Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Montage nieuwe ketting - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Montage nieuwe ketting

Is het niet beter om te kijken en naar de grootste tandwielen en de kleinste?
[quote="m-gineering"]- pleur de smerige oude ketting bij het oud ijzer
hmm toch jammer,
[quote="leon"]

Als je nog niet in het bezit was van een kettingzweep heb je er bij deze een "gratis". Pak een stuk ijzer dat je ergens vandaan haalt. Boor er 3 gaatjes in: een dicht bij het uiteinde, een +- 5 cm daarvandaan en de laatste +-2 cm daarvandaan. Pons een stukje van je oude ketting aan het eerste en het tweede gaatje, en pons een langer stuk ketting aan het derde gaatje en voila je hebt je eigen kettingzweep! Het moet er dan ongeveer zo uit komen te zien:
http://www.futurumshop.nl/product/6119- ... 4540.phtml
Goed om baankransjes los te draaien (Als je een dikke singlespeed ketting gebruikt) of om de cassette tegen te houden als je ook een cassette afnemer gebruikt. Ik weet niet of je hiermee ook je Rohloff tandwieltje kunt losdraaien, ben niet in het bezit van een Rohloff, maar ik las laatst op dit forum dat iemand het tooltje om je rohloff kransje los te halen best duur vond...
De methode van de bicycletutor ben ik hier nog niet tegengekomen.
Een mogelijk gevaar van deze manier van meten is dat er geen rekening wordt gehouden met de verschillen in derailleur-arm-lengte. Bij de paar kettingen die ik heb vervangen heeft het echter goed gewerkt.

Frank
bij een normaal 22-32-44 (of kleiner dan 44, bv 42 of 40) met een cassette 11-32 kun je de ketting op beide kleinste bladen leggen, vervolgens kijk je wanneer je de ketting net niet meer de derailleurkooi raakt rond het bovenste wieltje. dus de kooi staat dan naar achteren zo ongeveer. Dan kun je alle verzetten rijden. Wel een lange kooi derailleur ben ik dan even vanuit gegaan.
http://bicycletutor.com/calculate-chain-length/

Mooie site waar ze laten zien hoe je alle fiets reparatie moet doen.

Rot voor Marten :roll:

Mario
Heeft een derailleurketting een verbindingsschakel? Ik dacht dat die naadloos zijn en dat je de derailleurwieltjes uitneemt om de ketting te verwijderen/plaatsen.

Ik heb gisteren een tweedehands derailleurfiets gekocht en ik vraag me af of ik er een nieuwe ketting op moet leggen. Waar moet je dan op letten? Hij rijdt best lekker maar er komt een beetje ruisend geluid van de ketting af.

(en ja, ik heb alle aankooptips op de M-gineering website gelezen en de meeste onthouden, en nee de fiets scoort lang niet overal goed maar ik heb bewust een goedkope klusfiets gekocht, want al reparerend leer je je fiets steeds beter kennen en daar heb je soms meer aan dan dat ie op enig moment van alle jaren dat je een fiets bezit perfect is geweest)

Bij voorbaat dank, Merlijn.
Merlijny2k schreef:Heeft een derailleurketting een verbindingsschakel? Ik dacht dat die naadloos zijn en dat je de derailleurwieltjes uitneemt om de ketting te verwijderen/plaatsen.
Ik heb gisteren een tweedehands derailleurfiets gekocht en ik vraag me af of ik er een nieuwe ketting op moet leggen. Waar moet je dan op letten? Hij rijdt best lekker maar er komt een beetje ruisend geluid van de ketting af.
Een licht ruisend geluid is muziek voor de fietser, als het op een spinnende tijger gaat lijken wordt het minder. Het moment bepalen waarop de ketting te ver heen is, is zeker niet met de oren te doen. Ben je van plan nog meer dan 10 fietskettingen in je leven te verslijten dan kan ik je aanraden om een Rohloff Caliber te kopen. (bij marten :) ) Daarmee kun je gemakkelijk bepalen waneer je je ketting zou moeten vervangen om zo weinig mogelijk schade aan tandwielen te veroorzaken.
Om een ketting te monteren moet het ding ook door het frame, kijk er maar eens goed naar. Het is dan ook niet gebruikelijk om de derailleurwieltjes bij elke nieuwe ketting te demonteren.
Succes,
Leon
Ok bedankt, ik wist niet dat een ruisend geluid er op een derailleurfiets gewoon bij hoort. Een Rohloff ketting zal ongetwijfeld waar voor zijn geld bieden maar ik wil het voorlopig niet te duur maken zodat er wat overblijft voor een tent, slaapzak etc. Op het vakantiebudget van volgend jaar kan ik dan kijken wat ik wil upgraden.
Kettingen hebben vaak een speciale verbindingschakel. Van de diverse systemen vind ik zelf Wippermann Connex het makkelijkst. Als gereedschap heb je voor ketting en cassette vervangen nodig een cassette afnemer, een grote sleutel, een kettingzweep, en een kettingpons (omde ketting in te korten, en, afhankelijk van het systeem ook om hem weer in elkaar te zetten). Dat zijn allemaal dingen van een paar euro elk. Monteer elke keer als je een nieuwe cassette monteert ook een nieuwe ketting. Velen vervangen ook tussendoor de ketting nog een keer, maar als je daar te lang mee wacht wil het niet meer met je oude cassette die dan gaat overslaan.
Wim