Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin GPS aanschafkeuze? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Garmin GPS aanschafkeuze?

In navolging op wat ik al geschreven is het misschien ook nog het vermelden waard dat als je eenmaal de voor- en nadelen van een bepaald type kent je je misschien afvraagt waarom heb ik niet toch voor dat iets duurdere model gekozen. De functies die vaak wel op de nieuwere en duurdere modellen zitten zijn er natuurlijk niet zomaar opgezet, ook omdat Garmin best weet wat gebruikers van hun apparaten willen hebben. Zelf heb ik nu een kapotte eTrex (rubber rand laat los (garantie)) en heb me indertijd ook afgevraagd of ik niet toch een Edge model had moeten kiezen, de mogelijkheid om oplaadbare batterijen te kunnen gebruiken heeft uiteindelijk de doorslag gegeven (en het prijsverschil ook een beetje natuurlijk).
Paul&Yvette schreef: Maar ben benieuwd of ik met een kleiner model, zoals de edge 605,705 ook weg kom voor mijn doel?
Ik denk dat je bij die twee types al gauw aanloopt tegen het probleem dat er niet genoeg tracks op passen (zelfde probleem heb je met de Etrex series). Daar is dan wel weer een oplossing voor te bedenken maar dan moet je aan de slag om van lange tracks weer een aparte kaart te maken etc Leuk als computeren je hobby is maar ik denk dat je dan beter meteen een nieuwer Garmin model kunt aanschaffen als de 800 of 62s waar je veel meer tracks en routes op kan slaan. Aan die ingebouwde topo heb je denk ik niet veel. City Navigator Europa is wel aan te bevelen omdat op de gratis openstreetmap kaart van Frankrijk nog veel wegen ontbreken.
Ik denk dat je bij die twee types al gauw aanloopt tegen het probleem dat er niet genoeg tracks op passen
Bij de edge705 heb je helemaal geen tracks nodig. Je kunt gebruikmaken van een Course, deze kan wel 2000 km lang zijn en zal zeker voldoen voor een route door europa. Als je een track hebt van de route kun je die makkelijk omzetten naar een course, daar hoef je geen computer deskundige voor te zijn.

Als je dan toch graag tracks wilt rijden en je hebt er teveel, kun je die extra tracks altijd op een 2e SD kaartje zetten en dan kaartje wisselen als het nodig is.

Ik zou wel voor een kleuren display gaan, dat leest toch veel fijner.
Qua gebruiksgemak springen volgens mij die 62-serie en de Oregon/Dakota er wel bovenuit.

De Dakota heeft t.o.v. de Oregon ook nog eens een (veel) langere batterijduur. Die zou dus mijn voorkeur hebben.
Kies wel een GPS met schaduwreliëf basiskaart. Daardoor kun je ongeacht welke navigatiekaart je gebruikt in ieder geval een idee krijgen van de steilheid van wegen en paden. Ook met de OpenStreetMap (OSM) kaarten, zoals van Minko alsmede de OpenMTBMaps.

Nadeel van de OSM-kaarten is dat m.n. Europa er goed op staan, en dan ook nog niet eens Noorwegen bijv. Daar kwamen we achter vóór de Buitenlandtocht vorig jaar.
Die City Navigator is wel verdomde handig voor directere routes (vermoeidheid, slecht weer), of om gewoon een idee te hebben waar je ongeveer zit als de precieze weggetjes waar je op fietst er niet op staan.

En wat Bas al zegt: als je weet waar en hoe je moet zoeken, zijn er nog wel wat goede kaarten te krijgen.
Kogaatje schreef: Als je dan toch graag tracks wilt rijden en je hebt er teveel, kun je die extra tracks altijd op een 2e SD kaartje zetten en dan kaartje wisselen als het nodig is.

Ik zou wel voor een kleuren display gaan, dat leest toch veel fijner.
Dat werkt dus weer anders op de Etrex. Die kan geen tracks van de Sd kaart lezen, alleen in het interne geheugen opslaan. Vreemd genoeg kan die wel de afgelegde tracks wegschrijven naar SD kaart, iets wat de Dakota weer niet kan. Die slaat al zijn tracks op in het interne geheugen. Crasht de boel dan ben je alles kwijt. Kortom, ieder model is weer anders. Laat je dus goed voorlichten door een gespecialiseerde winkel (Waypoint bijv, geen Bever of een dozenschuiver).

