Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe 26 inch wielen naaf en velg keus - Forum Wereldfietser

nieuwe 26 inch wielen naaf en velg keus

Hoi,

Omdat ik langzaam het gevoel heb dat mijn velgen op aan het raken zijn, wil ik een nieuw setje wielen gaan kopen (velg bed erg ingesleten, zonder slijtage indicator). Ik heb nu een shimano (lager dan deore/ no name) achter naaf die op zich nog wel ok loopt en een XT zeer oud beestje als voor naaf, deze loopt op zich ook nog wel ok, beide velgen lijken op).

Maar nu twijfel ik sterk welke velgen en naven ik moet kiezen.

Ik meen een tijdje terug een discussie gelezen te hebben over de nieuwe XT naven, dat deze minder duurzaam zouden zijn dan de oude XT naven, iets met alu en minder vlees. Maar ik kan de discussie niet meer terug vinden en weet niet meer van de hoed en de rand. Is dit nog steeds zo?

De site van shimano geeft mij niet heel veel inzicht. Er worden bij de verschillende groepen verschillende marketing termen gebruikt, maar ik lees bar weinig over het gebruikte materiaal en de ontwerpkeuzen voor de verschillende doelgroepen. .. Maar misschien zoek ik niet op de goede plek..

Als ik de verschillende fiets(wiel) handelaars moet geloven, dan is er eigenlijk niet een eenduidig antwoord.

In die zin, dat als je een trekkingwiel aan wil schaffen bij http://www.bikexperto.com/ er eigenlijk ene standaard keuze gemaakt wordt voor XT

Bij bike4travel is het standaard deore en wordt LX of XT met een meerprijs geleverd. Maar daar zou ik dan uit afleiden dat gewoon deore moet volstaan.

En op de site van Santos is de standaard optie LX en krijg je 8 euro korting als je gewoon deore neemt en is er een meerprijs voor XT en of nog iets anders..

Iedereen lijkt wat anders te zeggen. XT is over het algemeen wel het duurste, behalve an bij bikexperto, daar krijg je een XT wiel voor de prijs van een LX wiel bij bike4travel...

Dus wat is nu wijsheid? Gewoon voor een (handgespaakt) LX naaf gaan in een exal SP 19 velg of is de xt met mavic a719 de betere keus.. voor het geld maakt het niet veel uit.. Dan gebruiken ze ook wer veren is het soort spaken nog van groot belang..

Wat een keuzes allemaal, ik wil gewoon een sterk goed wiel waar ik geen gezeur mee krijg :) En of ik nu 130/ 150/ of 200 euro uitgeef, maakt mij in weze niet heel veel uit..

Ik kan natuurlijk ook nog gewoon twee velgen kopen en het hele setje om (laten) spaken, maar ik heb het idee dat dat bijna duurder zal uitpakken dan een heel nieuw setje en als ik het zelf doe is het lang niet zo sterk/recht/gelijk gespannen etc. etc. dan gebruik ik deze oude wielen wel voor op het strand :)

Wat denken jullie :)
LX + SP19 (beste prijs-kwaliteit verhouding): http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=99299

ps Als je liever de nederlandse economie draaiende wil houden dan bij Bike4travel kopen
Nieuwe XT naven hebben een dikke alu as met dus minder ruimte voor kleinere kogels. LX is dan beter want nog met een stalen as en steviger lagers. LX is toch wel wat beter dan Deore, en kost eerlijk gezegd niet veel meer. De SP19 velg is prima voor tourgebruik. Het belangrijkste onderdeel is de wielbouwer. Ik laat mijn wielen bouwen bij m-gineering - tot grote tevredenheid. Ook met de Santos vakantiewielen hebben we prima ervaring, maar die zijn wel flink duurder. 36 spaken is prima voor een 26 inch wiel. Het kost net zoveel als 32 spaken, en is wel steviger. 40 spaken of meer is voor een 26 inch solofiets overkill. Als je het toch doet moet je ook een echte tandemnaaf nemen (en niet de 40 gaats gewone xt), en dat maakt het geheel ineens heel veel duurder. Het wordt wat anders als je ermee door Centraal Azie naar Beijing wilt fietsen, of zo. Maar dan zou ik ook een Phil Wood naaf willen, of een Rohloff.
Wim
Dank voor de info. Ik had al zo een vermoeden. Ik zal m-gineering eens mailen :)