Hallo Aart,
Reizen met de fiets in de trein naar België is vaak een avontuur, maar het is mij altijd wel in een halve dag gelukt. In 2009 heb ik op dit forum een treinreis van Ieper naar Leiden en van Roosendaal naar Gent beschreven (zie
dit draadje). De Beneluxtrein die jaren terug al zou worden vervangen door een hogesnelheidstrein, rijdt overigens nog steeds. Het gerucht over Oostenrijks materieel in België is nieuw voor mij; maar ook in Oostenrijk kunnen fietsen in de trein, dus dat lijkt me niet echt een obstakel. Een groter probleem is dat er bij de NS vaak onjuiste informatie wordt verstrekt.
Ik heb zelf ook nog even de dienstregeling voor 1e Paasdag bekeken. Het is zeker een bijzondere dag: de IJsselbrug bij Zwolle wordt dan vervangen en over de oude Moerdijkbrug rijden ook geen treinen. Alleen met de Fyra kan over de nieuwe Moerdijkbrug van Rotterdam naar Breda gereisd worden: zonder toeslag, maar ook zonder fietswagon. Via Rotterdam reizen is dus geen optie: een
blessing in disguise, want Rotterdam Centraal is immers een enorme bouwput, waar het met een fiets geen feest is om over te stappen. De Beneluxtrein rijdt met Pasen vanaf Breda. De intercitytreinen uit Groningen rijden vanaf Zwolle nu niet naar Amersfoort, maar via Arnhem naar Roosendaal, dus ook via Breda. In Zwolle kunnen er dus al fietsen uit Groningen in de trein staan, maar vroeg in de middag zullen de meeste fietsers wel aan het fietsen zijn.
Als je om 13:00 uur in Heerenveen kunt zijn, geldt het volgende reisschema:
13:01 Heerenveen (spoor 3)
13:40 Zwolle (spoor 3a)
overstappen
13:49 of 14:19 Zwolle (spoor 5a)
16:20 of 16:50 Breda (spoor 6)
overstappen
17:18 Breda (spoor 6)
18:00 Antwerpen Centraal (beneden)
overstappen
18:34 Antwerpen Centraal (boven, spoor onbekend)
20:11 Oostende
Als het meezit, staat de Beneluxtrein in Breda al klaar voordat de Fyra arriveert met reizigers uit de Randstad, zodat het fietscompartiment (ongeveer halverwege de trein) waarschijnlijk nog leeg is. Kun je het niet meteen vinden, klamp dan even een conducteur aan; die hoort er in de Beneluxtrein ook op toe te zien dat reizigers met koffers of kinderwagens ruimte vrijmaken voor fietsen.
Mocht je de Beneluxtrein toch missen (hij valt ook wel eens helemaal uit), dan kun je het beste doorreizen naar Roosendaal en daar de boemeltrein naar Antwerpen nemen. Ik ben ook wel eens van Roosendaal naar Essen (10 km zuidelijker, net over de grens) gefietst om daarvandaan een trein te nemen.
In Belgische treinen kan de deur van het fietsenhok alleen door conducteurs geopend worden. Fietstassen moeten dan van de fiets worden gehaald: soms mogen die ook in het fietsenhok staan, soms neem ik ze mee naar mijn zitplaats. Een enkele keer is het op een Belgisch station zo druk, dat het niet lukt om bijtijds een conducteur te vinden. Dan til ik de fiets met bagage zelf de trein in en blijf er naast staan tot er een conducteur langskomt. Die maakt dan vaak de fietsenberging alsnog open, soms na een vermaning, soms na een verontschuldiging; of is Oost-Indisch blind en loopt gewoon door.
Van Oostende naar Nieuwpoort is goed te fietsen, maar bij flinke tegenwind is deze kustroute een tijdrovende uitdaging. Je kunt hier ook gebruik maken van de kusttram, die de afstand tussen deze steden in 40 minuten aflegt. Je houdt dan wat meer tijd over voor de frontlijnroute. Een fietskaartje voor de kusttram kost 2 euro. Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd, dus ik ben wel benieuwd of een volgepakte fiets makkelijk in de kusttram past.
De kusttram begint overigens al bij het station van Knokke, dat op slechts een paar uur fietsen van Vlissingen ligt. M.b.v. deze tram zou je ook in een uur of vier van Vlissingen in Nieuwpoort kunnen komen.
Veel plezier en inspiratie op je tocht!
Kees