@Robertjan: zo'n schaduwrelief kaart zit niet op de Dakota (kan je overigens wel ergens downloaden). De kaart wordt er wel onleesbaarder door. Misschien wel handig als je een hoogteprofiel wilt bekijken van de route onderweg.
@Bas1988:" gooit alle campings en supermarkten van Europa erbij "

Staan die op de Garmin kaarten of zijn dat aparte bestanden?
Hoe comleet zijn ze?

Groeten Willem
Wilm schreef:@Bas
Hoe comleet zijn ze?
Een andere vraag: En hoe betrouwbaar.

Ik zag een laatste versie van CityNavigator.

Klassieke check voor kaarten is voor mij het Voorlichtingscentrum van SBB in Nunspeet.
Staat die op de goede plaats, dan hebben ze hun werk goed gedaan.
Staan er 2 op dan wordt het al minder.
En staat het op de foute plek, dan is het dus knudde, en dan kun je je afvragen hoe betrouwbaar de rest van de gegevens is.

En jawel hoor op de Citynavigator staat het op de verkeerde plek.

Het oude centrum in het Zandenbos is in maart 2002 afgebrand.
Het nieuwe is in 2004/2005 geopend.

Hoezo betrouwbaar?

Peter
Peter M, is Openstreetmap niks voor jou? Of ben je daar al actief?
Zag een vraag van Peter over kaartmateriaal,

Ik lees vanalles over kaarten enz. maar zijn er alternative te downloaden voor de City navigator Europa NT van garmin?

Zo ja dan kan ik me 93 euro besparen:)

Paul
Openstreetmap, maar de mate van gedetailleerdheid hangt sterk af van de regio. De Benelux en Duitsland zijn vrij gedetailleerd. Frankrijk wat minder. Voordeel tov de CN kaarten zijn de aanwezigheid van fietspaden en onverharde wegen op de osm kaarten.

Zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_ ... n/Download

osm kaarten vgl met google maps:
http://sautter.com/map/?zoom=11&lon=5.9 ... 0FTFFFFTFF
(schuif naar links google, naar rechts osm)
Interassante tips allemaal. Ik heb een kleine gebruikers aanvulling:

Ik rijd ongeveer 3 mnd met de Dakota 20. Ik heb 2 kaarten, topo benelux en city navigator europe welke ik beide tegelijk actief heb staan. Wat ik erg prettig vind (vooral in het buitenland) zijn de poi's. Er staan ontzettend veel campings, restaurants, winkels etc. in. Als je routeert naar een plaats of waypoint (net als tom tom) en je zet het apparaat op energiebesparingsstand dan licht het scherm alleen dan op (met een piepje) als je van richting moet veranderen, erg handig en bespaart enorm je batterijen.

(googel even op GPS wijzer, erg handig boekje, hierin wordt o.a. de Dacota 10 en 20 in beschreven)

suc6
Wijnand
Ga voor een Oregon of Dakota. Dit zijn robuuste, waterdichte toestellen die draaien op standaard batterijen. Ik heb zelf een Oregon 450 en ben daar tevreden over. Dit ding kan tegen een stootje en kan eens in het water vallen zonder stuk te gaan. Vandaag nog 100 km gefietst, het zweet gutste van mijn hoofd op de Oregon tijdens het selecteren van een nieuwe route. Ik houd de Oregon onder de kraan om het zout, zand en vet weg te spoelen na een dag fietsen. Je kunt een RAM-mount kopen waarin je de Oregon/Dakota vastklikt, ideaal.
soprano schreef:Je kunt een RAM-mount kopen waarin je de Oregon/Dakota vastklikt, ideaal.
Voor 9 euro incl verzendkosten heb ik nu deze stuurhouder voor oa Oregon en Dakota:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0751516254

Afbeelding

Het ding inmiddels (na 2 weken) binnen en getest. De constructie ziet er solide uit en steekt niet al te ver boven het stuur uit. Je kan 'm alle kanten opdraaien en zijdelings kantelen zodat het zicht op het scherm onder alle lichtomstandigheden perfect is. Kortom een aanrader en een hele vooruitgang op de standaard Garmin steun.
Ik heb de Etrex legend en ben daar niet tevreden mee, totale miskoop.
Hoop nog steeds dat TomTom een fiets navigator uitbrengt met lange batterijduur.
NurEinTier schreef:Ik heb de Etrex legend en ben daar niet tevreden mee, totale miskoop.
Hoop nog steeds dat TomTom een fiets navigator uitbrengt met lange batterijduur.
Het zal wel opluchten, maar zonder toelichting kan niemand hier wat mee.

