Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin GPS aanschafkeuze? - Forum Wereldfietser

Garmin GPS aanschafkeuze?

Beste mensen,

Al meerder keren heb ik op dit forum onderwerpen over gps gelezen. Ben van plan om de Garmin GPSmap62s aan te schaffen. Maar als ik dit model in de winkel bekijk vind ik hem erg groot ten op zichtte van andere modellen.

Vraag me af of ik met een EDGE serie ook weg kom? Wil de gps gebruiken om mij "de Groene weg naar de middellandse zee route" te navigeren.

Als ik bij Garmin op de site kijk zie ik een paar grote verschillen tussen de EDGE en de GPSmap62s.

In hoeverre is dit belangrijk voor mijn fietsroute, de groene weg route naar de middelandse zee? http://gpstracks.nl/fietsroutes-lf.php?id=1922
Vraag me af wat eigenlijk het verschil is tussen deze gegevens, en in hoeverre dit belangrijk is voor deze route te fietsen.

Aantal waypoints: edge 200. Bij GPSmap62s 2000
Track(s)log: edge geen? Bij GPSmap62s 200 tracks, totaal 10.000 punten
Route's: edge overig geheugen. Bij GPSmap62s 200
Intern geheugen: edge alleen microSD. Bij GPSmap62s 1700MB

Graag zou ik willen weten wat het grote verschil is tussen Waypoints, Tracks en Route's? Zie dat dit bij de GPSmap62s veel meer is dan bij een EDGE serie. Maar in hoeverre is dit belangrijk voor mijn doel?

Hopelijk zijn er mensen op dit forum die mij hier iets over kunnen vertellen:)

Al vast bedankt,
Paul
Paul,

Welk type Edge bedoel je? Want daar zit nog wel wat verschil in.
Paul, het is handig als we weten welk type Edge je in je vergelijking gebruikt, er is een Edge die meer lijkt op een te dure fietscomputer (de 500) er is er ook een die waarbij eigenlijk niets meer te wensen overblijft (de 800) (en nog iets daartussen). Voor het prijsverschil kun je er twee van de te dure fietscomputers aanschaffen. In het algemeen kun je stellen dat als het apparaat duurder is het ook meer kan, ook de techniek zit hier niet stil dus nieuwere modellen zullen altijd nog weer sneller en beter zijn. Als je lang wilt wachten op een eventuele prijsdaling zou ik dat niet doen de prijzen zijn redelijk stabiel. Je weet voor welk doel je het ding in wilt zetten, dus is het belangrijk dat je ook weet of het scherm buiten in de volle zon nog leesbaar is, ander punt van aandacht is kan je de batterijen verwisselen en onderweg opladen of moet dit met een speciale lader. Laat je gewoon eens voorlichten bij een outdoor-winkel of een gespecialiseerde zaak. Ik weet dat je ze bij Bever kan huren en dat je dan hier in Nederland een beetje kan uitvinden of het door jouw gekozen type aan de verwachtingingen voldoet.
Daarnaast is het misschien ook handig om google voor je te laten zoeken, er zijn naast de Garmin-site legio pagina waar vergelijkingen, overeenkomsten en gebruikerservaringen te vinden zijn.
Dit zijn veel teveel vragen om hier even te kunnen beantwoorden.
(Of zo je wilt: ik ben er te lui voor).

Als je vragen hebt of informatie zoekt over GPS, kijk dan op hét GPS forum: http://www.gps-garmin.nl/.
Voldoende leesvoer voor een paar avonden en je kunt daar ook vragen stellen. Er zijn daar meerdere mensen die de verschillen tussen de verschillende toestellen kennen.

Als je een goed en deskundig advies wilt: ga naar Waypoint. Doe dat bij voorkeur niet op een zaterdag.

Paar losse opmerkingen.

De Edge is niet primair bedoeld voor een vakantiefietser, maar voor een sportfietser. Hartslagmeting, wedstrijdjes rijden tegen een virtuele tegenstander.

Waarom vind je de 62 te groot? Past ie niet op je stuur? Weegt ie twee keer zoveel als een ander toestel? Het scherm is ook groter en dat is weer een voordeel!

