Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen in de tent? - Forum Wereldfietser

Fietstassen in de tent?

Na lang zoeken heb ik een tent waar ik hopelijk op de lange duur tevreden mee ben.

Aan de andere kant, als ik er zelf een zou ontwerpen zou die er toch anders uitzien.

Mijn vraag is deze: Als jullie de tent opzetten, waar laat je de fietstassen?

Op de fiets?
In de tent, slaapgedeelte dus?
onder de luifel?

Dit ligt er uiteraard aan waar je fietst, het weer enz. enz. Zelf heb ik het liefst niets in de binnentent behalve de slaapzak, het slaapmatje en een paar kleren en documenten.

De rest, tassen dus, laat ik onder de luifel omdat ik anders bang ben dat er insecten mee de tent inkomen. Hierbij denk ik aan spinnen en andere kruipers, die kunnen bijten.
Ik leg mijn fietstassen onder de luifel. De dingen die ik 's morgens nodig heb, neem ik wel mee in de tent. Wasgerief en soms wat eten en drinken.
Van insecten heb ik geen schrik maar ik zou het niet leuk vinden om zand, vuil en wat er ook onder mijn tassen blijft plakken, mee in de tent te nemen.
Meestal leg ik alleen een voortas met kleding in de tent. De rest van de tassen laat ik aan de fiets hangen. Alleen als ik 's avonds nog van mijn fiets gebruik maak haal ik alles eraf.
Als ik in de hangmat slaap, blijven de tassen op de fiets.
Anders neem ik ze normaliter mee in de buitentent (hoewel de laatste tijd ik ze ook dan op de fiets laat zitten bij een weekendje weg, niet bij een normale vakantie).
Als ik me niet 100% zeker voel op een plek, gaan ze mee de binnentent in. Daarom heb ik ook een 120cm brede binnentent (taps toelopend). Dan passen ze aan beide kanten van m'n slaapzak.
Peteragain schreef:Zelf heb ik het liefst niets in de binnentent behalve de slaapzak, het slaapmatje en een paar kleren en documenten.
Ik ook. Sinds enkele jaren heb ik tot volle tevredenheid de Wild Country Duolite Tourer met een grote voortent waarin mijn fietstassen ruimschoots passen. Met regen kan ik er zelf ook nog in zitten op mijn Thermarest-stoeltje.

Gerd
Aangezien we meer dan genoeg ruimte in de tent hebben gaan onze 6 tassen mee in de tent: vind dit best wel handig.
Fietstassen EN fietsen in de tent.

Alleen stuurtas en toilettas in binnentent.
Ik geloof dat ik de eerste hier ben die de tassen in de binnentent heeft staan. Rijtje naast mijn slaapzak, in vaste volgorde. Lege tassen achterin en wat ik het meeste nodig heb, voorin. Ik kan dus ook pakken 's morgens zonder dat ik de binnentent open heb gehad, is een stuk warmer. Ik zit ook meestal in de tent en niet voor mijn tent (alleen met gezelschap) en al helemaal niet in mijn voortent, misschien heeft dat ermee te maken, lekker alles bij de hand, liggend op mijn matje.
Alles wat ik niet meer nodig heb gaat de tas weer in. 's Morgens heb ik alles bij de hand en ben ik heel snel klaar.
Tassen in de voortent, met uitzondering van de stuurtas en kleding voor de volgende dag: die gaan de binnentent in. In de voortent is dan nog net ruimte voor 2 stoeltjes. Heel soms denk ik nog wel eens aan de ruime balzaal van mijn MSR Velo. Maar daar was de binnentent te smal om met twee personen met gestrekte armen te lezen ...
Ik denk dat ik mijn neiging om in de voortent te zitten (overigens uitsluitend bij koude of regen, anders zitten we buiten) heb overgehouden uit mijn jeugdjaren toen we uitsluitend de binnentent mochten betreden om te slapen.

