Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bepakking - Forum Wereldfietser

Bepakking

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met ideeën voor fietsreizen door Europa. Ik weet nog niet hoe of wat of wanneer precies. Waar ik op dit moment mee zit is de bepakking. Wat zijn jullie manieren om bepakking mee te nemen en welke manieren raden jullie aan? Ik heb een licht gewicht tentje, een slaap matje, een slaapzak en weinig kleding. Al met al 10 kilo (zonder water en eten). Welke mogelijkheden kennen jullie?

Misschien belangrijk dat ik rijd op een Koga Miyata Prominence. Een heerlijke fiets trouwens, voor wie het wil weten. :)
Wat zijn jullie manieren om bepakking mee te nemen en welke manieren raden jullie aan?
Wat zou je zeggen van fietstassen. Hm? Zie afbeeldingen in de kop hierboven.
Kan je een specifieke versie aanraden?
Alleen achtertassen lijkt me genoeg. Dat doe ik ook, en dan heb ik de (natte vieze) tent in de lengte bovenop de drager. In de rechter tas heb ik slaapspullen en schone kleding, inclusief een nette set voor 's avonds. Die tas blijft altijd dicht, en dat spul blijft dus altijd helemaal droog. In de linker tas heb ik kookspul, eten, en ander spul waar ik onderweg eventueel nog bij moet kunnen. In mijn stuurtas probeer ik zo min mogelijk gewicht te hebben: geld, paspoort, ehbo spul, telefoon, zonnebril, bandafnemers en een binnenband. Kortom veelal waardevole spullen en spul waar je makkelijk bij moet kunenn. Als ik even bij mijn fiets weg ben gaat de stuurtas mee. Ik ben al vele jaren erg onder de indruk van Ortlieb tassen, maar ze zijn wel wat zwaar. In Duitsland is er nu een experimentele lichtgewicht versie te koop: http://www.outdoorworks.de/index.php?si ... ng&lang=en
Is dit ongeveer wat je wilde weten?
Wim
Alternatieven kunnen een rugzak of een fietskar (bij bob yak of extrawiel zijn). Ik zou zelf echter ook gewoon fietstassen aanraden ortlieb en vaude zijn wat dit betreft toch wel zo'n beetje de namen.
afhankelijk van hoe lang je weg bent maar misschien kan je zelfs zonder fietstassen en gewoon wat bovenaan op bagagerek en een klein rugzakje want als ik het goed begrijp neem je uitsluitend slaapgerief en kleding mee?

ook belangrijk is de waar en wanneer: als de kans op slecht/koud weer groter is (bv. in de winter of noorwegen ofzo) dan is wat extra kledij en een warme slaapzak geen overbodige luxe; ook in verlaten regio's is het nuttig om wat extra eten en drinken te kunnen meenemen
Ik kwam afgelopen zomer ook in Noorwegen met genoeg spul voor koud en nat weer goed uit met alleen twee achtertassen (40 liter). Als ik naar de Kaukasus of zoiets zou gaaan zou ik wel voortassen meenemen, maar dat lijk je allemaal niet van plan. ALs je het heel beperkt houdt kun je als de omstandigheden niet al te moeilijk zijn zelfs volstaan met twee voortasjes (samen 25 liter) op je achterdrager.
Wim
Goed idee van Wim, twee voortassen achter, als je weinig meeneemt. Tien kilo is inderdaad niet veel.

Ik gebruik al jaren de Ortlieb Classic roller, wel een beetje zwaar, maar onverwoestbaar en absoluut stof- en waterdicht.

Zie zojuist dat ze bij de Fietsersbond in de aanbieding zijn http://www.fietsersbond.nl/over-ons/led ... htertassen
Ja maar die Backroller Plus Special Edition tassen kosten ook maar 90 euro per stel en zijn wel meer dan 500 gram lichter.....
Wim
Ik heb inmiddels naar Ortlieb geschreven om te vragen of er nog nieuws is van het lichte tassen front.
Wim
Wim schreef:Ik heb inmiddels naar Ortlieb geschreven om te vragen of er nog nieuws is van het lichte tassen front.
Wim
Hopelijk wel, want die experimentele kleurtjes vind ik geen van allen mooi.
Ik vond ze zelf wel leuk retro (vooral die olijf en die mosterd dan), maar ik denk dat dat marketing was om ze echt anders te laten lijken. Maar het was een experimentele serie met ander materiaal zei men mij, dus misschien waren dit gewoon de bestaande kleuren die beschikbaar waren voor zo'n kleine serie. Eerst maar eens afwachten of ze op de ingeslagen weg doorgaan.
Wim
Wim, volgens mij valt het wel mee hoor, dat verschil. Het is beslist geen 500 gram, als ik het goed begrepen heb.