Maar als je de 62 echt te groot blijft vinden kijk dan ook eens naar de Etrex Vista/Legend HCx.
Klein, 24 uur op 2 AA batterijen. Dat laatste is ongeveer 3x de batterijduur van een modern(er) toestel. Wij hebben de Vista en overwegen serieus om er een tweede bij te kopen als back-up (ondanks de komst van Oregon, Dakota en 62).
Maar de Etrex is wel van een vorige generatie die soms (!) tekort schiet qua snelheid.

Bereid je er op voor dat je hééél veel tijd nodig zult hebben om goed met een GPS te leren omgaan. De logica van Garmin wijkt behoorlijk af van wat 'normale' mensen logisch vinden en de handleidingen zijn ronduit slecht. Bovendien zijn de Outdoor GPS-toestellen van Garmin ontworpen door mensen die volgens mij nog nooit op fietsvakantie zijn geweest. (De Edge is wél ontworpen in samenspraak met fietsers, maar dat is dan weer niet mijn categorie fietsers).
Zonder bovengenoemd forum zou ik het niet gered hebben.

Er is trouwens pas ook een 'redelijk goed' boekje uitgekomen over GPS gebruik:
GPS Wijzer (Foeke Jan Reitsma en Joost Verbeek, €15). Ook geschikt voor oriëntatie vooraf.
ankeric schreef: Bovendien zijn de Outdoor GPS-toestellen van Garmin ontworpen door mensen die volgens mij nog nooit op fietsvakantie zijn geweest.
De Oregon / Dakota zijn wel te begrijpen zonder een uitgebreide studie.
Touchscreen zorgt dat je ziet wat je doet en je niet allerlei knopjes moet onthouden.
Deze GPS'en zijn voor een fietser bijna perfect.
Alleen een hellingshoeksmeterfunktie mis ik.
Maar die vind je ook niet op de 62, Etrex of Edge.

John.
johntelleman schreef:
ankeric schreef: Bovendien zijn de Outdoor GPS-toestellen van Garmin ontworpen door mensen die volgens mij nog nooit op fietsvakantie zijn geweest.
De Oregon / Dakota zijn wel te begrijpen zonder een uitgebreide studie.
ik ken een boel volk in mijn omgeving die geen schijn van kans maken ;)

Touchscreen zorgt dat je ziet wat je doet en je niet allerlei knopjes moet onthouden.
Deze GPS'en zijn voor een fietser bijna perfect..
beroerd leesbaar, en in regen kun je het scherm niet afvegen
Hoi Paul,

Een paar weken geleden zat ik ook met dezelfde vragen die jij nu stelt. Ik ben naar een zaak van Waypoint gegaan en heb daar heel goede informatie gekregen waar ik mee verder kon. Wat ik b.v. niet in je lijstje zie staan is batterijduur. M.i. heel belangrijk zeker als je niet ieder dag bij een stopkontakt bent. Je hebt gelijk de 62 serie is wat groter en zwaarder in vergelijking met de andere modellen maar het is maar 75 gram en vergeet niet bij een GPS met touchscreen is je batterij sneller leeg.

En bedenk goed hoe je straks je routes gaat fietsen. Het is heel prettig als je je GPS kan gebruiken net zoals de navigator in je auto, maar dan heb je wel een routerende kaart nodig en heb je niets aan de Recreational Map die meegeleverd wordt bij de 62st. Die kaart is wel te gebruiken als je een route met waypoints gaat downloaden.

Verder heb ik heel veel plezier van het boekje de GPS wijzer. Eigenlijk is dit een uitgebreide handleiding.

Veel succes, Ronald
Vandaag met de Etrex naar de Vakantiefietser in Amsterdam. Dwars door de binnenstad! En inderdaad: niets gemist!

Maar in Zwitserland verbaas ik mij over het ontbreken van een hellingmeter in elk Garmin toestel. 'Noodzaak' om óók een afzonderlijke fietscomputer aan te schaffen.
Eén voorbeeld. Hoeveel wil je er hebben?

En als de Oregon/Dakota zo eenvoudig te begrijpen is (ja voor mij, niet voor onze kennissen), waarom moeten we op het forum dan een paar keer per week uitleggen waarom een route op de GPS afwijkt van de route zoals je die op de PC gemaakt hebt? En wat je dan moet doen om dat te voorkomen?
Eén voorbeeld. Hoeveel wil je er hebben?

