Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geometrie avaghon series - Forum Wereldfietser

geometrie avaghon series

Beste fietsliefhebbers,

Na jaren van enthousiast meelezen op dit forum vond ik het eens tijd me wat aktiever te gaan opstellen. Mede door het feit dat ik nog geen antwoord gevonden heb op een vraag die me bezighoudt. Het goede nieuws is dat ik me in het voorjaar een reisfiets aanschaf :D . Het minder goede nieuws is dat ik, zoals velen, nog met vragen zit. Op de fietsbeurs in Retie eerder dit jaar heb ik een praatje gemaakt met iemand van Re-Cycle over hun avaghon series 26 inch. De man wist me te vertellen dat ze de driehoek achteraan, gevormd door oa de achtervork, wat kleiner maken (vandaar de gekruiste achtervork). De kortere wielbasis die daaruit volgt komt de wendbaarheid van de fiets ten goede. En dan nu de vraag: Heb je hierdoor niet meer kans dat je met een volbeladen fiets je met je hielen tegen de achtertassen komt? Of is er nog voldoende plaats over en maak ik me zorgen om niets?

groeten

Sven
SvenT schreef:. Op de fietsbeurs in Retie eerder dit jaar heb ik een praatje gemaakt met iemand van Re-Cycle over hun avaghon series 26 inch. De man wist me te vertellen dat ze de driehoek achteraan, gevormd door oa de achtervork, wat kleiner maken (vandaar de gekruiste achtervork). De kortere wielbasis die daaruit volgt komt de wendbaarheid van de fiets ten goede.
groeten

Sven
Klinkt mij in de oren als een slachtoffer van de excellente Belgische brouwers ;)

Zo'n laag aangezette staande vork heeft bij een normale framemaat geen invloed op de lengte van de achtervork. Alleen bij hele hoge frames kun je de achtervork misschien iets korter nemen zonder dat de achterdrager klem tegen de staande achtervork aankomt, maar bij een 65-70 cm frame heb je echt liever wat meer ruimte, al was het maar om te kunnen klimmen! ;)

Minimum achtervork lengte wordt bepaald door de zitbuisdikte en zithoek, voorderailleur, ruimte voor het spatbord en de wieldiameter.

Bij kleine frames komen slot en remmen akelig dicht in de buurt van de enkels.
Sven,

Over de Series 26 kan ik je daar weinig over vertellen. Over de Series 28 daarentegen kan ik je zeggen dat we het probleem van het met de hielen tegen de achtertassen aankomen niet hebben meegemaakt. Noch bij de tandem noch bij de gewone fiets.
Mijn eerste vakantiefiets is een 28 inch, nog steeds ingebruik voor lokale rondjes, en nu rij ik al enkele jaren een Avaghon series 26.

Mijn ervaring is dat het inderdaad wat kritischer past, ik heb de ophanghaken van de achtertassen ietwat verzet zodat ze goed ver naar achter hangen. Zeker met bergschoenen aan.
Het sleuteltje in het ringslot ook al eens geraakt met mijn voeten/benen...
Roald schreef:Mijn ervaring is dat het inderdaad wat kritischer past, ik heb de ophanghaken van de achtertassen ietwat verzet zodat ze goed ver naar achter hangen. Zeker met bergschoenen aan.
Het sleuteltje in het ringslot ook al eens geraakt met mijn voeten/benen...
Bij mij net zo, al houd je na verloop van tijd ongemerkt rekening met het uitstekende sleuteleinde zodat je dat bijna nooit meer raakt. Als je grote voeten hebt en je plaatst je voet met de punt op de trappers dan raak je zeker je achtertassen. Ik weet niet of dat met andere 26'' fietsen ook zo is?
De achtervorklengte van een Avaghon Series 26 is ca 44 cm (plus of min 0,6 cm ivm schuifpad). En is een vrij normale lengte voor een 26 inch vakantiefiets.

Marco de Wit
Marco de Wit schreef:De achtervorklengte van een Avaghon Series 26 is ca 44 cm (plus of min 0,6 cm ivm schuifpad). En is een vrij normale lengte voor een 26 inch vakantiefiets.
De achtervork van mijn 28" avaghon maatframe is 45,5 cm (+/- 0), en niets te lang. Dus als je schoenmaat 45 of meer hebt is het toch iets om even rekening mee te houden.
Leon
Leon schreef:
Marco de Wit schreef:De achtervorklengte van een Avaghon Series 26 is ca 44 cm (plus of min 0,6 cm ivm schuifpad). En is een vrij normale lengte voor een 26 inch vakantiefiets.
De achtervork van mijn 28" avaghon maatframe is 45,5 cm (+/- 0), en niets te lang. Dus als je schoenmaat 45 of meer hebt is het toch iets om even rekening mee te houden.
Leon
Mijn Avaghon 28" maatframe heeft een 45,0 cm lange achtervork en 175 mm cranks. Met mijn bergschoenen maatje 45 maak ik tijdens het fietsen nooit contact met mijn achtertassen (tenzij ik mijn voet nog niet in de toeclip heb, maar dan fiets ik nog niet echt). Het is een hoog frame (67,0 cm) dus de staande vork staat vrij steil en het sleuteltje van het ringslot blijft daardoor altijd buiten bereik van de hiel van mijn schoen.