Een vraag uit nieuwsgierigheid: waarom koop je een tent van een model dat je zelf anders zou ontwerpen?
Voortassen (kookspullen e.d.), proviand en lege foudralen in de voortent , achtertassen en stuurtas in de binnentent. We laten niets op de fiets zitten (zelfs pompje gaat mee de tent in).

Roef
Stuurtas mee in de binnentent, net als een van de twee achtertassen (met de kleding etc.) de andere met de kookspullen etc blijft meestal in de voortent. Als er veel muggen zijjn gaat alles mee de binnentent in zodat ik kan ontbijten zonder geprikt te worden. Voortassen zijn afgeschaft als we niet met de kinderen op pad zijn.
Wim
Stuurtas met belangrijke papieren gaan de binnentent in, de rest van de tassen in de buitentent. Soms, als we echt in THE middle of nowhere kamperen, laten we wat tassen op de fiets, maar eigenlijk is het een kleine moeite om de boel in de voortent te zetten.
Dat zit nu in ons ritueel, bovendien hebben we de ruimte in de Hilleberg.
Ik doe het net als Wim en Ellen. Wel liggen mijn leren deels in de binnentent, naast het matje.
Onder de luifel staat de rest van de tassen, waarbij ik geleerd heb dat je tassen met eten moet sluiten of op het krukje leggen wegens muizen en egels.
Leon
arnob schreef: Een vraag uit nieuwsgierigheid: waarom koop je een tent van een model dat je zelf anders zou ontwerpen?
Ik heb flink rondgekeken op het net naar verschillende tenten, maar nog niet echt een gezien waarvan ik : '' ja, dat is het. '' dacht. En dat was niet eens een kwestie van geld.

Omdat ik graag alles buiten de slaaptent laat kan deze erg klein zijn,
Modellen met evenveel voortent als slaaptent zijn vaak niet geodesic, en ook niet 'enkel kruis' iglo.

Bijvoorbeeld de Terra Nova Solar 1 heeft een ideale slaaptent / voortent verhouding qua oppervlakte, maar het is een eenboogstent.

Dan is er nog de Wild Country Solace , zelfde hier. Eenboogstent.( Verwarrend die namen hier, want Terra Nova en Wild Country zijn van dezelfde fabrikant.)

Ook de Terra Nova Aspect 1 (of 2) heeft een goede slaap-voortent verhouding, maar ook dit model is niet vrijstaand..

Eigenlijk zou het meest ideale zijn een doodgewone tweepersoons enkel kruis Iglo, van 220 cm bij 160, waarvan de helft (90 cm)slaaptent is en de andere helft voortent.
Dit model heb ik helaas nog nooit gezien. :cry:
Tassen in de voortent, kleren die we die dag aanhadden op het lijntje in de binnentent, stuurtas met waardepapieren, camera, telefoon e.d & toilettas in binnentent.
We hebben een hilleberg nallo 3 gt. Zelfs met de voortassen in je voortent kan je zelf ook in de voortent zitten bij regen met stoeltjes. Zo hou je je binnentent schoon.
Bij een reis met z'n tweeën gaan de fietstassen uiteraard van de fiets en in de voortent (ieder zijn eigen luifeltje). Stuurtas mee de binnentent in.

Bij een soloreis gaan alle tassen de binnentent in. Op een rijtje naast je matje en gedurende de reis krijgt alles zijn vaste plek die je na een week blindelings kunt vinden.

Het enige 'losse' dat op de fiets blijft 's nachts is de fietspomp.
Peteragain schreef:Modellen met evenveel voortent als slaaptent zijn vaak niet geodesic, en ook niet 'enkel kruis' iglo.
Van Lightwave wellicht:
G1 Ionix;
G20 Trek XT;
G2 Ultra XT, mits nog ergens te vinden.
Of een Hilleberg Allak.

Even afgezien van je budget... :wink: