Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vietnam van zuid naar noord- beste tijd? - Forum Wereldfietser

Vietnam van zuid naar noord- beste tijd?

Er staat hier en daar wel wat informatie over, en ook de ervaringen op het (vaak boeiende) weblog van Wim Leeuw heb ik gezien, maar als ik nu van zuid naar noord wil fietsen, HCM City naar Hanoi, wat is dan het beste jaargetijde? De hitte van het zuiden is niet te vermijden, maar ergens zal je toch altijd in de regen en kou komen...

Rekening houdend met gunstige (zuiden)wind zou het volgens de informatie die ik dusver heb gevonden maart t/m mei zijn om de rit te maken?

Heeft iemand specifieke informatie of ervaring, dan graag je reactie. Dank!
ik heb niet gefietst in Vietnam, maar er wel gewoond/gewerkt.
houdt er rekening mee dat maart/april het einde van het droge seizoen is en dat het dan - zeker in het zuiden - heel warm wordt, 35˚C is geen uitzondering.

belangrijke factoren om de ideale 'fietstijd' in Vietnam te bepalen zijn volgens mij:
- wil je de bergen in het noordwesten in (omgeving van Sa Pa)? daar is het 's winters koud en vochtig
- vermijd het cycloonseizoen langs de centrale kust
Dank zover. De hitte in het zuiden is niet zo'n punt, wel de regen halverwege en de kou in het noorden. Dat probeer ik zo gunstig mogelijk in te passen. Ken Vietnam zelf redelijk goed, ben er meermaals geweest, we werken in het noorden (Lai Chau).

Ik herinner me forse regens in Hue eind januari, dat wil ik bij voorkeur vermijden. Wanneer is het cycloonseizoen ook weer precies/ongeveer? Bedoeling is een sponsorrit van Saigon naar Lai Chau, dus ja, uiteindelijk de bergen in, maar niet helemaal door naar SaPa, omdat de Tam Tron pas me toch te zwaar is, reed het meermaals met de auto, maar fietsen, nou nee. Eindpunt is Lai Chau, omdat we daar een revalidatiecentrum hebben gebouwd.

Het gaat er dus om een redelijk gemiddelde te vinden qua temperatuur en niet te verzuipen in het noorden. En gebruik maken van de zuidwest passaat.