door
Ro91 » wo 02 feb, 2011 20:24
Ten eerste, hartelijk dank voor de vele reacties, hierdoor heb ik toch een stuk meer zicht op waarnaar ik moet zoeken bij een fiets.
Om wat misverstanden uit de lucht te verhelpen zal ik mijn motivatie voor de reis even toelichten.
Ik heb 16 april een cursus op spitsbergen, waar ik wetenschappelijk onderzoek ga doen (gletsjers onderzoeken), maar ook bergen beklimmen e.d. Dit duurt 2 maanden en ik vlieg vanuit Tromso (16 april)
Maar omdat ik toch veel van fietsen en heel veel van de natuur houd leek het mij mooi om niet per vliegtuig naar Tromso te gaan, maar per fiets. En dat in hartje winter. Al mijn vrienden verklaren mij voor gek, maar het lijkt mij een fantastisch avontuur.
Qua conditie zie ik niet veel problemen, ik kan op een goede dag 150 km non-stop op aardig tempo fietsen en het is mij laatst ook gelukt om 24 km achter elkaar hard te lopen.
Maar ik wil niet graag met al te veel problemen deze fietstocht doorkomen. Dus dat vereist een goede fiets die tegen de condities bestand is + goede kleding, fietstassen e.d.
Aangezien ik geen ervaring met meerdaagse fietstochten heb en ook niet voor langere tijd in deze extreme condities, dacht ik maar eens advies te vragen bij mensen die er verstand van hebben. Dus vandaar mijn topic op dit forum. Ik ben inmiddels al wat wijzer geworden, dankzij jullie reacties!
Maar nu vraag ik mij toch af of een mtb (die een stuk goedkoper is) ook echt bestand is tegen deze condities + veel bagage (als de achterdragers erop zitten). Dat er 26'' wielen onder moeten zitten, daar ben ik inmiddels over uit (+ goede banden). Die mtb's zijn een stuk goedkoper dan een stevige trekkingfiets,maar goedkoop is duurkoop zeggen ze vaak, geldt dit dan niet voor de mtb's, dus miss beter om toch een 2e hands trekkingfiets met 26'' wielen te kopen?
In ieder geval ga ik morgen even naar de lokale fietsenmaker, kijken wat zij te bieden en te vertellen hebben. Verder nog even het internet afspeuren. Maar als jullie mijn vraag over de mtb kunnen beantwoorden dan ben ik weer een stuk verder. Nogmaals bedankt voor jullie reacties tot dusver.
Mvgr