Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorse muggen - Forum Wereldfietser

Noorse muggen

Komende zomer fiets ik van Hammerfest via de Lofoten naar Kristiansand (en door naar NL als er nog tijd over is). In het noorden staat mijn route al aardig vast, maar over de te volgen weg door Zuid-Noorwegen (zeg maar vanaf Trondheim) ben ik nog aan het dubben. Wordt het klimmen en dalen langs de kust of toch meer door het binnenland?
Ooit heb ik Nooit Meer Slapen gelezen en ik kan me nog goed herinneren dat muggen daar een belangrijke rol in speelden. Dat verhaal speelde weliswaar in het hoge noorden, maar ik vrees dat muggen in heel Noorwegen een probleem kunnen zijn en om de een of andere reden zijn muggen verzot op mij (niet wederzijds). :evil:
Mijn vraag is dan ook of je in het binnenland meer last van die mormels hebt dan dichter aan de kust? Los daarvan hoor ik ook graag andere voors en tegens aangaande de twee opties voor het zuiden.
Ik prefereer overigens natuur boven cultuur.
Abacus schreef:Komende zomer fiets ik van Hammerfest via de Lofoten naar Kristiansand
Hmm.. leuk tochtje.
Abacus schreef:Mijn vraag is dan ook of je in het binnenland meer last van die mormels hebt dan dichter aan de kust? Los daarvan hoor ik ook graag andere voors en tegens aangaande de twee opties voor het zuiden.
Noorse muggen (Schotse muggen trouwens ook niet) en wind gaan niet samen. Hoe dichter aan de kust, hoe meer kans op wind, en dus minder gezelschap.
Abacus schreef:Ik prefereer overigens natuur boven cultuur.
Dat is volgens mij bijna nergens een probleem in Noorwegen. Tenzij je in cultuur gebracht landschap bedoeld. In dat geval moet je de "vlakkere" kustgebieden vermijden.

Peter
Ook in het binnenland zul je tijdens het fietsen weinig tot geen last hebben van de muggen. Dat gebeurt pas als je op de 'verkeerde' plaatsen stopt om te eten of te kamperen. Doe dat vooral niet bij moerasgebieden of dicht bij stilstaand water. Honderd meter van het water zijn vaak nauwelijks muggen te zien, vlakbij wemelt het ervan, vooral in juli en augustus.
Overigens zijn muggensmeersels met meer dan veertig procent DEET erg effectief.
Je kan het beste anti muggen spul op de plaats van bestemming kopen, die werken beter dan wat je hier kan kopen.
Ik ben niet zo van dat anti-muggenspul. Vooral niet op mijn gezicht als ik zweet.
Tijdens de tocht gewoon lekker in korte broek fietsen zou ik zeggen en mocht je toevallig in een merengebied zijn (in Zweden en Finland is het veel veel erger met muggen) dan gauw bij stop even een trekkingbroek aan. Een shirt met lange mouwen helpt ook. Het went ook wel hoor als je een paar keer geprikt bent. Heb je erg veel last van de jeuk neem dan een ijskoud washandje. Muggen houden ook niet van zeewater dus als je de kans krijgt om ergens vlakbij zee te staan. Wat de tent betreft: handig is een niet te donkere binnentent te hebben, waarbij je de muggen kan zien. Voor het slapen gaan even muggeninspectie, ze allemaal doden en dat kan ook weer heel goed meet de bekende washand of lap. Gewoon tegen het tentdoek aanwrijven.
Rutger
Aanwezig op zondagmiddag in de reizigers informeren reizigers stand van Noorwegen tijdens de Fiets en Wandelbeurs.
Het wordt druk in Noorwegen dit jaar met wereldfietsers. 8)

Alhoewel ik nog een busje spul heb liggen, neem ik het niet mee. In Schotland viel het vorig jaar ook mee met de midges. Mocht je het echt nodig hebben, dan kan je het onderweg altijd wel aanschaffen.
Rutger schreef: Voor het slapen gaan even muggeninspectie, ze allemaal doden en dat
Als Abacus het over muggen in Noorwegen heeft, ga ik er vanuit dat hij het over knutjes heeft. En als je daarvan een lading in je binnentent hebt, ben je tot zonsopgang bezig met ze te vangen :D

Grappig overigens dat dit hele topic nu al over "muggen" gaat. (doe ik zelf ook aan mee :( ), terwijl er niemand reageert over zijn routevraag.