De classic weegt 33,5 ounce, en de special edition 29,65. Scheelt dus 12%.

33,5 oz is plm. 1 kilo, dus weegt die lichtere versie 120 gram minder.

Bovendien kan ik op de afbeelding niet goed zien van welk materiaal het gemaakt is. Heeft het dezelfde waterafstotende kwaliteiten? Ik heb met de classics door moessonregens gereden en alles bleef droog terwijl ik zelf bijna verzoop. Voor die kwaliteit sleep ik liever die paar honderd gram extra mee.
De backroller classic weegt 1900 gram per stel. De Ortlieb city line backroller (zonder allerlei toeters en bellen) 1520 granm per stel, en deze special edition ongeveer 1350 gram (de gewichtsopgave op die Duitse site klopt niet, en vermoedelijk ook niet de opgave van het materiaal). Ik zal bij Ortlieb nog wel eens navragen wat het preciese gewicht is.
Ortlieb tassen zijn in de loop van de tijd steeds zwaarder geworden. Oudere backrollers waren lichter omdat die geen binnenzak hadden en een simpeler ophangsysteem. Ik heb een stel oude een een stel nieuwe backrollers, en deze extra luxe scheelt alleen al een 250 gram. Die degelijkheid is mij ook altijd wel bevallen.
Wim
Ik wil alvast een voorspelling doen voor een conclusie die over enkele dagen wordt geplaatst:

De een wil voor- en achtertassen, en ander alleen achtertassen. Iedereen is blij met zijn keuze. En nu snel fietsen!
Dat is ook zo, en dat is natuurlijk ook best. Alleen is hier iemand met een vraag hoe hij 10 kg moet vervoeren. Dan zijn vier halflege tassen echt onzin.
Wim
Wim schreef:De backroller classic weegt 1900 gram per stel.
Dat is inderdaad de opgave van Ortlieb. Maar ik heb net mijn Backroller Classics op de keukenweegschaal gegooid en met z'n tweeën wegen ze echt maar 1620 gram. (Om me ervan te vergewissen dat die weegschaal niet kapot is nog een vol 1,5 l. pak sap gewogen: nagenoeg net zo zwaar).

Rara, hoe kan dat!?
Ik heb ook lichtere oude backrollers, maar ook een nieuw stel dat inderdaad 1900 gram weegt. Hebben die van jou een binnenzak en dat nieuwe ophangsysteem met die ovale ring?
Wim
Nee, geen binnenzak en geen ovale ring. Gewoon een haak op een rail. In 2006 gekocht bij Futurumshop. Mijn front roller classics heb ik toen ook gekocht en die wegen 1350 gram i.p.v. de 1590 die Ortlieb er nu van maakt.

Bij elkaar hou ik het dus net binnen de drie kilo. Na kleding en slaapspullen zijn tassen dus ook een aardige sluipmoordenaar in het bagagegewicht!

Als ik het goed begrijp zijn die oudere uitvoeringen dus gewoon lichter? 8) Wel vreemd, als dat vooruitgang is...
Wim schreef:Dat is ook zo, en dat is natuurlijk ook best. Alleen is hier iemand met een vraag hoe hij 10 kg moet vervoeren. Dan zijn vier halflege tassen echt onzin.
Wim
Evenals een rugzak.
Leon (met oude groene backrollers die volgens de analoge Soehnle keukenschaal 800 gram per stuk wegen, dat is zonder de riemen want die raak ik toch maar kwijt)
Pedalero schreef:Als ik het goed begrijp zijn die oudere uitvoeringen dus gewoon lichter? 8) Wel vreemd, als dat vooruitgang is...
Daarvoor in de plaats maken ze dan light-versies. Klinkt beter, hebben we weer wat nieuws en goed voor de economie :roll: :lol:
Reclame: P.s. of je scoort snel de city-backrollers bij bike4travel want die kosten daar nu 75,95 euro.