Komt er rook uit, zijn de batterijen na een uurtje fietsen leeg, staat Kiel Windeweer niet op de ingebouwde kaart, meer voor jou niet te begrijpen knoppen dan een 747, dat willen we weten ;)
Ik vermoed de 747 reden ;-) Misschien heb je dan meer aan een nüvi, dat is de tomtom van garmin. Deze paste toevallig ook op de boven afgebeelde houder van de Dakota/Oregon, hier een test filmpje met de Openfietsmap:

Hoewel het vaak afgeraden wordt om een telefoon voor navigatie te gebruiken ben ik het hier niet helemaal mee eens. Ik heb inmiddels een aantal tochten gemaakt met:

- Motorola Defy (Android)
- Op stuur gezet dmv universele houder
- Google Maps (online navigatie) / CoPilot Live (offline navigatie)
- icm Zzing lader + Shimano DH-3N80 naafdynamo.

De Motorola Defy onderscheidt zich van menig ander smartphone door een betere schok-, en waterbestendigheid. Voor echte betrouwbare waterdichtheid (die overigens ook verloren gaat wanneer je er een usb-kabel in steekt) zit je helaas toch vast aan bijvoorbeeld een (ortlieb) stuurtas plastic cover. Ik zit nog te kijken of er iets te fabriceren valt dat ik over de telefoonhouder heen kan doen in het geval van regen.

Over google maps ben ik erg te spreken; het grote nadeel is natuurlijk dat het niet bruikbaar is buiten nederland omdat google maps een internet-verbinding nodig heeft voor het downloaden van kaarten. Binnen Nederland is het wat mij betreft dé oplossing; synchroniseert ook mooi met je contacten e.d.

Ik heb copilot live nog niet heel veel uitgeprobeerd; het werkt in ieder geval wel maar heeft de neiging (kleine) offroad wegen te negeren (ook op fiets/wandel modus). Levert vaak wel een snelle route op. Ik hoop nog steeds dat tomtom een keer geport wordt naar android.

Voor mijn situatie is dit in ieder geval een veel beter keuze dan een (fiets-)GPS, omdat het je een apparaat scheelt, daarnaast zijn de mogelijkheden van een moderne telefoon veel uitgebreider; zo kan ik ook muziek afspelen, snel ergens een foto van maken, met mijn shotgun applicatie spelen, internetten, ben ik niet gebonden aan één navigatie-programma/kaart, etc.

Nadelen zijn er ook: relatief klein scherm (wel hoge resolutie), relatief veel trillingen (ligt denk ik meer aan de houder), kompas is niet heel bruikbaar omdat je op je stuur al snel van richting veranderd; is ook wel weer grappig omdat google maps de kompas integreert; door met je stuur te draaien weet je dan soms welke afslag je moet hebben :D.
Ik heb (nog) geen ervaring met Android, maar heeft Openstreetmap geen apps hiervoor? Dan heb je Tomtom en garmin helemaal niet nodig!

Hoe zit het trouwens met de afleesbaarheid van het scherm buiten?
Even opgezocht en er bestaan inderdaad een hele boel Android apps die met Openstreetmap werken. Maakt Android toch weer wat interessanter, ik had voorlopig vooral aan OviMaps van Nokia gedacht aangezien Google Maps online is...
Ik zal me eens verdiepen in (al die) android-apps voor openstreetmap en ze uitproberen. Ik heb al wel een enkele (gratis) geprobeerd, maar die vielen tegen (met name qua functionaliteit) tov google maps / copilot live. Ik weet daarnaast eerlijk gezegd niet wat de kwaliteit is van de openstreetmap kaart; binnen Nederland heb ik het toch niet nodig; maar als de kaart buiten Nederland goed is, is het zeker het overwegen waard.

Afleesbaarheid van het scherm is prima vind ik. In de houder zit een soort kogelscharnier waarmee ik de telefoon in alle richtingen kan draaien; als je daar een beetje mee speelt is de afleesbaarheid altijd prima; en ik stel het tijdens het fietsen zelden bij.

Wel vind ik dat het bedienen van de telefoon tijdens het fietsen lastig is; omdat een smartphone over het algemeen kleiner is dan een gps en omdat het geheel trilt op het stuur; heeft misschien ook met de houder te maken.