Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bakfietsonderdelenvraagje. - Forum Wereldfietser

Bakfietsonderdelenvraagje.

Geen vakantiefiets-vraag (mijn excuses voor degene die dat storend vinden), maar ik ken weinig (geen) fora met een dusdanige kennis van fietsen en fietsonderdelen dus ben ik maar zo vrij mijn vraag hier neer te poten.

Ik denk er aan een bakfiets te kopen en ben er al bijna 100% zeker van dat het een Bullitt wordt (http://www.larryvsharry.com/english/) en dit vanwege de hoge kwaliteit van deze fiets, het stijve kader (in contrast met veel bakfietsen die een behoorlijk slap kader hebben), de beperkte breedte, de verschillende mogelijkheden om materiaal (en kinderen) te vervoeren, ... (Neen, 'k heb geen aandelen, ik heb wel veel informatie opgezocht en ook een testrit achter de rug.)

Ik heb echter de indruk dat het prijsverschil tussen een framekit (bestaande uit het frame, de voorvork, de balhoofden, de fietsstandaard en de stuurstang (niet het stuur zelf, wel de verbinding tussen het stuur en het voorwiel) en een afgewerkte fiets wel erg groot is.

Bijna al de modellen zijn uitgerust met KMC roestvrije-ketting, Alexrims DM24 velgen, Schwable Silento II banden, Velo VL7018 zadel, Promax aluminium zadelpen en Yoy-tech voornaaf.

Het prijsverschil tussen een framekit en een volledig uitgeruste fiets:

- ongeveer 600 euro bij een fiets uitgerust met 7-versnellingsnaaf van SRAM, SRAM/Truvativ onderdelen, Diatch hydraulische schijfrem (vooraan) en SRAM-terugtraprem achteraan.

- ongeveer 1520 euro voor een volledig XP afgemonteerde fiets (remmen: XP hydraulische schijfremmen) met FSA carbon zadelpen en een FSA carbon stuur en Alexrims DA16 velgen.

- ongeveer 2120 euro voor een fiets uitgerust met Rohloff-naaf en verder dezelfde afmontage als de XP.

Het opbouwen en afstellen van de fiets zou volgens één van de twee Belgische verdelers van deze fiets zo'n uur of 4 in beslag nemen (en ik heb geen reden om hem niet te geloven).

Vergis ik mij is of dat prijsverschil niet erg groot en zou ik niet veel geld uitsparen als ik vergelijkbare onderdelen zelf koop? (Zelf rekening houdend met zo'n 300 euro aan 'montagekosten'.)

(En om er toch een beetje een fietsvakantie-aspect aan te geven, ik sluit niet uit dat ik de fiets rechtstreeks in Denenmarken ga kopen en er daarna mee naar huis fiets.)
Revanho schreef:Geen vakantiefiets-vraag (mijn excuses voor degene die dat storend vinden), maar ik ken weinig (geen) fora met een dusdanige kennis van fietsen en fietsonderdelen dus ben ik maar zo vrij mijn vraag hier neer te poten.

Ik denk er aan een bakfiets te kopen en ben er al bijna 100% zeker van dat het een Bullitt wordt (http://www.larryvsharry.com/english/) en dit vanwege de hoge kwaliteit van deze fiets, het stijve kader (in contrast met veel bakfietsen die een behoorlijk slap kader hebben), de beperkte breedte, de verschillende mogelijkheden om materiaal (en kinderen) te vervoeren, ... (Neen, 'k heb geen aandelen, ik heb wel veel informatie opgezocht en ook een testrit achter de rug.)

Ik heb echter de indruk dat het prijsverschil tussen een framekit (bestaande uit het frame, de voorvork, de balhoofden, de fietsstandaard en de stuurstang (niet het stuur zelf, wel de verbinding tussen het stuur en het voorwiel) en een afgewerkte fiets wel erg groot is.

Bijna al de modellen zijn uitgerust met KMC roestvrije-ketting, Alexrims DM24 velgen, Schwable Silento II banden, Velo VL7018 zadel, Promax aluminium zadelpen en Yoy-tech voornaaf.

