfietser

Onderweg ketting smeren. Welk smeermiddel gebruiken jullie?

Onderweg gebruik ik zelf een klein flaconnetje van het synthetische smeermiddel FinishLine CrossCountry. Op zich bevalt dit middel wel, vooral als je veel in de regen rijdt.
Maar..in zomerse omstandigheden blijft al het stof en vuil wel erg makkelijk aan de ketting kleven waardoor binnen de kortste keren de ketting onder een dikke 'koek' zit: niet fijn!
Daarom ben ik op zoek naar een 'schoner' smeermiddel voor onderweg. Op reis gebruik ik liever geen spuitbus.
Tips? Aanraders?
Het is alweer een tijdje geleden, maar deze vraag komt regelmatig terug.
Klik hier: http://www.google.nl/#hl=nl&biw=1912&bi ... 3c957fcd5c en lees je suf :D Klik ook op "meer resultaten van wereldfietser.nl weergeven".
Overall conclusie: mountainbikers in rul zand zijn gebaat bij waxsmering, maar voor op reis is het nut betrekkelijk en werkt een poetsdoek af en toe ook wel.
Succes.
Bedankt voor de link, Leon! Maar.. deze discussie is al weer van enige jaren geleden en fabrikanten komen regelmatig met wat 'nieuws', wellicht zijn er in de tussentijd betere middelen op de markt gekomen, vandaar mijn oproep.
Mijn recept is een lap erover en af en toe een nieuwe ketting.
Wim
Ik neem aan dat je niet op vakantie een nieuwe ketting gaat lopen monteren?
Nee maar ik vertrek wel met een verse. Onderweg gooi ik er met een zekere regelmaaat flink wat dikke olie op, en dat is het weer. Als ik wel een echt lange tocht zou maken zou ik ergens onderweg op tijd iets nieuws monteren.
Wim
IK gebruik Boeshield T9. Bij nat weer is elk smeermiddel wel degelijk maar als je in stoffig, broeierig heet weer gaat fietsen dan koekt het meestal allemaal aan elkaar, minder met Boeshield, gaat ook minder snel piepen.
Boeshield T9 idem dito, zowat alle 200 km. Nog geen 'koek' op mijn ketting gezien.
1) Ketting schoonwrijven met een vod (eventueel met Boeshield als 'schoonmaakproduct' 2) Ketting smeren 3) nachtje laten staan 4)ketting droogwrijven
Luc.
Pedro's, met name omdat ik vind dat de dopjes ervan goed sluiten, en dat is wel zo fijn in de stuiterende fietstas....
Hier ook Finshline Crosscountry, ben er best wel kwistig mee, en dat vuil poets ik er na thuiskomst van af, worst case gooi ik er een nieuwe ketting op a la Wim. Ervaring met droog en minder vuil aantrekkend spul is dat het er bij de eerste de beste bui af spoelt en je ketting gaat roesten.

Roef
Ik gebruik sinds een tijdje Cyclon Dry Weather Lube, prima te doseren in druppelvorm. Voor op fietsvakantie heb ik altijd een klein flaconnetje van 100 ml waar ik 50 ml Cyclon dry weather in doe en 50 ml MTB Wet Lube. Zo heb je altijd wat smering voor droge en natte omstandigheden. Dit bevalt mij prima. 's-Avonds de ketting/derailleurs van een druppel Cyclon voorzien, de ketting even in een scheve stand zetten en 's-morgens even met een zakdoektissue of een oud doekje over de ketting gaan en zowel ketting als derailleurs lopen weer primal.
Groet
Frits
Boeshield T9. Zowel onder natte als droge omstandigheden een aardig compromis. Geeen aangekoekte zooi. Goed te doseren en een degelijke dop. Voor droge omstandigheden bevalt de wax van Santos (te koop bij de meeste dealers) mij ook goed.

Ben
Ik ben in Amerika hier tegen aan gelopen/fietst.....
http://www.rocklube.com/
Dit spul maakt de ketting schoon en smeert het gelijk ook weer!! Werkt tot nu toe perfect!
Weet niet of het in NL te verkrijgen is.
Afbeelding

Na een dag of 3 begint hij weer te kraken, dus 's avonds een doek overheen, wat olie opsmeren dan 's ochtends zo droog mogelijk maken.

Ik overweeg het sterkt om volgende keer zo'n hebie kettingkast op te zetten voor Afrika.
Bij de tankstations een lege oliefles pakken uit het afval: er zitten altijd nog wat druppen motorolie in. Dit is mijn noodoplossing voor onderweg. Werkt redelijk goed; beter dan een droog ketting natuurlijk.