Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nederlander - Forum Wereldfietser

Nederlander

In het topic NL stickertjes is de vraag ontstaan (althans bij mij) in hoeverre het relevant is om een sticker op je spatbord te plakken om te laten zien dat je Nederlander bent. Zelf hoef ik daarmee niet te koop te lopen. Ik heb zonder sticker eigenlijk nooit slechte ervaringen gehad, omdat mensen dachten dat ik "uit een ander land" (Duitsland bijvoorbeeld). zou komen. Contact leggen met de bevolking draait niet om stickers of vlaggen, maar om wie je bent. Een paar woorden leren om de bevolking in hun taal te begroeten, doen veel meer. En .... weg met de vooroordelen. :D

Rutger
Mee eens. Ik voel me in de eerste plaats een aardbewoner, maar om nou een sticker met 'aarde' aan mijn fiets te hangen... . :P Met zo'n NL plaatje aap je voor mijn gevoel het gemotoriseerde verkeer na en daar voel ik weinig voor.
Wat ik nog erger vind dan een NL-sticker, is de naamsticker die de fietsendealer tegenwoordig op elk spatbord achterlaat....

Het kan nog erger:
Heb zelfs eens een keer een raceframe laten overspuiten. Ik zeg tegen die man, doe maar matzwart met alleen mijn naam erop. Krijg ik het frame een paar maand later terug, heeft die (naast mijn naam op de bovenbuis) op de liggende achtervork zijn website naam laten spuiten. Toch vond ik het wel een aardige man, dus heb er maar niets van gezegd, maar had op dat moment liever een stickertje gewild en dacht toch stiekem waar ie de brutaliteit vandaan haalde :).
Ik kan me helemaal vinden in het standpunt van Rutger. Eerlijk gezegd voel ik me hier ook niet zo thuis. Dan ben ik liever zo'n verguisde kwaliteitskrant lezende grachtenpandbewoner met linkse hobbies, zoals fietsen zonder NL-plaatje :wink: .
Rutger schreef:Contact leggen met de bevolking draait niet om stickers of vlaggen, maar om wie je bent. Een paar woorden leren om de bevolking in hun taal te begroeten, doen veel meer. En .... weg met de vooroordelen. :D

Rutger
Rutger,

Je doet het voorkomen alsof dit niet kan als je een sticker op je fiets hebt. Ik schaam mij niet voor waar ik vandaan kom en vind het zelf leuk om te herkennen waar mensen vandaan komen. En ik oordeel zeker niet over mensen die wel of niet een sticker op hun fiets hebben.
Ik hoor onderweg vaak dat mensen het bijzonder vinden dat ik 'helemaal' uit Nederland kom als ik een praatje met ze maak. Als ze (kunnen) zien waar ik vandaan kom, vergroot dat alleen maar de mogelijkheden tot contact. Een indicatie helpt hierbij.
Als ik op een camping kom, vind ik het altijd interessant om te weten waar ze vandaan komen. Als 99% Duits is en er zit ergens een Nederlander of een andere buitenlander verscholen, dan krijg ik altijd een positieve reactie als ik ze even gedag zeg. Ik zie het wat dat betreft als een plus.
Dat geldt dus ook andersom. Mensen die het interessant vinden omdat je uit Nederland komt willen misschien daarom contact leggen met jou. En ja, uiteraard spreek ik ook wel met de inheemse bevolking een woordje. :wink:
Ik vind het altijd leuk als Nederlandse automobilisten in het buitenland naar me toeteren als vriendelijke begroeting. Dat kan niet zonder een NL-herkenning op de fiets. Stopte er in Italië een camper uit Noord-Holland naast me, effe tijd voor een gezellig praatje met een kopje koffie.
Gewoon doen! 8)
Ik voel me een wereldburger maar toch altijd weer fijn als ik terug in de Achterhoek ben na een lange reis.
De gemiddelde burger in Nederland is erg hartelijk, al lopen er hufters tussen merk ik vaak in mijn werk als hulpdienst.

Het is zo dat als ik ver van huis ben ze vaak vragen waar ik vandaan kom
[in Kazachstan hoorde ik niet anders], op zo'n moment vind ik het leuk om te zeggen dat ik helemaal met de fiets vanuit Nederland ben gekomen. Het onthaal is vaak hartverwarmend als ze weten dat ik uit Nederland kom en niets dan leuke reacties... dat vind ik wel leuk om te horen ja!! Nikt mis mee toch!?

Elk land heeft zijn voor en nadelen denk ik.

Als je alleen maar dag in dag uit op een strand onder de palmboom mag liggen zul je blij zijn dat je op een regenachtige dag even bij de HEMA naar binnen mag lopen denk ik :(

ik stond even stil en dat is al een hele vooruitgang

Henk, kunst en fietswerk