Het prijsverschil tussen een framekit en een volledig uitgeruste fiets:

- ongeveer 600 euro bij een fiets uitgerust met 7-versnellingsnaaf van SRAM, SRAM/Truvativ onderdelen, Diatch hydraulische schijfrem (vooraan) en SRAM-terugtraprem achteraan.

- ongeveer 1520 euro voor een volledig XP afgemonteerde fiets (remmen: XP hydraulische schijfremmen) met FSA carbon zadelpen en een FSA carbon stuur en Alexrims DA16 velgen.

- ongeveer 2120 euro voor een fiets uitgerust met Rohloff-naaf en verder dezelfde afmontage als de XP.

Het opbouwen en afstellen van de fiets zou volgens één van de twee Belgische verdelers van deze fiets zo'n uur of 4 in beslag nemen (en ik heb geen reden om hem niet te geloven).

Vergis ik mij is of dat prijsverschil niet erg groot en zou ik niet veel geld uitsparen als ik vergelijkbare onderdelen zelf koop? (Zelf rekening houdend met zo'n 300 euro aan 'montagekosten'.)

(En om er toch een beetje een fietsvakantie-aspect aan te geven, ik sluit niet uit dat ik de fiets rechtstreeks in Denenmarken ga kopen en er daarna mee naar huis fiets.)
Joytech voornaaf en een carbon zadelpen? Ik denk dat je vooral op termijn kunt sparen door een evenwichtiger afmontage te specificeren met minder bling en meer ausdauer
Waar wil je dit voor gebruiken? Als het is om kleine kinderen te vervoeren, dan zou ik veel liever een kinderkar kopen.
Wim
(in contrast met veel bakfietsen die een behoorlijk slap kader hebben)
Hoe kom je daar bij? Ik maak Amsterdam voor mijn werk al enkel jaren onveilig met mijn 2-wieler-bakfiets. Ik heb in mijn bak enkele tientallen kilo's gereedschap etc. Anderen rijden met vergelijkbaren bakfietsen rond met enkele tientalen kilo's aan kinderen. Er is echt niets, maar dan ook niets slap aan het kader van mijn bakfiets.

Gerd
m-gineering schreef:Joytech voornaaf en een carbon zadelpen? Ik denk dat je vooral op termijn kunt sparen door een evenwichtiger afmontage te specificeren met minder bling en meer ausdauer
Daar heb je ongetwijfeld gelijk in. Maar ook van de modellen die b.v niet met een carbon zadelpen zijn afgemonteerd heb ik de indruk dat het prijsverschil tussen een framekit en een afgewerkte fiets erg groot is. Vergis ik mij daarin?
Wim schreef:Waar wil je dit voor gebruiken? Als het is om kleine kinderen te vervoeren, dan zou ik veel liever een kinderkar kopen.
Wim
Hoewel ik het goed vind dat die fiets de mogelijkheid biedt om kinderen te vervoeren zal hij daar slechts uitzonderlijk voor gebruikt worden. De fiets is vooral bedoeld als transportfiets voor allerhande materiaal.
(Overigens zou ik ook in het geval van het regelmatig vervoer van kinderen persoonlijk eerder voor een bakfiets kiezen dan voor een kinderkar.)
Hoe kom je daar bij? Ik maak Amsterdam voor mijn werk al enkel jaren onveilig met mijn 2-wieler-bakfiets. Ik heb in mijn bak enkele tientallen kilo's gereedschap etc. Anderen rijden met vergelijkbaren bakfietsen rond met enkele tientalen kilo's aan kinderen. Er is echt niets, maar dan ook niets slap aan het kader van mijn bakfiets.
Ik schreef dan ook in contrast met veel bakfietsen, niet met alle bakfietsen. Maar als je andere merken kent met vergelijkbare kenmerken (m.a.w stijf kwaliteitsframe, beperkte breedte, de mogelijkheid omverschillende 'bakken' te plaatsen) dan hoor ik het graag.
Revanho schreef: Maar als je andere merken kent met vergelijkbare kenmerken (m.a.w stijf kwaliteitsframe, beperkte breedte, de mogelijkheid omverschillende 'bakken' te plaatsen) dan hoor ik het graag.
Je zult al wel gehoord hebben van Xtra-cycle en de Surly Big Dummy? Geen bakfiets in de zin van een plateau voor je neus, wel een vrachtfiets. Voor een paar honderd euro heb je al een Xtra-cycle kit om een bestaande fiets om te bouwen tot pick up truck.

