Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf GPS - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Aanschaf GPS

165 berichten
Robertjan schreef:Heeft er iemand de voorgeïnstalleerde én routeerbare topo-kaart van de Oregon 400t al gezien (1:100.000) ?
Weet je dat zeker? Want voor zover als ik weet is die kaart niet routeerbaar.
Even ongeacht deze routeerbaar is, deze landen staan er in alsof op een 1:100.000 papieren topografische kaart:
Afbeelding
Ik vraag me af of ze hierbij ook zandpaadjes bedoelen?
In ieder geval lijkt me deze kaart voor fietsen toch ook wel interessant voor fietsen in Europa. Behalve dan voor Noorwegen, Ijsland, het noorden van Zweden en Finland (boven 60ºN), een een rijtje landen in Oost-Europa. Zwitserland staat er ook niet op, maar die Zwitsers zijn zelf veel beter in kaartmateriaal natuurlijk. Daarvoor zou ik dan toch weer hun eigen topo willen hebben.

City Navigator lijkt me dan ook overbodig geworden. Dat spaart je € 110,-, terwijl de Oregon 400T zelf € 50,- meer kost dan de Oregon 300... :roll: Wat is jullie idee, een betere optie dan de 300 i.c.m. CN Europe, OR Wandelkaart, en OR Fietskaart?
Robertjan schreef: Ik vraag me af of ze hierbij ook zandpaadjes bedoelen?
Ik denk het niet. Waarschijnlijk is het de CN Europe met hoogtelijnen en -data.
Ik zal eens kijken op de torrent sites wat er op die kaart staat (3 Gb grootte, kan me niet voorstellen dat daar heel Europa super gedetailleerd opstaat).
Ik zou gewoon de 300 kiezen met de gratis Openstreetmap. 8)
De tovenaar schreef:(3 Gb grootte, kan me niet voorstellen dat daar heel Europa super gedetailleerd opstaat).
Is anders wel 2x meer dan CNEU 2010 met 1,5 gb !!
De hoogtelijnen nemen erg veel ruimte in beslag.
Op http://openmtbmap.org/download/#contourlines kan je ze voor een groot aantal landen gratis downloaden, maar dan zonder 3D hoogtedata die de Garmin wel heeft.
Mijn vertrouwen in OSM was niet erg groot toen ik een gangbare onverharde weg die ik in Marokko gefietst heb niet terug kon vinden... Nu ik even verder zit te kijken, kent OSM ook de doorgaande weg niet bij Chavín, Peru... :roll: Ook de Duivelsweg tussen La Paz en , Bolivia staat er niet volledig op, wel de nieuwe snelweg (schijnt 4-baans te zijn).
Dichter in de buurt staan zandpaden er niet op (i.t.t. een groot gedeelte van de Duivelsweg, wat óók een zand-/keienpad is :roll:) en worden afgesloten fietspaden aangegeven als doorgaande weg...

Nja, de belangrijkste vraag dan maar: Is 'tie routeerbaar? :D
En de één na belangrijkste vraag erbij: Er staan geen hoogtelijnen op? :roll:
Robertjan schreef:Mijn vertrouwen in OSM was niet erg groot toen ik een gangbare onverharde weg die ik in Marokko gefietst heb niet terug kon vinden... Nu ik even verder zit te kijken, kent OSM ook de doorgaande weg niet bij Chavín, Peru... :roll: Ook de Duivelsweg tussen La Paz en , Bolivia staat er niet volledig op, wel de nieuwe snelweg (schijnt 4-baans te zijn).
Dichter in de buurt staan zandpaden er niet op (i.t.t. een groot gedeelte van de Duivelsweg, wat óók een zand-/keienpad is :roll:) en worden afgesloten fietspaden aangegeven als doorgaande weg...

Nja, de belangrijkste vraag dan maar: Is 'tie routeerbaar? :D
En de één na belangrijkste vraag erbij: Er staan geen hoogtelijnen op? :roll:
Tja logisch, in Marokko of Peru zal je weinig vrijwilligers vinden die aan OSM zitten te werken, je zou je eigen tracks kunnen uploaden en intekenen om een betere kaart te maken ;-)

OSM is routeerbaar maar de betrouwbaarheid hangt af van hoe gedetailleerd de kaart is. Je kan het uitproberen op bijv http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx De hoogtelijnen staan op de openstreet cyclemap en zijn evt te downloaden voor de Garmin.
Ziet er goed uit. Misschien moet het er dankzij de actieweek toch maar eens van komen... :roll:
Ik surf net op het net voor wat info voor m'n nieuwe kindje, en kom iets heeeeel interessants tegen voor de paalkampeerders onder ons. GDB (Garmin DataBase) bestanden met paalkampeerplaatsen!
Download hier database 1
Download hier database 2
:wink:

EDIT: lijkt er op dat het exact hetzelfde is... :oops:
Hoeveel paalkampeerplaatsen zijn er eigenlijk? Als ik op de site van Staatsbosbeheer kijk bij "Vrij kamperen" dan krijg ik er 28. In het bestand van jouw link zijn het er 33 en ik heb een bestand met 45 plaatsen.
Het kan zijn dat er natuurlijk nog oude tussen staan. En er zijn er ook die niet onder Staatsbosbeheer vallen. Die staan ook bij Raymond Koome op de site (Hiking-Site).
Hoewel 'mijn' lijst van februari dit jaar is, dus zo oud zijn ze niet.
Eindelijk ook CN Europe 2010 werkend by the way... :D Kan ik morgen heerlijk mountainbiken in Rucphen. 8)
En plaatsen van Staatsbosbeheer ontbreken (Ulvenhoutse bos in ieder geval).
Frank, kun jij je overzicht eens publiceren?
Ulvenhoutse Bos staat niet meer bij Staatsbosbeheer op de site... :evil:
Je kunt hem hier downloaden. In het zip-bestand zit zowel het gdb- als het csv-formaat. Ik heb ze, net zoals natuurkampeerterreinen, als POI in mijn GPS.
@ Frank: dank. Dit scheelt weer een hoop typewerk
@Robertjan: http://www.staatsbosbeheer.nl/Overnacht ... sebos.aspx.
Meer info TwoNav Aventura: Materiaalbespreking hiking-site.nl eigenaar Raymond Koome.
Onduidelijk is voor mij welk kaartmateriaal er precies bij wordt geleverd, maar dat lijkt niet veel te zijn.

Ze zijn in ieder geval zo slim om voor de topokaart van Nederland screenshots te laten zien van de steden Amsterdam en Rotterdam. Niks geen Veluwe of andere natuurgebieden... :roll: Ik koop een topo ook echt om door Amsterdam te gaan lopen.... :?
Het is wel jammer dat hier alleen maar over Garmin gesproken wordt. Net of er geen ander bestaat! Ik gebruik al 5 jaar Ozi, http://www.oziexplorer.com/ in combinatie met TomTom (TT) http://www.tomtom.com/nl_nl/products/mo ... /index.jsp op de PDA met MS Windows mobile. En dit werkt UITSTEKEND! Oke, ik heb wel moeten leren leven met de tekortkomingen van MS Windows …..maar ja wie niet(!?)

Ervaring heeft nu wel geleerd dat je voor het fietsen geen kaarten gebruikt. Veel te veel onnodige informatie op het scherm waar je niets aan hebt. Wat je nodig hebt is een TRACK of ROUTE. Deze track kun je maken op diverse sites zoals
http://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx of http://www.bikemap.net/
En als ik van de track af ga voor een geldautomaat of treinstation schakel ik over naar TT.

Ik heb op de site van TT gelezen dat deze ook beschikbaar is voor de iPhone. Later dit jaar (?) wordt Ozi ook beschikbaar voor de iPhone.

Waar je wel even rekening mee moet houden is dat PDA’s en iPhone’s geen ‘zwemdiploma’ hebben zoals de Garmin apparaten. Maar Ortlieb http://www.ortlieb.de/index_black.php
heeft hier wel een mooi waterdicht zakje voor.
Gebruik ook al jaren een oude HTC TyTn II met TomTom, één van de weinige (moderne; dus Android) mobiele telefoons die wél een zwemdiploma heeft is de Motorola Defy.
Afgelopen zaterdag heb ik 7 uur mijn HTC Desire Android telefoon laten tracken en heb ik af en toe met de app RMaps (track ingeladen) op de fietskaart gekeken of ik goed zat. Aan het eind van de dag had ik nog 50% batterij over.....

Voor mij was dit een test of het ding een beetje bruikbaar is, en mijn conclusie is: Ja.

Voor mij geen losse fietsGPS

Navigeren doe ik met Google maps op de koptelefoon. Het weekend ervoor ben ik in het donker van Steenwijk naar Peize gereden. Mevrouw Google vertelt me de weg terwijl Johny Cash me wat moed inzingt. Reken dan op ongeveer 20% batterijcapaciteit per uur...

Groeten
Eric

Oja, je kunt er ook nog mee bellen ;-)
Ik zie net dat Garmin een 'nieuwe' Etrex (geen idee hoe lang die al op de site staat :oops:) heeft: de Etrex 30.
Deze kan 2x zoveel routes en waypoints aan als de Dakota 20 en heeft ook 1,7GB ingebouwd t.o.v. 850MB. De tracklog is hetzelfde: 10.000 trackpunten en 200 tracks.
Iets langer batterijleven (25 t.o.v. 20 uur), maar je moet natuurlijk wel met die menu-structuur om kunnen gaan. (Ik had ooit de gele Etrex Euro, dus geen probleem.)

Geen idee wat 'ie met DEM-data kan en of 'ie schaduwreliëf kent, maar de topo-kaarten van Garmin kunnen er wel op gebruikt worden.