Jan
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de indruk dat bij 28" fietsen het probleem zich niet echt stelt. Als het erop aankomt zou het me wel verhinderen een avaghon aan te schaffen....
Aan indrukken heb je niet veel, en ook bij 28 inch fietsen kan het voorkomen dat je hielen tegen de tasssen komen. Er is namelijk geen reden waarom er verschil zou moeten zijn tussen 28 inch en 26 inch. Of er bij een gegeven lengte van de achtervork een probleem is hangt af van je schoenmaat, de cranklengte, de plek van je plaatjes onder de schoenen, en van de manier waarop je je tassen ophangt. Natuurlijk is het zo dat als je zelf langer bent je meestal ook grotere voeten hebt, en langere cranks nodig hebt. Een goed frameontwerp voor een grotere rijder heeft dus niet alleen maar een langere zadelbuis en zo, maar ondermeer ook een hogere trapas (voor langere cranks), en langere liggende achtervorken. Dat is in de praktijk echter lang niet altijd het geval.
Kortom, ik zou het gewoon uitproberen.
Wim
Wim schreef:Aan indrukken heb je niet veel, en ook bij 28 inch fietsen kan het voorkomen dat je hielen tegen de tasssen komen. Er is namelijk geen reden waarom er verschil zou moeten zijn tussen 28 inch en 26 inch.
Het lijkt me terechte beginnerslogica te veronderstellen dat fietsen met grotere wielen ook een langere achtervork nodig hebben. Dat 26" trekkingfietsen meestal een achtervork hebben die even lang is als die van 28" fietsen is m.i. dan ook niet onoverkomelijk logisch.
Wim schreef:Of er bij een gegeven lengte van de achtervork een probleem is hangt af van je schoenmaat, de cranklengte, de plek van je plaatjes onder de schoenen, en van de manier waarop je je tassen ophangt.
En of er een achterstandaard gemonteerd wordt + je schoenen. Mijn 28" crosshybride heeft een standaard. Dat gaat prima, behalve met sandalen aan.
Leon
Ik heb een Avaghon serie 26 inch en heb geen last van het omschreven probleem. Nu ben ik ook niet zo groot (167 cm) en heb schoenmaat 41. Voor mij een perfecte fiets. Enige nadeel voor mij is dat ze in Wageningen zitten en ik in het noorden woon.
Daar zit ook mijn probleem. Ik woon in Gent en ga dus zeker bij Vlerick eens kijken, maar ik wil ook kunnen vergelijken. Om niet gans Nederland te moeten doorkruisen had ik graag nog één of twee andere fietsenmakers bezocht. Voorlopig hou ik nog Avaghon, Snel (kan ik ook in Belgïe krijgen) en Vanherwerden over, gebaseerd op prijs en afstand.
Had ik met zekerheid geweten dat er een probleem was door de kortere liggende achtervork (hoe krijg je anders een kortere wielbasis) kon ik Avaghon al uitsluiten. Maar niet iedereen heeft er last van en, gezien ik met een 43 door het leven stap, ik waarschijnlijk ook niet.

Sven
Leon schreef: Dat 26" trekkingfietsen meestal een achtervork hebben die even lang is als die van 28" fietsen is m.i. dan ook niet onoverkomelijk logisch.
Maatgevend voor een wiel is waar het op de grond staat. En dat is onder het midden, daarom maakt het bij gebruikelijke maten wiel niet uit wat de diameter is.
Ik heb uiteindelijk een Vlerick gekozen! Het ontbreekt me aan tijd om half Nederland rond te reizen om een fiets te testen, passen en wat nog allemaal. Ik ben er zeker van dat Vlerick een topproduct op de markt brengt. Ik moet wel drie maand geduld uitoefenen.

Ik ben er nog niet uit of ik een racebocht zou laten plaatsen of niet. Dat brengt wel wat complicaties met zich mee icm met een LX-crank dacht ik. Ik pluis wel eens door het forum...

groeten

Sven
SvenT schreef:Ik heb uiteindelijk een Vlerick gekozen! Het ontbreekt me aan tijd om half Nederland rond te reizen om een fiets te testen, passen en wat nog allemaal. Ik ben er zeker van dat Vlerick een topproduct op de markt brengt. Ik moet wel drie maand geduld uitoefenen.
Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt. Als ik in (het westen van) België zou wonen had ik ook een Vlerick gekocht. Het zijn volgens mij prima fietsen, vergelijkbaar met Avaghon.
Ik woon in Gent, De Pinte is net om de hoek...