Touchscreen?
Je bedoelt dat ik naar de GPS moet kijken om te zien wat ik doe?
Zelf gebruik ik de GPS maar zelden (hoort bij het takenpakket van Anke achterop de tandem), maar ik heb wel net twee keer op een solofiets door Paramaribo gefietst en onderweg, al rijdend, 'alles' gedaan: Ga naar..., Waypoints gezet, inzoomen/uitzoomen, Zoek..., enz.
En ieder geval lukt dat mij niet met een Oregon/Dakota! Wel met een 60/Etrex/62.
Magellan heeft daar wel over nagedacht: touchscreen + twee programmeerbare knoppen.
Ik rijd al een paar jaar met een Edge705 en dat bevalt prima. De Edge serie kan met koersen overweg en je kunt de hele route die je wilt in 1 koers zetten. Heb je gelijk niets meer te maken met het aantal waypoints.

De Edge heeft een hellingshoek meter (gebaseerd op luchtdruk), hij geeft tijdens het rijden precies aan wat het stijgingspercentage is, houdt ook het aantal geklommen en gedaalde meters bij!

Nadeel kan zijn dat hij geen batterijen maar een accu heeft. Ik laad de accu met de naafdynamo op maar als je dat niet kunt, ben je van een stopcontact afhankelijk.

Voordeel vind ik ook dat een Edge makkelijk mee te nemen is, lekker licht en compact.

Maar ook mijn advies: ga even bij Waypoint langs, deze mensen hebben echt verstand van GPS-en en kunnen je goed advies geven.
De EDGE lijkt meer op de vorige generatie zoals de Etrex Vista/Legend.
Nadeel, of voordeel als je hem kan laden met je naafdynamo, is de ingebouwde accu.
Ik heb een Etrex Vista en doe makkelijk 3 dagen met 2 herlaadbare AA's.
Indien ik niet langer dan een week weg ben, neem ik reserve AA's mee en geen lader. Een setje batterijen (2AA's) weegt 60gram. Een lader weegt al gauw 3x meer.
Het scherm van de Oregon/Dakota is groter maar de batterijen gaan ook net iets minder lang mee, ik denk dat je nog steeds 2 dagen kan doen op een setje (2AA).
Als je goed rondkijkt moet de Etrex wel te vinden zijn voor een prikje.
Kaarten kosten een pak geld, maar de openfietsmaps zijn een degelijk alternatief die gratis van het internet te downloaden zijn.
Er is oa keuze uit velomaps en openmtbmaps.
s0lar schreef: Het scherm van de Oregon/Dakota is groter maar de batterijen gaan ook net iets minder lang mee, ik denk dat je nog steeds 2 dagen kan doen op een setje (2AA).
1 dag, en dan moeten ze een flinke capaciteit hebben
Mijn Dakota 20 loopt nu nog op dezelfde set batterijen (Duracel) als waarmee ik drie weken geleden een 200km brevet reed. Één dag met een setje batterijen lijkt me schromelijk overdreven.

.tsooJ
m-gineering schreef:
s0lar schreef: Het scherm van de Oregon/Dakota is groter maar de batterijen gaan ook net iets minder lang mee, ik denk dat je nog steeds 2 dagen kan doen op een setje (2AA).
1 dag, en dan moeten ze een flinke capaciteit hebben
Ik had de Oregon 300, tot die laatst stuk ging. Heb nu de Oregon 450. Die doet merkbaar langer met de batterijen. Heb er nog niet langer mee gefietst dan een dag, na die dag stond de indicator nog op "vol" (niet heel betrouwbaar maar wel een indicatie).

Heel veel is afhankelijk van het type batterij (oplaadbaar of niet), de leeftijd van de oplaadbatterijen, de buitentemperatuur en hoe vaak je het scherm aan zet.

Tracks en directe routes sparen veel stroom tov routes.

Met de Oregon 300 deed ik tot 2 dagen met een paar goeie oplaadbare AA's.

Frank
Etrex (bijv Legend hcx)
+ scherm goed afleesbaar
+batterijverbruik
+prijs
+-kan slechts één kaart opslaan (mbv Mapsource kan je echter meerdere kaarten samenvoegen tot één kaartbestand)
-bediening bijzonder omslachtig
-max aantal routes en tracks zeer beperkt


Dakota
+bediening
+kaartbeeld ziet er beter uit
+prijs
+compact formaat
+ meer tracks, routes en kaarten inlaadbaar
+- batterij verbruik
-scherm buiten slechter afleesbaar
-software gevoeliger voor crashes

Oregon
+ bediening
+ kaartbeeld ziet er beter uit
+ groter scherm tov Dakota en Etrex
+ meer tracks, routes en kaarten inlaadbaar
+- batterij verbruik
- prijs
- routeert minder ver dan Dakota en Etrex (minder geheugen?)
- scherm buiten slechter afleesbaar
- software gevoeliger voor crashes

Mbt de Edge en GPSmap series heb ik geen ervaring. De Edge 800 zal ongeveer vergelijkbaar zijn met de Dakota en Oregon, de Edge 700 meer met de Etrex modellen.

Verder heb je nog de Nuvi's, waarvan de 500 serie ook voor outdoor gebruik geschikt zijn. De nuvi is nog eenvoudiger in gebruik maar heeft wat minder mogelijkheden. Batterijverbruik lijkt me ook veel slechter alsmede de zichtbaarheid onderweg.
De tovenaar schreef:Etrex (bijv Legend hcx)
+ scherm goed afleesbaar
+batterijverbruik
+prijs
+-kan slechts één kaart opslaan (mbv Mapsource kan je echter meerdere kaarten samenvoegen tot één kaartbestand)
-bediening bijzonder omslachtig
-max aantal routes en tracks zeer beperkt


Dakota
+bediening
+kaartbeeld ziet er beter uit
+prijs
+compact formaat
+ meer tracks, routes en kaarten inlaadbaar
+- batterij verbruik
-scherm buiten slechter afleesbaar
-software gevoeliger voor crashes

Oregon
+ bediening
+ kaartbeeld ziet er beter uit
+ groter scherm tov Dakota en Etrex
+ meer tracks, routes en kaarten inlaadbaar
+- batterij verbruik
- prijs
- routeert minder ver dan Dakota en Etrex (minder geheugen?)
- scherm buiten slechter afleesbaar
- software gevoeliger voor crashes

Mbt de Edge en GPSmap series heb ik geen ervaring. De Edge 800 zal ongeveer vergelijkbaar zijn met de Dakota en Oregon, de Edge 700 meer met de Etrex modellen.

Verder heb je nog de Nuvi's, waarvan de 500 serie ook voor outdoor gebruik geschikt zijn. De nuvi is nog eenvoudiger in gebruik maar heeft wat minder mogelijkheden. Batterijverbruik lijkt me ook veel slechter alsmede de zichtbaarheid onderweg.
Het scherm van de Dakota heeft een kleinere resolutie/grotere pixels/is kleiner dan die van de Oregon. De Oregon ziet er daarom mooier uit, maar is buiten significant minder goed leesbaar dan de Dakota. Bovendien vind ik een kleurenscherm juist weer een voordeel. Zo kun je je track bijvoorbeeld fel-geel maken, (of roze :)), zodat ie optimaal afsteekt tegen de kaart. Daarnaast kun je het zoomniveau en het detailniveau allemaal instellen, wat de leesbaarheid buiten kan bevorderen.

Ik laat op mijn Dakota altijd de kaart meedraaien. Soms wil hij daar wel eens mee stoppen en dan moet je 'm even opnieuw aanzetten. De uitgebreide/geavanceerde software wil dus nog wel eens haperen, maar je krijgt er ook ontzettend veel nuttige functies/programma's voor terug.

Wat betreft batterijduur wil ik wijzen op het feit dat de capaciteit van de AA batterij minstens zo belangrijk is (1000 mAh of 2700 mAh scheelt nogal wat). Verder zitten in de software allerlei functies ingebakken om de batterijduur te optimaliseren (auto. standby, helderheid, "battery saving", etc.). Ik kan makkelijk twee volle dagen fietsen met 1 set batterijen van 2000 mAh. Drie zou theoretisch mogelijk moeten zijn met betere batterijen.

