Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ecovia do algarve - Forum Wereldfietser

ecovia do algarve

Beste allemaal,

Half december vertrekken wij richting Algarve/Alentejo om daar lekker wat te gaan fietsen. Weet iemand of de Ecovia do Algarve al af is? We hebben hier in de archieven al wat gezocht maar alleen gevonden dat die in de maak is (2007) of slecht gezocht :) . Globaal hebben we een route "gepland" (oa mbv boek van Luc Oteman) we zitten nu nog met de laatste 2 dagen. Portimao en dan moeten we 2 dagen later in Faro zijn. Je kunt bovenlangs gaan zeg maar Silves - Faro maar wij zijn erg gehecht aan ons tentje en de meeste campings zijn aan de kust (waar de ecovia loopt)

groetjes, Marieke
Ik vond langs de kust fietsen ook prima. Zeer mooie plaatsjes. Volgens mij zijn er ook kustwegen die redelijk te doen zijn. De snelweg loopt toch meer landinwaarts.

Eh wildkamperen kan er ook wel in het binnenland. Ik heb nog wel een adres van een camping ten oosten van Silves en anders moet ik even speuren naar waar Peter, fietser en geemigreerd uit Nederland met vrouw en kinderen ook al weer woont (ook iets ten oosten van Silves). Hij runt een fietsbedrijf daar. Althans toen ik er was. Hij heeft plek zat voor een tentje.

Groeten,

Rutger
Hallo Marieke,

Volgens mij is de Ecovia nog steeds niet af. Op internet is de info inderdaad erg summier. Maar op dit kaartje kun je zien (met rood) dat uitgerekend bij Portimão ze nog (lang) niet klaar zijn.
http://www.ecoviasalgarve.org/
Ik ben het overigens deels niet met Rutger eens. De meeste kustwegen in de Algarve zijn wel degelijk druk. De oude N125 (waarboven nu dus die nieuwe autobaan loopt) is echt heel vervelend en die kun je maar af en toe mijden als je langs de kust van oost naar west of VV fietst. In het oosten (ten oosten van Faro) is die nog het beste te mijden en daar is de Ecovia ook zeker klaar. Alleen in het uiterste zuidwesten, zeg vanaf Lagos, is de N125 redelijk te doen. Ook in de route zoals in mijn gids bovenlangs beschreven zitten trouwens drukke stukken (bij Loulé bijv.). Die route is wel te doen in 2 dagen volgens mij (maar is best pittig)
Je zou kunnen overwegen om eerst van Portimão naar Silves te fietsen (Silves is de mooiste stad van de Algarve!) Dat is wel denk ik erg hectisch het eerste stuk maar ten noorden van de IC4 op de N124 goed te doen en vanaf de afslag van de N269 naar Silves vrij rustig. Dan via de N269 terug richting kust naar Albufeira en daar de Ecovia op pikken naar Faro (dat stuk moet helemaal klaar zijn)
Ik ben benieuwd naar wat jullie gaan doen en zou heel graag vernemen hoe het met die Ecovia staat, want dat is zeer nuttige info voor toekomstige Portugalfietsers!

Succes!
Luc
Hoi Marieke,

Ik vond deze website, die ik met google translate even om heb gezet van Portugees naar Nederlands. Had je die al?

http://translate.google.com/translate?j ... ry_state0=
Bedankt voor de info en tips! In principe gaan we voor wat Luc voorstelde, naar Silves en dan weer terug naar de kust. Maar mocht het gewoon supergoed gaan (heb sinds 4 maanden een nieuwe voorste kruisband in de knie) dan misschien toch boven langs. Ik zal in elk geval in januari even doorgeven welke stukken ecovia er nu klaar zijn en waar ze (misschien) wel druk bezig zijn. In principe hebben we nu dus de hele ecovia opgenomen en we zien wel waar we niet verder kunnen.

groetjes en fiets ze! Marieke
Hai allemaal.

Iedereen de beste wensen voor 2010!

Wij zijn net terug uit Portugal, niet kunnen fietsen wat we van plan waren ivm zeer slecht weer. Door een valpartij de eerste fietsdag lukte schakelen niet meer (zwaar gekneusde rechterhand) dus zijn we aan de kust gebleven. Vanaf Faro naar de spaanse grens is de ecovia zo goed als klaar. Wel hebben we in het begin problemen gehad met het volgen ervan maar na een tijdje werd het duidelijk. In een dorp/stad/bebouwing of de blauwe streep of de fietssymbolen op de weg, Daar buiten gele paaltjes en blauwe bordjes. Cabo de Sao Vincente tot aan Burgau is klaar, daarna konden we hem niet meer vinden ondanks dat we een paar nachten in Luz hebben doorgebracht en gezocht. Tussen Lagos en Portimao hebben we hem geprobeerd weer te vinden (langs spoor) maar niet gevonden. Bij Lagoa hebben we hem weer opgepikt naar Albufeira. Of het stuk Portimao Lagoa ook klaar is weten we niet, ivm regen hebben we de N125 genomen. Albufeira naar Faro leek ons ook zo goed als klaar maar door de regen weer N125 genomen.