Om alvast het goede voorbeeld voorbeeld te geven.
Ik weet het niet, ik zou geen keuze durven maken tussen kust of binnenland. Beiden zijn niet te versmaden.
Wat wel een overweging kan zijn is tijd.

De route door het binnenland vanaf Trondheim is korter en beter planbaar dan de weg langs de kust. Als je langs de kust gaat heb je meer met veerboten te maken en die kosten tijd (wachten en varen).
Zelf zou ik van tevoren die keuze niet maken, en beide, voor zover je noodzakelijk vind, voorbereiden.
Je kunt in Trondheim wellicht al voorzien of je naar Nederland wil terugfietsen, en hoeveel tijd je nog hebt en dus hoeveel tijd je nog hebt voor Noorwegen.

Peter
Nou de titel is toch Noorse muggen Peter? :)
Was me met fietsreizen in Noorwegen nooit opgevallen (een enkele keer last van muggen, maar het was daar ook wel 30 graden in de dalen tijdens die tocht ha ha). Kennelijk heb je daar dus "knuts" (klinkt erg Noors). Is dat vergelijkbaar met midges. Die kan je inderdaad niet pletten dus dan word je 's morgens wakker met bultjes.
Over de route: nou ik wil vanaf Oslo naar Lofoten gaan fietsen. Reden om het andersom te doen? Mijn gevoel is dat het leuk is om naar het noorden te fietsen ipv naar het zuiden. En dan met de Hurtigruten terug. Denk heel veel kust te doen en dus ook pontjes. Leuk om het over de route te hebben. Ik ben zelf in de reizigers informeren reizigers stand van Noorwegen aanwezig op zondagmiddag tijdens de Fiets en Wandelbeurs dus leuk om het erover te hebben. Kan zelf ook wel info gebruik onder het mom van bezoekers informeren reizigers. :D
Als het van die kleintjes zijn zoals in de UK en Schotland, dan is Skin so soft van Avon een absolute aanrader. Dit is een niet vette substantie die het beste werkt als je hem net na het douchen aanbrengt. Ik geloofde het eerts ook niet maar ondervond het tegendeel in Schotland. Zelfs het britse leger gebruikt deze moisturizer, de Macho's! :wink:
Voor een route kan je naar mijn website kijken
http://www.luddo.nl

Ik ben drie keer in Noorwegen geweest (allemaal ten zuiden van Trondheim) en vond het alle keren fantastisch. Met name het gebied rond het Sognfjord is erg mooi. De hoogtepunten kan je met een beetje goede wil/benen als je wilt allemaal aan elkaar rijgen vanaf Trondheim:

- Trollstigen
- Norangsfjorden
- Geirangerfjord
- Strynefjell
- Sognefjord
- Beseggen
- Rallerveien
- Lysefjord
- Prekestolen

Afbeelding

Van muggen heb ik weinig last gehad. Een enkele keer dicht bij het water is het inderdaad vervelend. Mijn oude Djungeloil van de eerste reis werkt nog steeds erg goed.

groet

Luddo
Hoi allemaal,

Ik heb 3 keer in Noorwegen gefietst (gehele route van Kristiansand tot Noordkaap) en er minder muggen gezien dan ik normaal in de zomer in Nederland zou zien.

Noorwegen is een prachtig land. De combinatie van bergen en zee is geweldig.

Ik zou alleen nooit in het noorden beginnen, tenzij je van tegenwind houdt. De doorgaande windrichting is zuidwest.

Groet Wilbert
(www.wilbertgatochfietsen.nl)
Ik ben twee keer eerder in Noorwegen geweest. Beide keren vooral in het westelijke fjordengebied. Weinig last van muggen en knoeten (da's toch de Nederlandse naam van die dwergmuggen?) gehad.
Peter M schreef:
Abacus schreef:Mijn vraag is dan ook of je in het binnenland meer last van die mormels hebt dan dichter aan de kust? Los daarvan hoor ik ook graag andere voors en tegens aangaande de twee opties voor het zuiden.
Noorse muggen (Schotse muggen trouwens ook niet) en wind gaan niet samen.
Hetzelfde geldt voor muggen en stromend en/of zout water. Die rotbeesten zijn afhankelijk van stilstaand water om zich voort te planten. Toendra, moerassen, veen en stille meertjes mijden dus (want dat is het landschap waar Nooit Meer Slapen zich afspeelt).
Dat is meteen een tip voor de route: Veel eilanden, bergen en fjorden in je route opnemen. Is toevallig ook veel mooier, vind ik. Rauwer en indrukwekkender dan het binnenland. Zwaarder en meer kans op slecht weer ook.
Thuis heb ik een paar van die flesjes, die ik in een Zweedse supermarkt (te Munkfors, Värmland) heb gekocht. Heeft Noorwegen ook zoiets dergelijks?

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Thuis heb ik een paar van die flesjes, die ik in een Zweedse supermarkt (te Munkfors, Värmland) heb gekocht.
Die bedoel ik inderdaad, mogelijk heb ik hem ook in Zweden heb gekocht. Erg effectief spul.
Het hangt er ook vanaf wanneer je gaat. In juni zijn ze er nog niet en in september leggen ze het lootje.

In 2009 ben ik vanaf Kristiansand naar het noorden gereden via de kust, afgelopen herfst ben ik juist door het binnenland afgezakt naar Oslo. Ik neig ernaar de kustroute mooier te vinden dan de route door het binnenland, maar zoals gezegd vraagt de kustroute wel de nodige planning. Zie hier mijn route: http://fietsersafstappen.nl/liglog2009. ... dkaaproute
Ook vond ik de kustroute zwaarder door de vele korte maar steile klims. Een volgende keer ga ik dus zeker weer langs de kust.

Groetjes,

walter
Bedankt voor de tips allemaal, daar heb ik wat aan. De reden dat ik van noord naar zuid ga is omdat ik redelijk impulsief al een vliegticket naar Hammerfest gekocht heb. Ik ken mezelf, als ik te lang wacht met beslissen waar ik heen ga kies ik uiteindelijk toch voor een meer zon-zekere bestemming. Nu heb ik mezelf voor een voldongen feit gesteld, de bestemming is Noorwegen, punt. :lol: Rest me alleen nog de terugweg in te vullen en dat gaat nu zeker lukken.
Wat de muggen betreft ben ik ook gerustgesteld. Ik ben in Schotland ooit eens wakker geworden van wat ik dacht dat een stevige motregen was die op het tentdoek viel. Toen ik de rits open deed bleken het duizenden midges te zijn die zich in de nok verzameld hadden en tegen het doek op vlogen, het zag er letterlijk zwart van de muggen. Schotland is prachtig, maar ik kom er niet meer, niet in muggentijd in elk geval.
wilbert thoonen schreef: Ik zou alleen nooit in het noorden beginnen, tenzij je van tegenwind houdt. De doorgaande windrichting is zuidwest.
Huh? Alleen voor het stuk NL- ZW Noorwegen toch? Rest van Noorwegen is de overheersende wind noord. Daarom rijden de Noren zelf altijd Noordkaap-Lindesnes.

Wel leuk trouwens, knokken met de poolwind.

grtjs. waltertje
waltertje schreef:
wilbert thoonen schreef: Ik zou alleen nooit in het noorden beginnen, tenzij je van tegenwind houdt. De doorgaande windrichting is zuidwest.
Huh? Alleen voor het stuk NL- ZW Noorwegen toch? Rest van Noorwegen is de overheersende wind noord. Daarom rijden de Noren zelf altijd Noordkaap-Lindesnes.

grtjs. waltertje
Ah, dat wilde ik even horen! Rugwind, heerlijk. :D