Die Bullitt is wel super mooi trouwens.
Pedalero schreef:Je zult al wel gehoord hebben van Xtra-cycle en de Surly Big Dummy? Geen bakfiets in de zin van een plateau voor je neus, wel een vrachtfiets. Voor een paar honderd euro heb je al een Xtra-cycle kit om een bestaande fiets om te bouwen tot pick up truck.

Die Bullitt is wel super mooi trouwens.
Van de Surly Big Dummy had ik reeds gehoord, van de Xtra-cycle nog niet. Twee mooie fietsen (waarvan ik best wil geloven dat ze een stijf frame hebben), maar het is niet wat ik zoek. Ik zoek een 'bakfiets' (met plateau, bak, ...), geen vrachtfiets.

Renaat
hey revanho,

ik ben ook aan het rondkijken voor een bakfiets en dacht ook aan de bullit. Ik had eigenlijk een beetje dezelfde gedachtengang over het zelf monteren van de fiets. Heb je er ondertussen al meer informatie of ervaring mee?

mvg Robin
hoi,
ik heb net de bullitt in huis. we gaan ze verkopen. die fiets is geniaal. da's nog es tempo maken op een bakfiets. we hebben ook de cargobike. die fietst wat zwaarder. de geometrie is niet heel racy. wil je iets heel stevigs neem je een cargobike, iets snels en eyecandy is een bullitt heel ok. ik ben iig helemaal fan van de bullitt. wat een pret op een bakfiets.
yubaba schreef:hoi,
ik heb net de bullitt in huis. we gaan ze verkopen. die fiets is geniaal. da's nog es tempo maken op een bakfiets. we hebben ook de cargobike. die fietst wat zwaarder. de geometrie is niet heel racy. wil je iets heel stevigs neem je een cargobike, iets snels en eyecandy is een bullitt heel ok. ik ben iig helemaal fan van de bullitt. wat een pret op een bakfiets.
heb je een winkel of verkoop je een 2dehands?
ik heb wel interesse dan.

mvg
Robin
helaas, niet tweedehands.
ik heb een winkel, en heb em net in huis. vooral de besturing is lekker strak. overigens is het de clockwork. de versies met een sramnaaf vallen zowiezo af. alfine is prettig.
Er zijn recent nog enkele fietsen bijgekomen die qua stijl en specs veel weg heeft van de Bullit (volgens mij toch, stijl is subjectief).
De messenger V2 van Douze Cycles. Ik heb er nog niet mee gereden, maar ga dat doen eind augustus. Vooral al heel veel goeds over gelezen.
En het grote voordeel voor de wereldfietser die overweegt om er mee te gaan reizen is dat deze fiets deelbaar is!! Je kan uit 3 lengtes kiezen voor de voorkant: 40-60 en 80cm compact, standard en extra long. In de standaard uitvoering komen de maten zowat overeen met de Bullitt. meer info: http://www.douze-cycles.com/en/870-2/ De ontwerper, Thomas is precies wel een gedreven fietsenbouwer. Dit fietsmerk is trouwens Belgisch of Frans, lees verschillende nationaliteiten afhankelijk van de bron. Maar de frames zouden in west-vlaanderen gemaakt worden.

Er is nog een andere nieuwe 2 wiel-cargobike die er ook wel vinnig uitziet: de triobike cargo. Ook hiermee heb ik nog niet gereden. Het is een Deens merk, net zoals LarryvsHarry die Bullitt maken. Maar over de wegligging van een bakfiets van dat merk hoorde ik iets minder goede dingen. Ontwerp zou door ontwerpbureau gemaakt zijn en gebrek hebben aan fietsenbouwer inzichten.