Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent, slaapzak - Forum Wereldfietser

Tent, slaapzak

Dag Allemaal,

Ik ben op zoek naar een tent voor gebruik in europa en noord amerika, die een beetje lang meegaat. Het mag een een- of tweepersoonstent zijn. Hoe minder ruimte hij inneemt, en hoe lichter hij is hoe beter.
Weet iemand welke naam/merk tent bij bovengenoemde eisen hoort?

Daarnaast ben ik benieuwd wat voor slaapzak ik goed zou kunnen gebruiken in bovengenoemde streken, waarbij ik kan opmerken dat ik zoveel mogelijk met de zomer mee probeer te fietsen. Ook zou ik eventueel met zo'n slaapzak in de open lucht willen kunnen overnachten.

Alsvast bedankt, Joris.

Ik zou voor een tentje van Hilleberg gaan, maar dat ligt een beetje aan je budget. Als je kiest voor de AKTO heb je een 1-persoons van 1.5 kilo. Wil je een ruimere tent kies dan de HEX2 van Golite. Dit is een tent die eruit ziet als een tipi en je kunt er ruim met 2-personen in en weegt slechts 2.2 kilo!! Als slaapzak ging ik voor de AJUNGILAK. Kijk even op onze web-site, daar vind je de links naar Hilleberg, Golite en Ajungilak en nog veel meer wat je mee moet onderweg en waar je dit kunt vinden. http://members.lycos.nl/ymondbikers

Ik draag de BirdLand (nederlands fabrikaat) Elips 492 voor als Tent. Is de nieuwere versie van een Tent waar ik al jaren mee doe. Je kan ook een iets kleinere versie van deze Tent vinden in de collectie van Birdland. Bij ZwerfKei in Woerden hebben ze veel modellen staan en ook tentenshows.

Als Slaapzak draag ik de Western Mountainering, model Tukei voor. Deze heeft de voordelen van een mummie (alleen minder strak gesneden) en de isolatie en compactheid door gebruik van 90% ganzendons. Bever heeft dit model al jaren lang in de collectie. Ik heb deze meerdere malen gebruikt onder de open hemel en hij isoleerde perfect. DIt was rondom de Grand Canyon, USA, in de winter.

ALs je buiten wilt gaan slapen dan ben je misschien beter af met een stevige slaapmat (Therm-a-Rest, 5,0 cm) een goede slaapzak en een bivakzak die over je slaapzak heenvalt. Als een soort mini-tent. Op die manier heb je een hele lage gewichts/pakvolume combinatie. Nadeel is dat je nooit ff in je tent kan zitten bij slecht weer en je nauwelijks iets kwijt kan in die bivakzak.

Bedankt voor de hints. Uiteindelijk heb ik de Terra Nova Solar genomen, en een slaapzak van Demmenie met donsvulling. Hoe het bevalt in de praktijk weet ik nog niet, ga ik eind deze maand en in mei uit proberen. Het is in ieder geval wel lekker licht en goed in een fietstas te stoppen.

Hoi Joris,

Hoe bevalt de Terra Nova? Mijn tentje zal binnen niet al te lange tijd ook vervangen worden en zag bij een hiking site vrij goeie recensies over TN.
Vind zelf de Voyager er wel aardig uitzien, lijkt lekker ruim. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Dag Henk,

De Terra Nova Solar bevalt mij goed. Ik heb hem nog niet zo vaak gebruikt echter, dus een volledig oordeel kan ik er niet over geven. Ik ben er in april/mei drie weken mee door Belgie en Frankrijk gefietst, en dat ging goed. Het enige probleempje wat ik ermee had, was dat er altijd condens aan de binnekant van de buitentent neerslaat, ondanks ventilatieklepjes en dat soort dingen meer. Maar daar heb je bij alle kunst-stof tenten last van denk ik.
Ik ben 1.90 lang, en kon er goed in slapen, en er was nog genoeg ruimte om spullen in de tent of 'voortent' te leggen.
Opzetten en afbreken kun je na een keer met de ogen dicht.

Groet Joris.

Misschien een idee om wat euro's te besparen: kijk ook eens naar de Ramble Ogre Thumb (Hij is er ook in donkerrood). Ik ben ook aan een nieuw tentje toe en voor mijn gevoel is dit een tentje dat heel veel biedt voor zijn prijs!
Heel veel algemene vragen over materiaal rond het fietsen zijn terug te vinden op http://www.hiking-site.nl/materialen.php
Je vind hier veel informatie en meningen van andere gebruikers. :idea: