Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff en meedraaien trappers - Forum Wereldfietser

Rohloff en meedraaien trappers

Ik heb nu zo'n 4500 KM gefietst en het valt mij ineens op dat de trappers meedraaien.
Het is mij afgelopen weken al een aantal keer gebeurt dat ik met m'n enkel tegen de trapper knal als ik de fiets uit de stalling haal bij 't station.

Tijdens de fietsvakantie in de zomer had ik hier helemaal geen last van.
Heb van de winter veel door de sneeuw en pekel gefietst. Misschien dat er daardoor wat meer wrijving "in de naaf" zit door wat vuil/zand.

Zijn er dingetjes die ik hier tegen kan doen. Ergens wat extra olie of wat vet? Iets loshalen en/of schoonmaken?

Groetjes,

Bas
Het is heel normaal.
Wim
Wim schreef:Het is heel normaal.
Wim
Voor zover ik weet is het normaal als de naaf pas nieuw is. De eerste 100KM ofzo, draaien de trappers mee, door wrijving in de afdichting van de naaf. Als de naaf een beetje is ingereden, gaat 't allemaal soepeler en draaien de trappers (bijna) niet mee. Dat is ook mijn ervaring.

Nu draaien ze echter niet een beetje mee, maar bijna "1 op 1".
Mijn vraag is of hier wat tegen te doen is. Ik wil liever niet willekeurig dingen loshalen, schoonmaken of overal olie sproeien, maar weten wat ik doe; waarom is er relatief veel wrijving.
Volgens mij is dat meedraaien normaal. Mijn trappertjes hebben dat altijd al gedaan (> 5 jaar).
Tussen het tandwiel en de naaf wil nog wel eens wat vet en vuil ophopen. Als je dit schoonmaakt kan het zijn dat het minder wordt.
Die van mij hebben ook altijd meegedraaid. Zomer en winter.
Het kan ook zijn dat je ketting wat te strak gespannen staat. Maar schoonmaken is natuurlijk altijd zinvol
Heb ruimte tussen naaf en tandwiel goed schoon gemaakt, en druppeltje olie op buitenste ring van naaf gedaan.

Trappers draaien nog steeds mee, maar een stuk minder dan eerst; pas na meter of 10 lopen zijn de trappers rond, i.p.v. bijna 1 op 1. Prima :)
Goede tip.
Ga ik ook proberen.
Bij mij draaien ze ook mee.
Bij mijn fiets draaien de trappers ook altijd mee. Bij de fiets van mijn vriendin doen ze dat niet.... Nog andere ideeën over de oorzaak los van smering?
Maarten & Line schreef:Bij mijn fiets draaien de trappers ook altijd mee. Bij de fiets van mijn vriendin doen ze dat niet.... Nog andere ideeën over de oorzaak los van smering?
Met een beroerde ketting of crankstel lagering blijven de pedalen wel staan ;)