Bovendien kun je bij de nieuwe Garmin modellen extra SD kaartjes insteken. Ik heb bijvoorbeeld een 8GB kaartje bijgezet. Wat betreft ruimte hoef je je nooit meer druk te maken; je pleurt er 20 topo-kaarten op, gooit alle campings en supermarkten van Europa erbij en je bent klaar.

Als laatste vind ik de nauwkeurigheid van de GPS en de hoogtemeter van de Dakota 20 erg goed (deze kun je ook opvragen in het menu).

De prijs van 300+ Euro vind ik persoonlijk vrij veel voor het apparaat zelf. De topo-kaarten van Duitsland, Benelux, Zwitserland, Oostenrijk, en Italië, die je erop kunt laden zijn voor mij de absolute meerwaarde. Deze zitten er overigens niet standaard op, en zijn ontzettend prijzig. Maar als je het niet zo nauw neemt met de wetten wat betreft het verkrijgen van software, zijn er gratis alternatieven mogelijk.
Bas1988 schreef: Maar als je het niet zo nauw neemt met de wetten wat betreft het verkrijgen van software, zijn er gratis alternatieven mogelijk.
Openstreetmap is legaal hoor ;-) Bovendien is downloaden van commerciële kaarten (nog) niet strafbaar. De meeste Garmin's hebben trouwens een kleurenscherm en ook in de oudere apparaten kan een SD kaart (niet meerdere tegelijk, dat kan bij geen enkele Garmin)
De tovenaar schreef:Openstreetmap is legaal hoor ;-) Bovendien is downloaden van commerciële kaarten (nog) niet strafbaar.
Dat laatste is een misverstand. Het is niet toegestaan een thuiskopie te maken van een elektronische databank (artikel 10 Auteurswet). Daarmee is het downloaden van Garmin- en TomTomkaarten zonder toestemming van de houder van het auteursrecht daarop illegaal.
Bedankt voor al jullie reacties,

Ik begrijp hieruit dat het nog een hele klus is om de gps gebruiksklaar te maken. Eerlijk gezegd ben ik niet de handigste met een pc enz. Maar met behulp van forums hoop ik een heel eind te komen.

Heb bij de EDGE modellen gekeken naar de 605, 705 en de nieuwe 800. Vooral de laatste ziet er gelikt uit maar kan me voorstellen dat deze qua opties niet vergelijkbaar is met de gpsmap62s. Klopt dat? Ben zelf ook meer te spreken over een model met knoppen. Maar de 800 is qua model (gewicht) zeer gunstig :)

Aan de batterij heb ik zeker gedacht. Daarom heb ik dat niet bij mijn vragen beschreven. Ben eerlijk gezegd wel voorstander van knoppen. Vandaar eerder de EDGE 605,705, alleen vanwege het model. De gpsmap62s is groter maar dit is niet rede om hem niet aan te schaffen. Maar ben benieuwd of ik met een kleiner model, zoals de edge 605,705 ook weg kom voor mijn doel?

Verder lijkt dat boekje en langsgaan bij Waypoints een goed idee. Bedankt voor de tip!

Mijn voorkeur staat nog steeds bij de GPSmap62s. Of is bij de 62st de topo kaart een groot voordeel? Heb een City Navigator NT Europa kaart nodig om mij de route te navigeren of niet?

Paul.
Heb zelf de City Navigator bij mijn Dakota gekocht. Ik zie er echter niet de meerwaarde van tegenover de open-street (fiets) map. Het downloaden en installeren van de deze gratis map is erg eenvoudig, zie de instructies op de site.

Martijn
Ik ben ook niet zo super handig met de computer. Maar heb uiteindelijk de 62st aangeschaft met, omdat we ook vaak wandelen, de Onroute Topokaart wandelen en fietsen. Er ging een wereld voor mij open toen in ik de buurt van mijn huis ging fietsen. Ik kwam over allerlei weggetjes waar ik nog nooit was geweest en uiteindelijk keurig op mijn bestemming. Allen toen ik in Zeeland naar Antwerpen wilde rijden ging het mis omdat bijgeleverde Recreational map niet routerend is. Dat had ik niet begrepen. Heb daarom ook nog de City Navigator aangeschaft.
Bij het installeren en opnieuw benoemen van de geinstalleerde kaarten heb ik al een paar keer de helpdesk van Waypoint gebeld en ik ben erg tevreden over deze service.

Ronald