Niet dat dat zo prettig reed de N125 maar we hadden meerdere keren op de ecovia voor kleine meertjes gestaan waar we door heen moesten. De laatste keer stond het water tot op de kuiten en toen vonden we het genoeg. We hadden gewoon de pech van regen regen en nog eens regen. Bij Silves waren ijzeren elektriciteitsmasten omgewaaid alsof het waaibomenhout was. Meerdere keren ook gehad dat we op wegen in het binnenland moesten om draaien vanwege overstromingen die bijna fleshfloods waren.

Een paar keer gekampeerd maar nadat we geulen moesten graven om de tent voor het water zijn we wat vaker naar een hotel gegaan. In sommige stukken van Portugal was ook de noodtoestand uitgeroepen, de luchthaven van Faro stond blank en de Douro buiten zijn oevers. Het zal ongetwijfeld een mooi land zijn, de mensen zijn aardig maar na 2 weken regen en hoosbuien waren we blij hier weer terug te zijn in de sneeuw. Nu lekker de volgende fietsvakantie plannen :-).

groetjes Marieke
Ik ben mij aan het voorbereiden op Portugal. In het fietsboekje las ik over de Ecovia de Algarve, die toen nog niet af was maar wel ingetekent.

Heeft iemand nog recenter info over de Ecovia do Algarve?
Is hij mooi om te fietsen?
Hoe is het hoogteverschil?
Ik heb hem een stukje proberen te volgen, vanaf Armacao de Pera t/m Faro.

Bepaalde stukken waren erg goed te volgen, andere delen waren ze helemaal niet of moeilijk te volgen (naast dat het in het begin een beetje opletten is hoe die bewegwijzerd is (fietsjes op de weg/paaltjes/blauwe lijn, dat moet je maar net door hebben). Soms stond er bij een afslag niks, was er een nieuw wegdek en hadden ze geen streep meer getrokken of fietsjes geschilderd etc..

Dat is maar een klein stukje dus, maar aan de hand van dat stukje zou ik hem niet adviseren hem helemaal te gaan fietsen.
Wanneer ben je daar geweest?
Is hij twee kanten op bewegwijzerd?
Ik was er in oktober vorig jaar.

Het waren of fietsjes op de weg (redelijk goed te volgen, op sommige stukken waren ze erg vaag geworden en moest je echt goed kijken of je ze nog zag, en met de fietsjes ben ik hem ook wel eens kwijt geraakt), of een blauwe streep (goed te volgen, mits er geen nieuw wegdek was gelegd), of paaltjes (sommige stukken stonden er zoveel dat het goed te volgen was, op sommige stukken gewoon bijna geen zodat de route bijna niet te volgen was).

En volgens mij stond er in het eerste stukje wat ik heb gehad er een paar bordjes met een pijl waar je in moest. In theorie zou die twee kanten te volgen moeten zijn, maar verwacht geen goed bewegwijzerde route zoals in Nederland.

Ik ben de route ook regelmatig kwijt geweest, maar ik had verder geen haast, en volgde dan gewoon een beetje mijn eigen route, totdat ik hem toevallig weer tegen kwam.
Dat is wel recent ja.
Heb je alleen de kaartjes uit het boekje gebruikt of had je nog een extra kaart voor die route?

De schaal is best groot en in L Pl staan op het overzichtskaartje al meer plaatsen die ik in het fietsboekje niet terug kan vinden. Ik heb dus zo'n vermoeden dat niet alles op deze fietskaartjes staat.

Als deze kaarten volledig zijn red ik mij daar wel mee. Ik vind het wel een uitdaging.

Ik zie ook geen hoogteverschil op de kaartjes vind ik jammer. Zo staat er bij de beschrijving wel dat hij zwaar is, maar ik kan op de kaartjes niet zien in welk gedeelte, zodat ik evt zelf de route aan kan passen.
En ik ga er maar vanuit dat groen bos betekent, en niet een lager gedeelte aangezien het de rivieren niet volgt, wordt in de legenda niet verklaard.
En wat een stippelweg betekent weet ik ook niet, op mijn Duitse kaarten is dat een een geplande weg, maar ik vermoed hier een onverharde weg, staat ook niet in de legenda. Verder wisselt de schaal per kaart van 1:75.000 tot 1: 420.000 daar moet ik dus goed opletten nu ik km aan het tellen ben.

En wat ik ook onhandig vind is dat de routebeschrijving en de kaart niet bij elkaar staan, maar op verschillende plekken in het boekje.
Ik heb het alleen met het boekje van Luc Otemans proberen te volgen.
Voor de laatste ontwikkelingen kan je het beste contact opnemen met Megasport. Er woont een Nederlandse vrouw daar die op de hoogte is van de situatie. Noem gerust mijn naam (Rutger van den Hoofdakker).

Inderdaad lopen die fietspaden wel eens onder bij veel regen. Dat is mij gelukkig zelf niet overkomen.

Groeten en succes.
Als je een GPS hebt kun je hier de tracks downloaden

http://bttgpstracks.blogspot.com/2010/0 ... covia.html

Je kunt ook de route in Google Earth downloaden van deze site.